180l akvarium - hva slags fisk?

Har et 180l akvarium, som frem til nå har hatt bare scalare, platy, molly og kardinaltetra o.l.

Har litt lyst til å prøve meg på "artsakvarium". Med riktig innredning osv. Hva bør jeg prøve på? Gubben har tidligere hatt oscar og jack dempsey, og div mindre ciclider, men jeg er ikke noe stor fan av disse.

Vil også ha noen som er litt fine å se på.

Hva er å anbefale? Kan man ha scalare f.eks? Hvor mange, hva slags innredning osv...

(Jobber i dyrebutikk, men har ikke jobbet der så lenge, å har bare litt kunnskap om alt, ikke mye kunnskap om bestemte raser osv)
Er du åpen for alternativ med stimfisk da?

De kan være ganske dekorative de også. Se Gul Kongotetra feks.
Stjernedanio, blå danio osv kan være flotte de også, ikke er de så vanskelige å holde heller.
Det med scalarer kan jeg nok ikke svare for.
Utvalget av fisk (og andre dyr) til akvarium er så enormt at det blir vanskelig å besvare spørsmålet ditt på en fornuftig måte.
Jeg ville anbefalt Apistogrammaer (selv om du ikke er en stor fan av mindre ciklider) de får et helt annet utseende i et godt tilpasset kar enn i butikken. Sjekk hjemmesiden til TomC:
Så vil alle cory fans anbefale det og alle L-malle freaker det osv osv.

Tror nok du må bestemme deg for en familie du vil bygge biotop rundt eller en biotop du vil finne fisk som passer inn til.
Har du tenkt om du vil du ha: elv, steinformasjoner, svære røtter, masse planter eller noe annet bestemt?

Både jeg og fiskebasen mener karet ditt er litt lite for vanlig scalare, dvergarten leopoldi kan gå tror jeg uten at jeg har noen erfaring.

Jeg har noen scalareyngel med åpenbar dvergvekst som du kan få av meg. De virker friske og raske så jeg har litt vondt for å "Culle" de og jeg er nysgjerrig på om de vil forbli friske og evt. fertile. Bare vær obs på at dette kan ende med tårer om det viser seg at de ikke forblir friske........

Mvh Ola
Jeg er veldig glad i guppyer jeg , da. De er fargerike, formerer seg fort og trenger stor plass til å leke i. Enkelt greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap