2 pumer i akvariumet

Er det farlig å ha 2 pumper i akvariumet?

Har en Juwel 190 liter hjørne kar som har en innenbygd pumpe itilegg til denne har jeg en utvendig pumpe, er dette farligt?

Inaktiv bruker
nei det er jo ypperlig, jo mere filtrering, jo bedre
Plussmedlem
Som Vegar sier så er det helt topp.

Jeg har samme karet som deg. Jeg har et utvendig Eheim-filter i tillegg. Det innvendige er ikke godt nok aleine.

Velkommen til AF forresten.
Hvorfor er ikke det innvendige filteret godt nok?
Innvendige pumper har ikke på lengt nær mulighet til og ta til seg samme mengden med møkk før dem går tette. Jeg bruker innvendige pumper selv men det er grunnet plasse utenfor akvarie. men må si at det er masse mer jobb med disse en dem som er utvendig. jeg må gjøre rent di innvendige filterene en gang i uka mens de utvendige går det 2 mnd mellom hver gang jeg trenger og gjøre dem rene. Og da er det ikke hele pumpa det er snakk om men som regel rørene. selve pumpa rengjør jeg en gang hver 3-4 mnd.
Men de er fortsatt gode nok selv om det er mer arbeid å holde dem "rene"?
Jeg bruker dem selv da så disse innvendige pumpene er greie nok da. den gjør og jobben dem skal.
Jeg rengjør de fleste utvendige filtrene mine en gang i året - og selv da er det egentlig ikke nødvendig. Unntaket er Eheim Ecco/Ecco Pro filtrene jeg har - de har virkelig svake pumper og må rengjøres oftere.
Har man pumper som er for små eller på grensen for belastningen man har så går de selvsagt fortere tett.
Jeg er fornøyd med mitt innvendige Juwel filter på 400 literen min. Men om jeg skal bytte til utvendig filter vil jeg ha et som er så godt som støyfritt.

Noen som vil anbefale utvendig filter til 400l som er tilnærmet støyfritt?
Tetratec EX1200, Eheim 2028, Eheim 2075, Fluval 405 - alle disse i sammen med det interne filteret helst, eller to utvendige.
Du kan greie deg med ett av de overnevnte, men det blir litt snaut i en Rio 400.
En god regel er å dele kapasiteten produsenten oppgir på to.
Skulle jeg hatt ett filter i ditt kar ville jeg valgt Fluval FX5, men de er ikke helt lydløse og da er Eheim 2080 alternativet - men der er DYRT! Eheim 2260 Classic er også bra, men mer jobb å rense enn moderne filtre.
Inaktiv bruker
Hadde jeg visst det jeg vet i dag om filtre og det hele så hadde jeg aldri kjøpt et utvendig filter!

Jeg har Eheim 2224 og Eheim 2222 utvendige filtre på to akvarier nå.
Jeg har måttet rense disse filterne oftere enn jeg renset det innvendige. Så, hvis man ikke har så stort akvarium og ikke har mange fisk, så ville jeg greid meg med et bra innvendig filter eller laget et innvendig filter selv.

Problemet med utvendige filtre er filterslanger som går tett, og spesielt om man har mange fisk eller har yngel, så belaster jo dette enormt og skaper masse problemer. Da jeg hadde yngel på ciklidene mine måtte jeg rense filterslangene hver 3e dag. Joda man kan sette på blåfilter på innsuget, jeg vet det nå, og det hjelper jo LITT. Men, man må uansett ha et innvendig filter eller luftpumpe i tillegg da de utvendige filterne ikke gir nok oksygen i vannet!

Så er det jo også det med utvendige filtre at slangene skal ned i vannet, og på mitt akvarium måtte jeg ta av hele topplokket og belysningen for å få disse inn- og utsugslangene nedi. Derfor måtte jeg også kjøpe ny utvendig belysning istedenfor den jeg hadde i lokket som nå står ubrukt.
Men, jeg antar at det er litt forskjell fra akvarium til akvarium med hvordan man får plass til slanger som skal inn gjennom lokket der.
Men, hver gang man trenger å ta av lokket eller skal ordne noe så får man jo jobben med å ta vekk slangene også? Og det å rense slangene er jo et kapittel for seg som jeg får mareritt av bare jeg tenker på det nå. Ekkel grønn bakterieguffe som man må blåse ut og som man gjerne får i ansiktet under prosessen Og de Eheim filterbørstene man får kjøpt for 100 kr varte jo kun en gang så tok de kvelden.

Vel, klok av skade har jeg ihvertfall lært å ha blåfiltermatte rundt innsuget, ha få fisk i karret og fore lite

Jeg kunne sikkert greid meg helt fint med bare et innvendig filter av god kvalitet/stort nok med plass til nok filtermateriale i..
Og man kan jo modifisere en del innvendige filtre så de blir mer effektive også!
Hvis man har problemer med at filtre og slanger må renses ofte er belastningen for stor og man trenger større filter, eller se på foringsrutiner, antall fisk, planterester osv.
Inaktiv bruker
Det er jeg fullt klar over. Jeg hadde et Eheim 2224 i et 160 liters karr med to små elfenbenciklider og så fikk de yngel...og da var det gjort. Det å ha 80 små munner å mette, selv om de er ørsmå.. .det ble rett og slett for mye. Og det er utrolig hvor mye slike yngel kan få til å bæsje

Jeg foret også med røde mygglarver og micromark + artemia og selv om jeg slo av filterpumpa noen minutter mens jeg matet fiskene så kom det allikevel matrester inn i slangene. Og har man førs tfått et skikkelig belegg i dem er det umulig å bli kvitt det uten å bruke slangebørster og varmt vann igjennom slangene. Det tok meg nok en halv time hver gang.

Jeg overforet egentlig ikke, for de spiste jo glupskt opp all maten på sekunder hver gang..

Men, selv nå når jeg kun har 10 små malawiyngel så må jeg rense slangene ofte, og jeg forer veldig lite (kun en gang i døgnet) og kun vegetabilsk for nå siden de er vegetarianere de jeg har nå.

Jeg har nå et utvendig og et innvendig filter i en 160 liters og 2224 skal jo alene i teorien holde til et mye større akvarium. Og her har jeg det i et forholdsvis lite akvarium + en innvendig Eheim filterpumpe. Det er jo ikke selve pumpa som går tett, men slangene. Men som sagt så hjalp det da jeg endelig skjønte at man kunne putte et blåfilter eller lignende inn i innsuget Man da må da skylle og rense det blåfilteret ganske ofte, men det er jo fort gjort.

Planter har jeg ikke i det karret, kun steiner.

Jeg har kun utvendige filter. Har aldri behøvd å rense slangene, og sist jeg byttet på utvendig filter var det gått et år, og da var vannstrømmen bare litt minsket. Selv med relativt høy belastning i karet. Nå var pumpen overdimmet da, men uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap