Hva lys må eg ha til et akvarie som er 1m??

Inaktiv bruker
hei, har planer om eit akvarie med måla 200X120x100 eller lignende. Det er ferskvann, har tenk til å ha riklig med planter. hva lys er det som trengst?
Om du skal ha plante akvarie er det 0,5w pr liter som gjelder, men da snakker vi vel også varmekabler i bunn, plantegjødning og co2 også. Spørs litt på hva du mener med rikelig med planter
Er de nevnte målene lengde*bredde*høyde? Husk i såfall at med et 1m høyt akvarium, vil du bli nødt til å dra frem snorkel, dykkermaske og være klar for å få vått hår for å plante noe på bunnen av akvariet eller for å luke. Og det er jo ganske upraktisk hvis du skal ha mye planter
Enig med Stine Sofie her.
I et kar med mye planter er det nesten nødt til å være maks en armlengdes dybde på karet for at det skal bli praktisk å vedlikeholde. Det er litt skummelt å stå lent over frontglasset bokstavelig talt på hue ned i akvariet, bare for å rekke ned... :p
Jeg tenker også litt på vanndybden. Jo dypere vann, jo færre lysstråler når ned med full effekt. Jo dypere vann, jo dårligere plantevekst på bunnen, med andre ord. Hver cm teller faktisk! Lysstrålene filtreres av vannet og mister sin effekt jo mere vann de må gå gjennom.

Jeg tror kanskje en halvmeters dybde (50 cm) er mer praktisk.
Det er må jo også nevnes at det er jo utrolig stilig med lange og lave akvarier!
Plussmedlem
Et så dypt kar trenger også tykt glass. Det er ikke billig.
Du trenger også et solid gulv til dette karet
Jeg er godt over middels høy, med unormalt lange armer, og har 50 cm dybde/60 cm bredde i det største akvariet. Underskriver på at det er maks, må stå på krakk for å nå ned, og strekker meg lovlig langt for å komme til innerst :o)
Inaktiv bruker
Er glad i å bade, så snorkle litt i akvariet skader ikke :P. Syns lange, (grunne) akvarier er litt kjedlige. Fikk ideen når eg såg bilde av akvariumet til Tashaki Amano som er fantasktisk
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap