20 liter? hvilken type fisk!? hjelp!

Vurderer å kjøpe ett 20 liters akvarie til kjæresten min som inflytningsgave!
Spørsmålet er da hva slags fisk jeg kan ha oppi? Tenkte litt på kampfisk, men de er så utrolig slappe hvis det ikke er ho-fisk sammen med hannen i akvariet.
Gullfisk blir igjen for store hvis du skal ha to stykker.. Er guppy mulig?

Kampfisker er ikke slappe, dersom karet er riktig innredet med masse planter og huler som de kan undersøke.

Men dersom kampfisk er uaktuelt, kan du jo undersøke forskjellige killier. F eks nigeriakilli kan bo en hann og to-tre hunner i 20 liter, eller en liten bettaart vil også trives fint, f eks et par coccinaer.
Hei
20 liter er egentlig for lite for all fisk etter min mening. Det ender som oftest med fiskedød og vond lukt siden disse småakvariene er så ustabile biologisk men hva med å ha noen reker i karet da? Det er mange sånne små rekeakvarium i handelen nå. Du bør imidlertid vurdere om du ikke skal gå litt opp i størrelse på karet hvis du skal ha fisk. Fra 60 liter og oppover er det mye lettere å få fisken til å trives


Wobbler

Hva med reker? Reker eller snegler kan passe godt i en 20 liter (:
Eplesnegler spiser alger, OG er etter min mening svært dekorative B)
Veldig lettstelte, og man trenger ikke jage de med håv for å fange dem.

Ellers så har jeg gjort søket her for deg med fisker som kan passe i et så lite kar (: trykk HER:)
Jeg ville ha puttet oppi neon tetra, og masse raskvoksende små planter.
.....til tross for at dem bør være en stim på 300-500 stk.
Inaktiv bruker
Kampfisk er nok slappe dersom de ikke trives eller har stort nok karr ja

Jeg har en kampfisk i 49 liter og den går sammen med en liten ancistrus og de to ser ut til å ha blitt kjempekompiser! Det er veldig morsomt å se på. Og jeg hadde aldri trodd at det skulle være så gøy å ha kampfisk og ancistrus!
(har hatt flere andre type fisk tidligere)

Men, 20 liter er alt for lite for en kampfisk. Hvorfor ikke kjøpe det største av Nano Cocoon new edition akvariet ( nr 7 heter det og jeg tror det er på 49 liter, det sto ihvertfall det på lappen i butikken da jeg kjøpte det )... . .

Wobbler
20 liter er egentlig for lite for all fisk etter min mening. Det ender som oftest med fiskedød og vond lukt siden disse småakvariene er så ustabile biologisk men hva med å ha noen reker i karet da? Det er mange sånne små rekeakvarium i handelen nå. Du bør imidlertid vurdere om du ikke skal gå litt opp i størrelse på karet hvis du skal ha fisk. Fra 60 liter og oppover er det mye lettere å få fisken til å trives Wobbler


Skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har hatt mange kar fra 15-22 liter og har aldri opplevd fiskedød eller vond lukt. Og det er mange fisker som har minste anbefalte karstørrelse på 20 liter, bl a flere killier og bettaer, som jeg foreslo.

Med små kar må man justere antall og størrelse på fisken, så går det helt bra. Et innkjørt filter hjelper seff også.

Klart man opplever fiskedød og vond lukt hvis man putter oppi fisker som burde bo i større kar, f eks gullfisk eller neontetra.
Reker, nok og velge mellom som du skjønner.
Pygme corys
hva med pygme corys ? ser det er folk som har dem i 20 liters akvarium
Lole
hva med pygme corys ? ser det er folk som har dem i 20 liters akvarium


har fått tak i 56 liter, så det blir nok guppy eller kampfisk, diskuterte litt med kjæresten min om hva han ville ha
Herefred for en diskusjon
MIN anbefaling om du vil ha fisk er å kjøpe et sånn komplett 54L eller større =)

om du absolutt vil putte noe i den 20L så ta en titt på disse


hehe høres nesten ut som om denne "gaven" er mer til deg en til henne

katie_Discus&L200
MIN anbefaling om du vil ha fisk er å kjøpe et sånn komplett 54L eller større =) om du absolutt vil putte noe i den 20L så ta en titt på disse[URLBLOCK1] hehe høres nesten ut som om denne "gaven" er mer til deg en til henne ;)


har akkuratt fått tak i ett komplett 56 liter! haha
NICE =)

men se på den micro krabben uansett kul liten sak
katie_Discus&L200
NICE =) men se på den micro krabben uansett ;) kul liten sak :D


Er det mulig å kjøpe krabber og snegler levende på den nettsiden? hvordan i alle dager funker det?
Hvordan funker dette? sender de levende snegler , reker og krabber i posten?
Jeg har mottat både reker og snegler fra privatpersoner her inne i posten.
Så det skulle nok ikke forundre meg om det er sånn det foregår

Reker, snegler og krabber tåler en sånn transport bedre enn fisker, iallefal hvis de er pakket riktig. Fisker kan jo bli "ristet" ihjel.

Dessuten forbuker ikke reker og snegler like mye oksygen, eller forpester vannet sitt like fort som fisk.
yezz det er ikke noe problem å sende reker, snegler, krabber eller fisk i posten =) bare man vet hva man gjør.

det blir jo sendt jumbo discuser i posten, å avleverer garanterer levende fisk, og hadde de dyre jumboene dødd ofte grunnet frakt hadde leverandøren tapt masse på det =)

snegler, krabber og reker er LETTER å sende en fisk, men fisk er deffentivt ikke umuligt

akvariereker.no har mye snadder =) bare synd at akvarier er så plasskrevende for leiligheteiere
Så bra at du går for et litt større akvarium en 20 liter - Lykke til !

(Lurer litt på om det er du eller typen som egentlig har mest lyst på dette .-))
Han er optimistisk, men vi er ikke helt enig i fisketype! hehe
Men såklart er det han som får velge hva han vil ha
Kjøpte meg akkuratt to stk hvit/rosa posthornsnegler , og to stk blå posthornsnegle! Gleder meg til de kommer, blir spennende
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap