Innkjøring uten utslag:s

Altså har drevet å skal kjøre inn 230 literen i 2 uker nå.
Vi har matet med litt flak for hele tiden og i går fikk vi oppi 5 snegler + 4 planter, men har vell testet 2 ganger, en gang for en uke kanskje og en gang i dag, med både stripe og nitritt dråpe test, ingen utslag noen av gangene, ikke på en eneste av tingene på strips en gang, er ikke dette rart?
Også lurer jeg kanskje på om den ene pumpen kan ha vært innkjørt da? Fordi det følget med en stor innvendig pumpe i karet, her byttet vi til helt ny svamp inni, men der er 2 beholdere, en med fult av små svarte plastikk baller/kuler og en er med fullt av Hvite rør formet steiner eller noe med hull i midten. Disse er ikke nye og ikke vasket, kan der vært gode baktereir oppi her fra før da?

Også var pumpen litt skitten utvendig også med noe brunt som hang på den, har ikke vasket alt dette bort, tilfelle det kanskje kunne være noe "dritt" Fra dem som hadde akvariet før oss, og at det kunne hjelpe å bygge noe bakterie flora. Vet ikke hva dere tror?

har dette akvariet/pumpa stått tomt mer enn 24 timer? Alt av gamelt utstyr burde gjøres godt rent før det tas i bruk igjen etter det har stått i ro mer en en mnd. Og dersom pumpa har stått alslått mer en 24 timer.
Det har nok stått noen uker tomt tror jeg. Er ikke jeg som hentet det, så fikk ikke spørt dem vi kjøpte det av.
Men stått å putrett som sakt i over 2 uker nå.
Fruen har vell putta oppi noe greier første dagen, Er hu som pleier det, så jeg vet ikke helt hva det er, det er noe hvit pulver og noen tabeletter, pleier vist å ha det oppi hver gang bytter vann og slikt.
Men som sakt, både levende dyr og planter er oppi nå og det har blitt gitt mat til Fantasi fisker oppi der, og ingen ting gir utslag på noe som kan være farlig:S.

Trodde man skulle få se noe nitritt greier øke ganske fort?
Ok. Det er jo sånn at som regel så blir et akvarie som har stått tomten stund betraktet som at det er nyoppstartet. og det blir jo da gitt råd om at en IKKE skal sett inn noen fisker eller andre dyr i akvariet før det har gått 4-8 uker.

Dette på grunn av denne syklusen med nitritt og det der.
Siden du sier det har stått i to uker nå uten noe som helst utslag vil jeg tippe uten at jeg er helt sikker på at denne syklusen bare lar vente litt på seg.
Jeg har selv satt opp en helt ny utvendig pumpe i 64 literen min og den fikk gå i en uke sammen med den innvendige pumpa som var der fra før som hadde vært der i flere mnd. Så etter en uka tok jeg den gamle ut ,
men fortsatt nå etter 3 uker har heller ikke jeg sett noe nitritt i vannet. Så jeg går selv i spenning faktisk.
Så det vil komme uansett egentlig?
Vist det gjør det, så håper jeg sneglene er harde i skallen til å overleve.
Har også oppi en vanlig Ancistrus for å holde alger litt i sjakk nå siden har fått planter oppi, så får vell bare teste aktivt da, og vist det skulle begynne å bygge seg opp med noe dritt, så får jeg flytte den fort over i den trygge 70 literen igjen.
Ja det høres ut som det er det beste og gjøre sitter med samme tankene selv her. Det kan jo hende at vi er heldige og ikke får noe opphopning. det får tiden vise.
Lov å håpe ja
Er litt redd da, fordi jeg skulle egentlig ha den lille Suge mallen oppi, men den var umulig å få tak i, så jeg måtte putte oppi den store, siden den hang fast i huset sitt så jeg fikk flyttet den over:
[External Image]
Tok et bilde fra personlige tråden min.

Er litt redd for den, så det blir å følge veldig godt med!
Er som sakt for å holde litt alger i sjakk, tør i alle fall ikke ta noen av våre 3 slørhaler oppi, dem har vi hatt i 6-7 måneder så, og ser frem til å se dem vokse seg større også i nytt kar nå. Men det blir nok å vente noen uker til før jeg tør å trygt flytte over fisker.
Er en fin en hun der ja , regner med det er ei jente, siden den er så stor og ikke har fått de rare greiene på snuten som mennene får.

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=55672

Der kan du se resten av begge akvariumene .
Testet vannet i dag også.
Null utslag, å det er 2 døgn siden 5 snegler og 4 planter kom oppi, og 1 døgn siden sugemallen kom oppi.
Både sugemalle mat, vanlig fiske mat og spinat til sneglene har vært oppi vannet også flere ganger.
At det ikke er nitritt i karet etter to uker er helt vanlig.

Nitritt kommer først senere. Og før nitritt kan du få ammoniakk-forgiftning. Det er først nå bakteriekolloniene som renser vannet for ammoniakk og nitritt er på plass, karet er innkjørt. Det tar fire-fem uker.

For å finne ut det, kan du teste for nitrat. Bakteriene spiser nitritt og lager nitrat. Hvis du får utslag på nitrat, er bakteriekolloniene på plass.

Likevel kan det bli problemer hvis du setter inn for mange fisker for fort, fordi bakteriekolloniene trenger tid til å vokse i takt med avfallsmengden.

Fiskene avgir avfallstoffer som blir til ammonium/ammoniakk i vannet. Hvis du har PH over 7 dannes det ammoniakk. Det er veldig farlig for fiskene. Farligere enn nitritt.

Det er to typer bakterier som dannes i filteret. De som spiser ammonium/ammoniakk og lager nitritt og de som spiser nitritt og lager nitrat.

Begge disse må være tilstede i tilstrekkelig mengde.

Men hvis du har en innkjørt 70-liter, kan du jo ta guffe fra filteret i dette og kick-starte filteret i det nye karet. Eller, hvis det er samme type filtermedium. Bytte ut en del av svampene i det lille karet og sette de brukte svampene i det nye.

Lykke til!



Ja da er det 4 uker siden oppstarten av pumpa og det er ikke noe som helst utslag på verken Ammoniakk, nitritt eller nitrat.
Jeg har matet filteret med malle tabletter.
Har ei plastkule som sitter nedi innsuget filteret som hindrer at større partikkler og komme opp og inn i filteret.
Disse tablettene ble gradvis sugd opp i filteret etter som dem løste seg opp.
Tenkte dette vill hjelpe på og få igang syklusen fortere men det hjalp ikke. Jeg brukte opp 30 tabletter på det.
10 pr. dag. i 3 dager. Det hjalp ikke i det hele tatt.

Så jeg får bare vente litt til før jeg flytter filteret over i hoved akvariet der det egentlig hører hjemme.

Fitret er en AM-Top 3336. går til 300-350l
Akvariet er på 270l

Er selv på 3 uken nå, vi har hatt 5 snegler 5 planter oppi og en stor suge malle, og ble kjøpt en litt mindre men stor nok til å se at er en gutt sugemalle til den voksne damen . og disse har vært oppi en uke også nå. Enda ingen ustalg på farlige ting.

Men jeg snakket litt med karen på dyrebutikken som vistnok har drevet med akvarium hjemme på privat i over 12 år, han mente at flere akvarister på forum og slikt blåste opp innkjørings problemene så stort, og at du trenge absoulut ikke å få problemer i oppstart med eksplosive gift kurver. Bare du tilsatte vannet det som det skulle ha og hadde bare et par fisker i starten, så skulle det kunne gå kjempe fint.

Å nei, dette var ikke noe han brukte for å lure oss til å kjøpe noe, vi kjøpte bare den han sugemallen som vi skulle, og ble ikke spørt / prøvd presset til å kjøpe noe mer.

Å jeg sa ikke dette som at jeg "VET" og slenger det til noen, jeg fortalte bare noe jeg fikk høre nå!
Det går fint an å kjøre inn pumpen/akvariet med fisk også, mange som velger den metoden. Tror faktisk det er den metoden som står skrevet i aktikkelen i akvarieskolen her på siden:
- http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap