Tetratec i hailea kar

Etter å ha flyttet rundt på de 2 Hailea karene jeg har og anskaffet et nytt ville jeg også gjerne forsøke med utvendig filter. Ikke noe galt med det som følger disse karene, da jeg aldri har hatt problemer med nitritt i karene, men de har litt for liten mekanisk kapasitet så de må renses ganske ofte.
Valget falt på Tetratec EX600, som burde takle 60l vann (60-120l). Karene selges som 60l, men utvendig mål tilsier 70l.
Monteringen bød imidlertid på et lite problem siden disse karene har hengslet lokk, og utsparringene til ledninger ikke er veldig store. De rommet imidlertid slangene som fulgte med, men ikke u-rørene som egentlig skal brukes over kanten. Slangene ble nok litt klemt, men de har fortsatt større innvendig volum enn det er i koblingene. Problemet er imidlertid at slangene ikke kan kobles til innsug og utblås direkte, men må kobles via u-rørene. For utblås lot det seg løse ved å legge u-røret nede i karet. Innsuget derimot var verre. Det ble å modifisere røret slik at det ble rett. Kappet vekk den u-formede delen med baufil, og tok en tur i dreibenken og tok av noen 10-deles mm av det tynneste røret så det akkurat passet i det største slik første bilde viser. Tiden vil vise om dette er en fullgod løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap