Noen spørsmål om vannverdier og innkjøring...

Beklager hvis jeg spør dumt her nå, men dere får bære over med meg og ferskheten min.

Jeg har akkurat skaffet meg et 140 liters akvarium. Fylte det med (biltema)sand og vann i går, og fikk tak i planter, fôr, filter, varmekolbe osv i dag.
Nå står det og putrer i vei, som jeg har skjønt at det skal.
Men jeg testet med en strimmeltest i sta, og fikk helt perfekt resultat... Akkurat passe pH, GH, KH, ingen NO2 eller NO3, og ingen utslag på klor...
Er det sånn det er i starten før bakteriekulturen starter opp? Eller er det noe galt med testene? For jeg har skjønt rett sant, når det skal være null utslag på NO2/3 og en pH/KH/GH som passer de fiskene jeg skal ha oppi?*dum*

Så er det dette med å fôre akvariet. Jeg har hatt oppi noen flak i dag, men jeg ble veldig usikker på mengde... Hvor mye skal man egentlig ha oppi hver dag?
Videre fikk jeg beskjed om på dyrebutikken at jeg bare måtte ha AquaSana. Er dette virkelig nødvendig? Jeg testet vannet før jeg hadde oppi anbefalte mengde AquaSana, og det var negativt for klor. Så jeg lurer på om det virkelig er nødvendig å bruke AquaSana hver gang jeg bytter vann?

Ellers lurer jeg på om det er noen som kan fortelle meg litt om innkjøring med ammoniakk. Må jeg ha ammoniakk/ammonium-tester hvis jeg skal kjøre inn med ammoniakk, eller er det nok å teste NO3- og NO2-nivåer?

På forhånd tusen takk for svar.
Hei og velkommen.
Dette svaret er nok litt langt. Masse og forklare.
Det er rett at du ikke har noe utslag nå, for det kommer først etter noen uker.

Det som nybegynnere blir rådet til er og vente med og sette inn noe som helst av levende vesner i akvariene sine til den såkalte nitritt toppen er nådd.
Detter tar gjerne noen uker. 4-8 uker sånn ca.
Det er viktig og måle hva nitritt verdiene er for dem skal være i 0,00
MERK: KUN Dråpe testen bra nok til dette.
Dette har jeg selv smertelig erfart.
Jeg gjorde som dem sa på butikken og det gikk fryktelig galt. Satte inn fisker ALT for tidlig.
Les gjerne om dette i min personlige tråd. den finner du ved og trykke på bilde og litt nede på høyre side.
Der ser du og at jeg selv bruker disse strips testene men det er bare på verdiene som ikke er veldig viktig og holde helt stabile i mine akvariumer.

Vel tibake til det du lurer på.
Dette med produktene som dem på butikken dytter på deg for og få akvariet fort igang har ikke den virkningen det sies dem har.
Så det er borkastede penger.
Aqvasana er også et Prodac produkt og det er det største drittet du kan få tak i etter min mening.
Iallefall når det gjelder testen og midlene til og ha i vannet.
Det du burde bruke i akvariet er et middel som heter Tetra Aquasafe.
Det er egentlig det samme som Aquasana men bedre.
Jeg selv bruker Aquasafe hele tiden, men ikke mer enn halve mengden som er anbefalt.

Ammoniakk er et giftstoff som absolutt ikke skal finnes i at akvarie som inneholder fisker. det som skjer i et helt nyttstartet og ikke innkjørt akvarie er at det først oppstår ammoniakk som blir til nitritt og tilslutt blir til nitrat. Nitrat er ikke giftig for fiskene dersom det ikke blir for masse av det.

Sånn da tror jeg at jeg fikk med det viktigste og om ikke får du nok flere svar her.
Du trenger ikke tilsette noe middel som aquasafe dersom vannet i springen din er ok (de fleste steder i norge er det ok).
Jeg har akkurat kjørt inn 450 liter med Salmi (post 111 og 115), og syntes det var rensligere enn å ha flakfor liggende og råtne. Det spiller forsåvidt ingen trille, brukte akkurat like lang tid med fiskemat i et annet kar, men det så ryddigere ut mens prosessen pågikk. Jeg testet for NH4 hele tiden, fordi det er første del av nitrat-syklusen, helte i en klunk når ammonium sank, slik at bakteriene hele tiden hadde nok mat. (Klunken var 1 ml pr 100 liter, fordi jeg ikke hadde lita tid, og fordi jeg hadde brukt en formue på planter som også bidro med forråtnelse...)

Alle disse vannforbedringsgreiene er i alle fall ikke noe vits før det er litt liv i karet, klor luftes ut, og kobber holder algene i sjakk. Det er nok å styre med pH og ammonium og nitritt og nitrat og jern og plantenæring og utrolig gøy! Har du tålmodighet til å vente blir det så mye mer givende, for det er helt fryktelig å forsøke og forstå alt mulig mens fisken sliter...
Så lenge du driver tradisjonell innkjøring uten fisk vil også strips gi deg en grei indikasjon på at prosessen starter, og hvor langt den er kommet. Nøyaktig måling av verdiene er ikke så interesante i denne fasen. Du bør etter noen dager se at verdien av Nitritt(NO2) tar fullstendig av, og fortsetter å være høy. Så vil du etter hvert se at verdien av Nitrat(NO3) begynner å stige, og at Nitritt synker. Da bør du også satse på dråpetester, siden de desverre er det eneste som gir pålitelige måleverdier. Du bør uansett få bekreftet at vannet er helt fritt for Nitritt før du setter inn fisk, og da ikke kjøpe allt som frister i butikken, men øke belastningen på filteret gradvis så bakteriekulturene får tid til å tilpasse seg økt belastning. Regner med du har lest gjennem det meste av det du finner under akvarieskolen. Hvis ikke er det en grei start for å skaffe seg litt informasjon om det som skjer. Du har også god tid til å planlegge hva slags fisk du vil ha, og se at de passer sammen når det gjelder levevilkår og hverandre.
Tusen takk for svar alle som en.

Da blir det handlet dråpetester litt lenger uti prosessen her tenker jeg. Tar nok en kjapp handlerunde på nett, så sparer jeg penger. Får handlet litt flere planter osv samtidig også.

Jeg har nå brukt laaaange tider (rundt et år) på å planlegge dette akvariet, så hvilke fisker jeg skal ha, er egentlig ganske nagla.*ler*
Men jeg skal uansett ikke fylle akvariet med en gang. Begynner med 2-4 fisker, så får vi ta det sakte derfra.
Er det forresten slik at jeg da kan starte med hvilken som helst type fisk (jeg har tenkt å ha scalare, Corydoras og en type liten stimfisk (har mange alternativer jeg skal velge mellom)), eller burde jeg starte med en annen og sterkere/mer robust type som tåler mer enn de jeg har tenkt å ha oppi der etterhvert?

Videre lurer jeg fortsatt på hvor mye flakfôr jeg skal fôre filteret med hver dag? I går ble det en klype, i dag ble det 1/2 til 2/3 teskje.

Og dette blir litt OT, men jeg fant ut at jeg ikke trenger en egen tråd for dette.
Jeg vil jo gjerne ha Corydoras i bunnen, og de vil jo helst leve i grupper på minst 6. Vil det si en gruppe på minst 6 av akkurat samme type Corydoras?
Eller kan jeg blande typene og kjøpe f.eks. 2 corydoras julii, 2 corydoras melini, og 3 corydoras gossei?
cory`er er flokk fisker og vil merke at det ikke er av samme art. har 3 flekket og 4 panda dem holder seg helst for seg for det meste. Så vil råde deg til og ha 5-6 stk av samme art. Scalarer og tetrar av liten type går dårlig sammen. Hadde en gruppe på 20 kardinaltetra og 2 skalarer i samme akvarie i en ukes tid og det ble levende lunsj bord. Men om du går for litt større tetra vil det gå bra. F.eks. Norsk flaggtetra, colombiatetra osv.

Var innom din egen tråd og gleder meg til og følge deg videre.
Corydoras er stimfisk og vil helst ha selskap av sin egen art. For fiskens skyld bør du velge minst 6-8 stk av en og samme art. Det er penere å se på også, en stim cory som barter rundt i flokk i stedet for 1 og 2 forskjellige coryer som virrer rundt og leter etter flokken sin. Biltema sand er forresten kjempefint til corydoras :o)

Angående vanntester, så anbefaler jeg deg å kjøpe nitritt test, dråpetest. Ikke tetra, den er ikke nøyaktig nok. Jeg har JBL tester og er fornøyd med de. Nitritt test er den viktigste, ettersom nitritt er mest skadelig for fisken.

Hvis du vil forkorte innkjøringsperioden så kan du tilføre filterbakterier fra et innkjørt akvarium til filteret i ditt akvarium.
Ville valgt noe annet enn scalare. Selv dvergscalare skal ha min 200 liter.

Hva med en type gurami? Finnes mange flotte, og også noen som ikke trenger så stor plass. Da får du også med en gang flere typer små pene stimfisk å velge mellom. I en 140 liter, så er det litt begrensninger på hvor stor stimfisken du velger bør være (syns jeg i alle fall). Ser fort full ut i akvariet om stimfisken er for stor.
Hei,
ikke vær beskjeden, du har allerede skaffet deg mye kunnskap, og eer dessuten veldig innstilt på å skaffe deg mer, før du setter igang for alvor. Meget klokt!

Så at du kommenterte innkjøring med Salmi i tråden til Linda & Ove, og ga deg et svar der.
Jeg har brukt Salmi til innkjøring flere ganger, og finner det en helt flott metode. En av grunnene er at du uten problem kan øke belstningen/mengden Salmi etterhvert som prosessen kommer igang slik at du står veldig fritt i mengden fisk du setter i karet. Du behøver ikke ta bare noen få fisk av gangen.
Hvis du kommer opp i 2 - 2,5 milliliter Salmi som daglig dose etterhvert som du ser at bakteriene omdanner dette fra ammonium til nitritt i løpet av et døgn (mellom hver dose Salmi) og når prosessen nærmer seg sluttføring, fra nitritt til nitrat, slik at nitritt viser null 24 timer etter siste dose Salmi, er du i mål.
Da kan du ta et stoort vannskifte, ca 40 % (sjekk nitratkonsentrasjonen, den bør ligge på 10 - 20 ) og da kan du plumpe oppi omtrent det antall fisk du skal ha i karet.
Hold øye med pH underveis. Jeg har hver gang opplevd at pH synker i løpet av nitrifikasjonsprosessen, ned til henimot 4 og da stopper prosessen, det blir for surt. Kjøp pH pluss for å øke pH til nærmere 7,0, vent et døgn før du igjen setter til Salmi.
Du behøver ikke ha planter i karet mens du kjører det inn. Fordelen med å vente med planting til de siste dagene før du skjønner at du er i mål, er at du ikke får så sterk algevekst på plantene.
Fiskenes avføring (og planteforråtnelse etc.) gir ammoniakk i vannet, det samme som den aktive bestanddelen i Salmi. Bakteriekulturene du er på jakt etter, vareierer i mengde med belastningen (mendgen næring de får) og om de fiskene du setter inn gir mindre belastning enn du har gitt med Salmi, beyr det ikke annet enn at bakteriemengden tilpasser seg den nye næringstilgangen. Helt problemfritt. Omvendt er det mer skummelt, da bør en holde øye med både ammonium (ved pH under 7, ellers ammoniakk) og nitritt.

Lykke til.
B. Andresen: Da må det bli en liten flokk av samme art. Bra du nevnte dette med kardinaltetra, for jeg har fått tips om å holde nettopp kardinaler sammen med scalarer. Det bli IKKE den komboen nå lenger nei.*ler*
Moro at du vil følge med i tråden vår.

cara79: Hadde sett for meg minst 6 coryer ja (med mulighet for flere etterhvert), sånn at de kan gå i stim. Og som du sier, det er jo vakrere å se på når alle er av samme art. Så det må bli 6 like coryer. Så snedig å ha dette forumet å spørre og få råd på, for jeg tenkte faktisk å kjøpe tetra-tester, men nå har jeg ombestemt meg etter å ha lest det du skriver.*ler* Jeg får sjekke ut JBL. Filtergugge ja... Jeg kjenner ingen som eier akvarium (iallefall ikke et akvarium jeg vil ha filtergugge fra), så det blir verre.:S
Kunne jo forsåvidt gått rundt og tittet inn stuevinduene rundt her til jeg finner et passende akvarium, for så å banke på og spørre om jeg kan få litt gugge.*ler* Men tviler på at jeg hadde blitt særlig poppis i nabolaget da.:P

he: Noe annet enn scalare? Jammen atte...det er jo favorittfisken.:S Jeg har faktisk sett at dvergscalaren skal ha minimum 200 liter, så jeg har egentlig vært litt sur for dette lenge...*ler* Men når jeg snakket med en av damene på dyrebutikken, sa hun at det var ikke noe problem å til og med ha scalare (ikke dverg) i 140 liter. Det var jo GOOOOD plass, og hun hadde hatt mange scalarer i løpet av årene. Så jeg kom til at jeg kunne kjøpe 2 dvergscalarer, for så å kjøpe større kar når de vokser til, eller gi dem vekk faktisk. For jeg får meg nok ikke til å ha fullvoksne dvergscalarer i 140 liter selv om dyrebutikkdamen sa at det gikk finfint. Gurami ja... Vet ikke hvor godt jeg liker dem egentlig, men det bunner nok i mangel på kunnskap.
Og ja, stimfisken skal være liten.

530: Tusen takk skal du ha. Jeg har svart i Linda og Oves tråd også. Salmiinnkjøring fascinerer meg, så jeg må definitivt vite mer om det. Perfekt at man kan variere mengden Salmi ut fra hvor stor bestand man skal ha.
Nå har jeg allerede Vasspest, Anubias og Echinodorus Tunellus (eller en lignende plante) i karet. Burde jeg kanskje ha dem i en bøtte mens jeg kjører inn? Eller...det overlever de vel ikke. Overlever de innkjøring med Salmi da tro?
Hmmm, undrer på om Salmi må vente til neste kar skal kjøres inn. Så kan jeg forberede meg mer enn jeg rekker nå. For det må jo bli flere kar.*ler*
Plantene dine overlever fint selv om du bruker Salmi. Også med den "normale" varianten innkjøring er det vanskelig å unngå alger. Hadde jeg lest alle innleggene dine, hadde jeg ikke nevnt noe om alger og planter i det hele tatt. Kjør på du, det kommer til å bli helt bra!

Når det gjelder fisk og akvariestørrelse, ville jeg stolt mer på Fiskebasen her på AF enn på betjening i butikken. Fiskebasen har ingen salgsinteresse, mens butikken derimot....
Helt enig med 530, få plantene på plass, da rekker de å etablere seg og gjøre jobben sin før fiskene flytter inn. Veldig mange av plantene vi kjøper i butikk har blader som har vokst over vann, disse visner (og bidrar til å mate bakteriene), og så kommer det nye undervannsblader. Man kan bli litt overrasket, for det er ikke alltid helt den planten du trodde du kjøpte, men det er jo bare gøy :o) Vasspest er ett av unntakene, kjempeplante under innkjøring! Storforbruker av næring, og så surrer den jo rundt og lager liv i et ellers litt livløst nytt kar...
Okei, da er det avgjort. Jeg bestiller nå dråpetester for nitrat, nitritt og ammonium/ammoniakk på nett, og så starter jeg Salmiinnkjøring. Skitt au tenker jeg, jeg har ikke noe å tape siden det uansett ikke lever noe annet enn planter oppi der. Ja, det er jo den lille sneglen (fra plantene regner jeg med) som kravlet seg bortover sanden her i går da... Men jeg finner den ikke igjen så jeg kan få tatt den ut, så den må bare tåle Salmi da.*ler*
Du vil få en knallstart på akvariehobbyen, sett i forhold til de uheldige nybegynnerne som plumper karet fullt av fisk og alt første dagen. Da tar det to uker før bekymrings-postene dukker opp på forum om døde fisk, syke fisk, fisk som ikke vil spise osv.

Kunne ønske alle gjorde like godt forarbeid om akvariehold som du gjør Det er så man smiler her man sitter, "endelig en som har skjønt det"! Hehe
Det er ikke så mange nybegynnere som har verken tålmodighet eller lyst til å la akvariet kjøres inn skikkelig først, uten fisk.

Det hadde vært spennende om du fortsatte denne tråden med f.eks. målingene du får, statusrapporter osv under innkjøringen. Veldig nyttig for andre å lese om senere, og kanskje vi kan linke til denne tråden for å vise andre hvordan det kan gjøres og hva som skjer
Nå ble jeg glad, Mona! Dette var koselig lesning, alltid godt å høre at man gjør noe riktig.

Jeg kan opprette egen tråd med logg på hvordan jeg kjører inn karet hvis det er ønskelig? Blir mer oversiktlig da tenker jeg. Eller er det lurt å fortsette med denne tråden pga infoen andre har kommet med så langt?
Ser du har fått kontakt med Mona. Hun kan du nok lære masse av når det gjelder cory`er.
Hun driver stort med denne typen etter min mening

Legger ved en link til hennes egen tråd



Jeg syns det er greit som det er her med at du fortsetter her og gir opplysninger om vannverdiene og div her i tillegg til inne på din egen tråd.
Litt ferietid er grunnen til lite oppdateringer fra denne kanten.

Men her kommer siste nytt.

Jeg fikk JBL dråpetester i posten fra Aquamanias på onsdag, og testet følgende:
Onsdag 28.juli
NO2 over 1
NO3 rundt 3
PH mellom 7 og 7,5
KH 3
GH 2
NH4 0,4

Så var vi bortreist til i dag, og kom hjem til flekker av knallgrønne alger på steinen i akvariet... Det ble en tur til Trondheim og Tam Lade + Clas Ohlson. Jeg fikk handlet algeskrape, slamsuger, stive børster med langt håndtak for å pusse steinen, et par ekstra 10-litersbøtter og sort/mørkblå bakgrunnsfilm.
Og så kikket jeg litt på fisker da. De hadde kjempemorsomme små Kuhlii-åler, og jeg SKAL ha slike i akvariet. Coryene deres var kvikke og utadvendte også, så de sjarmerte meg skikkelig.
De hadde en helt nydelig Colisa lalia som de kalte dvergurami. Jeg trodde kanskje det var en rubingurami, men spurte ikke.... Jeg har jo fått tips her inne om ikke å kjøpe dverggurami siden de er istykkeravlet (?), men heller gå for rubingurami. Men siden de har det samme latinske navnet blir jeg litt forvirret over hvilken fisk som er hva? Hvilken fisk er på hovedbildet her?
Dverggurami eller rubingurami? Håper det er rubingurami, for det var en slik de hadde i butikken, hehe.

Vel hjemme fra by'n fikk jeg shina akvariet skikkelig. Skifta 30-40 liter vann, og fylte 40-50 siden en god del hadde fordampet (topplaten mangler nemlig...må få lagd ny), slamsugde bunnen for flakfôrrester og snegleslim (urk), og fikk skuret steinen fri for knallgrønne algeprikker.

Så kjørte jeg en før-salmiakk-test som kom ut slik:

Fredag 30.juli

NO2 0,6
NO3 1
PH 7
KH 2
GH 2
NH4 0,08

Sprøytet deretter inn 3 ml Salmiakk (Coop's).
Jmf. 530's regnestykke på rundt 20 ml salmi i hans 490 l akvarie. Mitt akvarie er rundt 140 liter minus noen liter for sand og stein blir ca 120 liter for å være på den sikre siden.
20 ml : 490l = 0,04081633
0,04081633 x 120l akvarie = 4,89795918
530 fant ut at hans 20 ml ble for mye, så jeg rundet godt nedover til 3 ml på mine rundt 120 l vann.

Skal se en film nå tenker jeg, og så blir det ny NH3-test i kveld før jeg legger meg for å se hvor mye de 3 ml påvirket vannet.
Lurer på hvordan salmiakken påvirker innkjøringa mi egentlig, for jeg har jo nå hatt dette karet stående og putre i 2 uker i dag. Håper det gjør at prosessen går kjappere, for jeg har såååå lyst på fisk nå.
Uansett vil det bli en "penere" innkjøring siden jeg slipper griseriet fra flakfôret, hehe.

I mellomtiden får jeg trøste meg med de to nye sneglene som har dukket opp... To stk av det jeg antar er malaysisk sandsnegle. Jaja, de får bare være der. Tror ikke de liker karet og vannkvaliteten noe særlig for tiden akkurat for de holder seg oppe på plantene og ganske høyt oppe på glasset.:S
Hei igjen.

Den siden du linket til viser dverguramier.
Disse har veldug lett for og dø eller bli syke innen få dager.

Jeg har hatt dvergurami tidligere
Første gangen hadde jeg (1blå med svake gule striper og 1rød/blå stripete) . Dem levde i et par mnd.
Mens den siste og andre gangen hadde jeg (1 rød/blå stripete)
Denne levde bare ca en uke.

Legger ved et bilde av mine rubinguramier.
Det er bare hannen som lever nå.

Det er jo egentlig litt diskusjoner om hvor vidt rubingurami er etterkommer av honninggurami eller dvergurami.





Takk for hjelpen!
Vil bare si at jeg har stoooooor nytte av alle dine spørsmål, for jeg skal starte prosessen nå! Dette blir veldig spennende kjenner jeg... og jeg tror jeg skal kjøre planter og salmi jeg og...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap