- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger hjelp, fort.
Trenger hjelp, fort.
i dag kjøpte jeg 6 guppyer og laget til et akvarium som har stått tumt en stund, jeg hadde oppi flyteplanter, og planter og alt som skla oppi. jeg gikk opp en tur og så på tv... når jeg kom ned igjen så jeg 2 fisk som lå på bunnen og resten dreiv å svømte inni flyteplanten og bare sprella der. Jeg hadde kjøpt en kokosnøtt i dag også jeg bora hull og saga den i 2 jeg hadde den oppi og.
Hva er det som skjer??
Hva er det som skjer??
Postet 12.07.10 kl 23:13
Endret: 13.07.10 kl 21:36
Inaktiv bruker

Anders Ousti dag kjøpte jeg 6 guppyer og laget til et akvarium som har stått tumt en stund, jeg hadde oppi flyteplanter, og planter og alt som skla oppi. jeg gikk opp en tur og så på tv... når jeg kom ned igjen så jeg 2 fisk som lå på bunnen og resten dreiv å svømte inni flyteplanten og bare sprella der. Jeg hadde kjøpt en kokosnøtt i dag også jeg bora hull og saga den i 2 jeg hadde den oppi og. Hva er det som skjer??
et lite utdrag fra en side du bør lese:
Så kommer det vanskeligste for en nybegynner- å måtte vente før du begynner å kjøpe fisk.
Før alle fiskene kan flytte inn må vannet nemlig modnes. Fisker skiller ut avfallsstoffer som igjen blir til giftstoffer dersom ikke filteret har en opparbeidet kultur med bakterier som kan ta seg av disse farlige stoffene. Helt i starten er det ingen bakterier i filteret.
ta å følg denne linken og les:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Postet 12.07.10 kl 23:17
Postet 12.07.10 kl 23:19
Postet 12.07.10 kl 23:34
Akvarie
akvarie har stått tumt i ca 6 månder
Postet 12.07.10 kl 23:38
Postet 12.07.10 kl 23:48
Postet 12.07.10 kl 23:49
Postet 12.07.10 kl 23:50
Postet 12.07.10 kl 23:56
når du skal ha fisker oppi ett akvarie, Må det stå og gå uten fisk i 4-5 uker for at bakterie kulturen skal stabilisere seg.. Selv om akvariet er blitt brukt før må pumpen opparbeide seg ny bakterie kultur hvis den har vært avslått. Etter noen timer uten gjennomstrømning av vann i pumpen vil bakteriene dø. Så har pumpen vært avslått i over 1 døgn må du behandle akvariet som om det ikke har vært innkjørt igjen, Å da kan du ikke ha fisk oppi før det har gått ca 4-5 uker.
Postet 13.07.10 kl 00:00
Postet 13.07.10 kl 00:07
Postet 13.07.10 kl 00:09
Postet 13.07.10 kl 01:23
Postet 13.07.10 kl 01:32
Inaktiv bruker

som jeg skrev som første svar i posten, les hva som står her
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
så begynner du på nytt, og følger den artikkelen. da blir det sikkert bedre.
Postet 13.07.10 kl 03:56
Hm...jeg tror du har fått svar på noe som jeg ikke tror er feilen! Når jeg får egg på fiskene mine så er det ofte jeg må sette opp et nytt kar i all hast! Altså IKKE innkjørt, MEN med en pumpe som står å går på reserve i et annet kar!
Men her reagerte fiskene iløpet av kort tid, mens du så på tv, var det ikke slik? Og en forgiftning av amoniakk/nitrit tar ikke livet av fiskene på noen timer...når utgangspunktet har vert rent vann!
Jeg tror jeg ville sjekket temperaturen...hvis vannet var mye kaldere enn hva fiskene har hatt eller hadde i posen før de kom opp i karet så er feilen der, MEN fiskene vil nok da overleve!
Hvis ikke så ville jeg tenkt etter om noe av det du har hatt oppi har vert i kontakt med kjemikalier, såper osv...eller om det har vert gasser i rommet. F.eks. nymalte vegger gasser bra...selv for fisker under vann!
Men her reagerte fiskene iløpet av kort tid, mens du så på tv, var det ikke slik? Og en forgiftning av amoniakk/nitrit tar ikke livet av fiskene på noen timer...når utgangspunktet har vert rent vann!
Jeg tror jeg ville sjekket temperaturen...hvis vannet var mye kaldere enn hva fiskene har hatt eller hadde i posen før de kom opp i karet så er feilen der, MEN fiskene vil nok da overleve!
Hvis ikke så ville jeg tenkt etter om noe av det du har hatt oppi har vert i kontakt med kjemikalier, såper osv...eller om det har vert gasser i rommet. F.eks. nymalte vegger gasser bra...selv for fisker under vann!
Postet 13.07.10 kl 18:19
Inaktiv bruker

kan være jeg har missforstått kraftig, men jeg leste ut fra første post at han kjøpte fisk, så startet opp akvariet fra null, og da er det jo ikke innkjørt eller noe.
etter hva han skrev: I DAG KJØPTE JEG 6 GUPPYEROG LAGET TIL ET AKVARIUM SOM HAR STÅTT TOMT EN STUND, jeg hadde oppi flyteplanter, og planter og alt som skla oppi. jeg gikk opp en tur og så på tv
så jeg tror den artikkelen om nybegynner framdeles er veien å gå.
etter hva han skrev: I DAG KJØPTE JEG 6 GUPPYEROG LAGET TIL ET AKVARIUM SOM HAR STÅTT TOMT EN STUND, jeg hadde oppi flyteplanter, og planter og alt som skla oppi. jeg gikk opp en tur og så på tv
så jeg tror den artikkelen om nybegynner framdeles er veien å gå.
Postet 13.07.10 kl 18:33
Her var det litt masse frem og tilbake syns jeg.
Først og fremst:
Den pumpa du har i det nye oppsatt akvariet er det nylig vært i bruk?
Med det mener jeg var det i bruk samme dag du flyttet det og startet det opp i akvariet der disse nyikjøpte fiskene dine gikk/går?
Og så er det dette med hva var gradene på vannet du fylte oppi akvariet?
Om det var mer en et par grader enten varmere eller kaldere en det vannet dem hadde i posen så er nok det årsaken til den raske døden.
Varmere er værst.
Først og fremst:
Den pumpa du har i det nye oppsatt akvariet er det nylig vært i bruk?
Med det mener jeg var det i bruk samme dag du flyttet det og startet det opp i akvariet der disse nyikjøpte fiskene dine gikk/går?
Og så er det dette med hva var gradene på vannet du fylte oppi akvariet?
Om det var mer en et par grader enten varmere eller kaldere en det vannet dem hadde i posen så er nok det årsaken til den raske døden.
Varmere er værst.
Postet 13.07.10 kl 18:47
Solosuperkan være jeg har missforstått kraftig, men jeg leste ut fra første post at han kjøpte fisk, så startet opp akvariet fra null, og da er det jo ikke innkjørt eller noe. etter hva han skrev: I DAG KJØPTE JEG 6 GUPPYEROG LAGET TIL ET AKVARIUM SOM HAR STÅTT TOMT EN STUND, jeg hadde oppi flyteplanter, og planter og alt som skla oppi. jeg gikk opp en tur og så på tv så jeg tror den artikkelen om nybegynner framdeles er veien å gå.
Har ikke lest linken du la inn. Men så flere av de andre var fast på at det var forgiftning pga ikke innkjørt vann. Men kan fiskene bli så fort syke, når det er nytappet vann fra kranen? Med mindre vannet er kloret. Men uansett så går det vel lengere tid (dager) før det slår ut så kraftig...?
Postet 13.07.10 kl 18:47
Anders OustHva er det som skjer??
Hvor mange grader var det egentlig på vannet i akvariet da du slapp ut fiskene? Og åpnet du bare posen og tømte fiskene rett i akvariet uten noe mere dikkedarer?
Jeg vet ikke hva du vasket det gamle filteret og selve akvariet med før du tok det i bruk igjen. Gjorde du noe som helst med det, og i så fall hva?
Har det stått tomt i månedsvis (som du nevner ovenfor) er all den gamle møkka i filtersvampene osv rene giften nå.
ALLE former for såpe er GIFT for fisker. Bare små rester av såpe er giftig. Hvis du har hatt såpe i akvariet eller filteret for å "rengjøre" før bruk, kan det være årsaken til problemene fiskene har.
Enten er det gammel skitt som forgifter, feil temperatur på vannet eller rester av såpe. Eller en kombinasjon av alle tre....
Postet 13.07.10 kl 19:00