- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- 20 liter? hvilken type fisk!? hjelp!
20 liter? hvilken type fisk!? hjelp!
Vurderer å kjøpe ett 20 liters akvarie til kjæresten min som inflytningsgave!
Spørsmålet er da hva slags fisk jeg kan ha oppi? Tenkte litt på kampfisk, men de er så utrolig slappe hvis det ikke er ho-fisk sammen med hannen i akvariet.
Gullfisk blir igjen for store hvis du skal ha to stykker.. Er guppy mulig?
Spørsmålet er da hva slags fisk jeg kan ha oppi? Tenkte litt på kampfisk, men de er så utrolig slappe hvis det ikke er ho-fisk sammen med hannen i akvariet.
Gullfisk blir igjen for store hvis du skal ha to stykker.. Er guppy mulig?
Postet 13.07.10 kl 01:38
Kampfisker er ikke slappe, dersom karet er riktig innredet med masse planter og huler som de kan undersøke.
Men dersom kampfisk er uaktuelt, kan du jo undersøke forskjellige killier. F eks nigeriakilli kan bo en hann og to-tre hunner i 20 liter, eller en liten bettaart vil også trives fint, f eks et par coccinaer.
Men dersom kampfisk er uaktuelt, kan du jo undersøke forskjellige killier. F eks nigeriakilli kan bo en hann og to-tre hunner i 20 liter, eller en liten bettaart vil også trives fint, f eks et par coccinaer.
Postet 13.07.10 kl 02:48
Hei
20 liter er egentlig for lite for all fisk etter min mening. Det ender som oftest med fiskedød og vond lukt siden disse småakvariene er så ustabile biologisk men hva med å ha noen reker i karet da? Det er mange sånne små rekeakvarium i handelen nå. Du bør imidlertid vurdere om du ikke skal gå litt opp i størrelse på karet hvis du skal ha fisk. Fra 60 liter og oppover er det mye lettere å få fisken til å trives
Wobbler
Wobbler
Postet 13.07.10 kl 11:17
Hva med reker? Reker eller snegler kan passe godt i en 20 liter (:
Eplesnegler spiser alger, OG er etter min mening svært dekorative B)
Veldig lettstelte, og man trenger ikke jage de med håv for å fange dem.
Ellers så har jeg gjort søket her for deg med fisker som kan passe i et så lite kar (: trykk HER:)
Eplesnegler spiser alger, OG er etter min mening svært dekorative B)
Veldig lettstelte, og man trenger ikke jage de med håv for å fange dem.
Ellers så har jeg gjort søket her for deg med fisker som kan passe i et så lite kar (: trykk HER:)
Postet 13.07.10 kl 11:24
Endret: 13.07.10 kl 11:25
Postet 13.07.10 kl 11:38
Inaktiv bruker

Kampfisk er nok slappe dersom de ikke trives eller har stort nok karr ja
Jeg har en kampfisk i 49 liter og den går sammen med en liten ancistrus og de to ser ut til å ha blitt kjempekompiser! Det er veldig morsomt å se på. Og jeg hadde aldri trodd at det skulle være så gøy å ha kampfisk og ancistrus!
(har hatt flere andre type fisk tidligere)
Men, 20 liter er alt for lite for en kampfisk. Hvorfor ikke kjøpe det største av Nano Cocoon new edition akvariet ( nr 7 heter det og jeg tror det er på 49 liter, det sto ihvertfall det på lappen i butikken da jeg kjøpte det )... . .
Jeg har en kampfisk i 49 liter og den går sammen med en liten ancistrus og de to ser ut til å ha blitt kjempekompiser! Det er veldig morsomt å se på. Og jeg hadde aldri trodd at det skulle være så gøy å ha kampfisk og ancistrus!
(har hatt flere andre type fisk tidligere)
Men, 20 liter er alt for lite for en kampfisk. Hvorfor ikke kjøpe det største av Nano Cocoon new edition akvariet ( nr 7 heter det og jeg tror det er på 49 liter, det sto ihvertfall det på lappen i butikken da jeg kjøpte det )... . .
Postet 13.07.10 kl 13:35
Wobbler20 liter er egentlig for lite for all fisk etter min mening. Det ender som oftest med fiskedød og vond lukt siden disse småakvariene er så ustabile biologisk men hva med å ha noen reker i karet da? Det er mange sånne små rekeakvarium i handelen nå. Du bør imidlertid vurdere om du ikke skal gå litt opp i størrelse på karet hvis du skal ha fisk. Fra 60 liter og oppover er det mye lettere å få fisken til å trives Wobbler
Skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har hatt mange kar fra 15-22 liter og har aldri opplevd fiskedød eller vond lukt. Og det er mange fisker som har minste anbefalte karstørrelse på 20 liter, bl a flere killier og bettaer, som jeg foreslo.
Med små kar må man justere antall og størrelse på fisken, så går det helt bra. Et innkjørt filter hjelper seff også.
Klart man opplever fiskedød og vond lukt hvis man putter oppi fisker som burde bo i større kar, f eks gullfisk eller neontetra.
Postet 14.07.10 kl 03:32
Postet 14.07.10 kl 11:00
Endret: 14.07.10 kl 11:14
Pygme corys
hva med pygme corys ? ser det er folk som har dem i 20 liters akvarium
Postet 14.07.10 kl 22:23
Postet 14.07.10 kl 22:41
Postet 14.07.10 kl 22:56
Postet 14.07.10 kl 22:58
Postet 14.07.10 kl 22:59
Postet 14.07.10 kl 23:00
Postet 14.07.10 kl 23:40
Jeg har mottat både reker og snegler fra privatpersoner her inne i posten.
Så det skulle nok ikke forundre meg om det er sånn det foregår
Reker, snegler og krabber tåler en sånn transport bedre enn fisker, iallefal hvis de er pakket riktig. Fisker kan jo bli "ristet" ihjel.
Dessuten forbuker ikke reker og snegler like mye oksygen, eller forpester vannet sitt like fort som fisk.
Så det skulle nok ikke forundre meg om det er sånn det foregår
Reker, snegler og krabber tåler en sånn transport bedre enn fisker, iallefal hvis de er pakket riktig. Fisker kan jo bli "ristet" ihjel.
Dessuten forbuker ikke reker og snegler like mye oksygen, eller forpester vannet sitt like fort som fisk.
Postet 15.07.10 kl 05:01
Endret: 15.07.10 kl 05:03
yezz det er ikke noe problem å sende reker, snegler, krabber eller fisk i posten =) bare man vet hva man gjør.
det blir jo sendt jumbo discuser i posten, å avleverer garanterer levende fisk, og hadde de dyre jumboene dødd ofte grunnet frakt hadde leverandøren tapt masse på det =)
snegler, krabber og reker er LETTER å sende en fisk, men fisk er deffentivt ikke umuligt
akvariereker.no har mye snadder =) bare synd at akvarier er så plasskrevende for leiligheteiere
det blir jo sendt jumbo discuser i posten, å avleverer garanterer levende fisk, og hadde de dyre jumboene dødd ofte grunnet frakt hadde leverandøren tapt masse på det =)
snegler, krabber og reker er LETTER å sende en fisk, men fisk er deffentivt ikke umuligt
akvariereker.no har mye snadder =) bare synd at akvarier er så plasskrevende for leiligheteiere
Postet 15.07.10 kl 09:21
Postet 15.07.10 kl 12:14
Postet 15.07.10 kl 15:16
Postet 15.07.10 kl 15:48