Malawi ciklider for en nybegynner.

Jeg har tenkt å starte opp ett 250 liters malawikar.
Hvilke arter ville vært best for en nybegynner og i et 250liter?

Hvor god filtrering trenger jeg?
Er 1200l/t nok?
høres bra ut velkommen til malawi verden. den vil ikke skuffe deg det du kan skaffe deg er 2-3foskjellige arter av mbuna. de trenger en del stener og skjulesteder. men er greie fisk det er drøssevis av arter og velge imellom. ta gjerne en titt på nettet etter raser og typer husk at du bør ikke ha så alt for mange hanner, da de kan bli ganske hissige på samme type som seg selv
Mbunas for begynnere
Hei på dere
Her er ei liste fra www.cichlid-forum.com
over mbunas for begynnere, dvs at ciklidene ikke er så aggressiv. Individuelle forskjeller vil det allikevel være.
Du kan f.eks velge maks tre arter fra lista og starte med dem, men bare en fra hver familie for å unngå krysninger (f.eks bare en Labidochromis-art).
De fleste her er ganske lett å få tak i også.

Metriaclima estherae (Rød zebra)
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus sp. "Acei"
Labidochromis sp. "Hongi"
Labidochromis caeruleus (Golden)
Labidochromis sp. "Perlmutt"
Labidochromis chisimulae
Iodotropheus sprengerae
Cynotilapia afra

Jeg har prøvd å ha flere hanner av samme art i min 250-litring, men det går dårlig til slutt. Akvariet blir for lite, selv for Golden som kanskje er den "snilleste" arten. Alfa-hannen har før eller siden tatt knekken på andre hanner i karet når ei hunne er leksmoden. Jeg vil derfor anbefale bare en hanne av de artene du velger, og minst 3-4 hunner til hver hanne.
Ny i malawi verden
Jeg er under annskaffelse av en 350 liter som jeg skal bruke til Malawi.
Hvilket merke/størelse på den utvendige pumpa bør jeg ha..
Forslag?
Inaktiv bruker
Shiramor
Hei på dere :-) Jeg har prøvd å ha flere hanner av samme art i min 250-litring, men det går dårlig til slutt. Akvariet blir for lite, selv for Golden som kanskje er den "snilleste" arten. Alfa-hannen har før eller siden tatt knekken på andre hanner i karet når ei hunne er leksmoden. Jeg vil derfor anbefale bare en hanne av de artene du velger, og minst 3-4 hunner til hver hanne.

Hva med om man har 10 søsken/brødre som vokser opp sammen da? Vil det gå bra? Jeg har 10 socolofi og de er jo bare de skjønneste malawiene i hele verden! De er virkelig spesielle. De jeg har virker som om de har veldig personlighet og virker annerledes enn dem jeg ser i dyrebutikker av samme art. Men, jeg kjøpte mine privat, så de har jo sluppet å oppleve å reise langt samt å bo i et butikkakvarium osv. så kanskje det kan innvirke litt?

Malawi er herlig, men jeg har brukt utah ice i karret for å heve gh og nå har jeg så mye kalkbelegg på både akvariumglasset og alt annet at det er til å grine av! Får du overhodet ikke slik kalkbelegg i ditt akvarium?

Dette gjør at jeg vurderer å gi opp hele greia nå. Jeg vet ikke om jeg orker å fortsette med malawi hvis jeg ikke finner en løsningen på dette kalkproblemet! Jeg får kalkbelegg inni de slangene fra Eheimpumpa også og det er masse jobb å rense med slangebørste osv. en gang i uka!
Inaktiv bruker
..
Hei Embla. Kom hjem fra ferie i dag og har ikke vært så aktiv på nettet på en stund.
Til saken:
Jeg får bare et grått belegg etter vannskifte pga GH og PH-pulveret, men det er bare et par timer så er det borte.
Synd at du skal plages med det hvite belegget. Jeg har ikke hørt om andre som har det så jeg vet ikke hvordan du kan ordne opp i det. Enn om du lager en ny tråd om det under f.eks Vannverdier, og se om noen kan hjelpe deg der?

Angående det å ha en søskenflokk sammen så er det jo bare å prøve. Det KAN gå et par år før de begynner å lage problemer, hvis de gjør det. Du vil fort kunne se om et individ bør bli tatt ut pga problemer med rangordning osv.

Hei Phønix: Når det gjelder malawi så er det lurt å overdimensjonere filteret, evt å ha både utvendig og innvendig. Det finnes jo en del merker på markedet, men finner du et utvendig som er beregnet på 1000 liters akvarie så duger det vel, eller rettere sagt et som renser minst ca 1500 liter pr time.
Inaktiv bruker
Takk for svar shiramor.

Ja, det er nok den utah ice som er synderen. Jeg har jo 3 store biter igjen av den siden de i dyrebutikken mente at jeg fint kunne ha tre på en gang i karret Men i de siste par måneder har jeg kun hatt 1/4 av en bit så dermed forventet jeg at Gh skulle synke samt at det skulle bli mindre kalk i vannet. Men, det ser ikke ut til å hjelpe.

Har ikke kjøpt noe pulver som skal heve gh ennå da jeg har brukt utah ice. Og det ene karret jeg har nå er så fullt av kalkbelegg + riper etter at jeg har brukt en sånn magnetgreie for å dra over rutene ( skal aldri mer bruke noe annet nen filtervatt til å rense rutene på akvarium!) Så jeg vurderer å kjøpe et nytt akvarium, og da kun bruke pulver og ikke utah ice.

Nå skal jeg flytte om ca en uke så jeg har mer enn nok med å planlegge hvordan jeg skal få flyttet to akvarier uten å drepe fiskene og filterbakteriene Så planlegging av nytt akvarium får vente til jeg har kommet meg inn i ny bolig.

Inaktiv bruker
Jeg har 5 Cynotilapia afra i mitt 200 l, disse er søsken, og er for små til at man kan se kjønn, virker harmoniske, men vil disse begynne og sloss som voksne?? Spessielt om det er fler hanner enn hunner?
Har tenkt å skaffe meg enten 3-4 Hongi (1 hann, 2-3 hunner) eller/og noen golden. Er dette noe lurt? Hvem går i såfall best med Cynotilapia afra, som jeg har hørt er litt aggressive..?

De er rundt 4-5 cm nå (litt forskjellig størrelser på de, kanskje fra 2 forskjellige kull??) Og de har begynt å få en ganske fin blåfarge nå, utrolig pene! Litt sky da..

Mvh. Sunniva
Ikke umulig at hannene begynner å slåss, nei. De vil ha et område for seg selv når ei hunne er klar for å legge egg, og da skal andre hanner jages vekk. Vanskelig det i et akvarium... Ikke sikkert de vil ta livet av hverandre nødvendigvis, men jeg har mistet flere hanner på den måten (andre arter).

Jeg vil anbefale Golden i stedet for Hongi, av to grunner:

- Golden ligner minst på blå Afra og da ser de ikke så mye på hverandre som
konkurrenter. Kanskje litt mindre slåssing da.
- Golden-hunner har fin farge, mens Hongi-hunner er kjedelig brun.

Inaktiv bruker
De lignet utrolig på socolofi de fiskene på bildene du la ut.

Jeg har gitt opp malawikarret, solgt fiskene og karret og har ikke tenkt å ha malawi igjen, selv om de er noen aldeles skjønne fisker Og jeg føler en enorm lettelse over å være ferdig med det styret nå. Så, nå holder jeg meg til fisker som ikke krever så mye av hverken plass eller høye vannverdier. Endelig kan jeg kose meg med akvariehobbyen, fremfor å leve i konstant bekymring og ergrelse
Du må ikke gi opp Embla. Prøving og feiling er endel av hobbien.
Inaktiv bruker
Roy Fredrik Pedersen
Du må ikke gi opp Embla. Prøving og feiling er endel av hobbien.

Hobby? Galskap mener du vel?
Ja man blir vel litt små gal av og holde på med akvarier hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Lillejord
Reklame for plussmedlemskap