- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kampfisk alene - eller sammen med andre
Kampfisk alene - eller sammen med andre
Hei.
Min søn er blevet virkelig ''forelsket'' i kampfisk, han syndtes at de er flotte - hva de jo også er, skulle egentlig have ciklider i men det ser ut til at det blir kampfisk.
Jeg har fået tag i et 25 L akvarium, før jeg begyndte at lese rundt her på forumet, så nu er mit spørs.
Det er meningen at han kun skal have en han kampfisk oppe i dette akvarium, men skal/kan han have 1 eller 2 hunner opp i sammen med..??
Har som sagt lest rundt og syndtes at der er mange løsninger og mange meninger, men hvad er så det rigtige..??
Min søn er blevet virkelig ''forelsket'' i kampfisk, han syndtes at de er flotte - hva de jo også er, skulle egentlig have ciklider i men det ser ut til at det blir kampfisk.
Jeg har fået tag i et 25 L akvarium, før jeg begyndte at lese rundt her på forumet, så nu er mit spørs.
Det er meningen at han kun skal have en han kampfisk oppe i dette akvarium, men skal/kan han have 1 eller 2 hunner opp i sammen med..??
Har som sagt lest rundt og syndtes at der er mange løsninger og mange meninger, men hvad er så det rigtige..??
Postet 19.07.10 kl 09:28
Akvariet ditt er ikke stort nok for mer enn en kampfisk.
Kampfisker blir ofte holdt i svært små beholdere i dyrebutikken. Du har sikkert sett slike, der en ensom kampfisk står nesten helt i ro og av og til nesten ser litt død ut.
En kampfisk i et akvarie med litt størrelse er en aktiv fisk (såfremt den ikke har så lange slør at den hemmes i å svømme). Den svømmer rundt, under og inni ting og er stadig rundt og utforsker omgivelsene.
Kampfisker blir ofte holdt i svært små beholdere i dyrebutikken. Du har sikkert sett slike, der en ensom kampfisk står nesten helt i ro og av og til nesten ser litt død ut.
En kampfisk i et akvarie med litt størrelse er en aktiv fisk (såfremt den ikke har så lange slør at den hemmes i å svømme). Den svømmer rundt, under og inni ting og er stadig rundt og utforsker omgivelsene.
Postet 19.07.10 kl 10:54
Inaktiv bruker
Kamfisk er flotte ja
Men, de kalles jo "kampfisk" av en grunn
De dreper hverandre uansett kjønn, så sant du ikke har et veldig stort karr med mange gjemmesteder.
I et så lite karr har du nok ikke plass til mer, men hvis du får deg et større så går de utmerket sammen med feks ancistrus.
Men, de kalles jo "kampfisk" av en grunn
De dreper hverandre uansett kjønn, så sant du ikke har et veldig stort karr med mange gjemmesteder.
I et så lite karr har du nok ikke plass til mer, men hvis du får deg et større så går de utmerket sammen med feks ancistrus.
Postet 19.07.10 kl 11:39
Postet 19.07.10 kl 13:00
Postet 19.07.10 kl 15:00
Tak igjen.
Men nu er det lykkes at overbevise ham om at 1 fisk var/er for lite til ham. Viste ham noen rigtig flotte slør guppy og han mente jo at de lignede litt på en kamp fisk sådan i farve og med flot hale.
Så det blir 4-8 guppy i 25 Literen, men er det best med grus eller små sten i bunden..??
Og skal han virkelig vente 4-6 uker før fiskene kommer i..??
Husker for ca. 25 år siden da jeg havde akvarium, da kom vi fiskene i samme dag vi havde gjort det hele klar med sand/grus/sten og planter..
Men det er vel teknologien som gjør det hele til det, det er idag.(med ventingen)
Men nu er det lykkes at overbevise ham om at 1 fisk var/er for lite til ham. Viste ham noen rigtig flotte slør guppy og han mente jo at de lignede litt på en kamp fisk sådan i farve og med flot hale.
Så det blir 4-8 guppy i 25 Literen, men er det best med grus eller små sten i bunden..??
Og skal han virkelig vente 4-6 uker før fiskene kommer i..??
Husker for ca. 25 år siden da jeg havde akvarium, da kom vi fiskene i samme dag vi havde gjort det hele klar med sand/grus/sten og planter..
Men det er vel teknologien som gjør det hele til det, det er idag.(med ventingen)
Postet 19.07.10 kl 16:01
Inaktiv bruker
Så sant du ikke har et ferdig innkjørt filter/filtermasse som du har fra før av eller har fått fra andre så bør dere nok vente en stund med fisk.
Eller så må du belage deg på fiskedød. Selvsagt kan det gå bra hvis du skifter en del av vannet hver dag, men med et så lite karr så vil det uansett være mye verre enn med et større også..
Men, hvis du kjenner noen med akvarum så kan du jo be om å få filterguffe eller filtermasse som du kan putte inn i det filteret som du har kjøpt. Du kan jo også spørre noen som bor i nærheten av deg på forumet her, så kanskje de kan hjelpe deg med litt filterguffe eller lignende.
Selv startet jeg et nanoakvarium med filtermedie fra et annet godt innkjørt filter og fikk derfor ikke nitritt i vannet.
Eller så må du belage deg på fiskedød. Selvsagt kan det gå bra hvis du skifter en del av vannet hver dag, men med et så lite karr så vil det uansett være mye verre enn med et større også..
Men, hvis du kjenner noen med akvarum så kan du jo be om å få filterguffe eller filtermasse som du kan putte inn i det filteret som du har kjøpt. Du kan jo også spørre noen som bor i nærheten av deg på forumet her, så kanskje de kan hjelpe deg med litt filterguffe eller lignende.
Selv startet jeg et nanoakvarium med filtermedie fra et annet godt innkjørt filter og fikk derfor ikke nitritt i vannet.
Postet 19.07.10 kl 16:12
Endret: 19.07.10 kl 16:14
Postet 19.07.10 kl 17:27
Claus JacobsenOkay, han får så vente i 4 uger.
Minst. Det tar vanligvis 4-6 uker før et filter er ferdig innkjørt.
Claus JacobsenSkal pumpe/filter og varmelegme stå på hele tiden..??
Filteret skal alltid være på. Dersom det er skrudd av i lengre perioder dør de gode filterbakteriene som omdanner ammoniakk og giftstoffer til nitrat, som ikke er skadelig så lenge det er lave mengder av det. Å skru av filteret under innkjøring vil også forsinke innkjøringsprosessen, siden bakteriene dør ut og man må begynne fra starten av.
Varmekolben trenger ikke nødvendigvis å være på under innkjøring, men er kjekk å på senere for å holde en jevn temperatur.
Claus JacobsenOg trenger man virkelig et vann/dråpe test set, for at se om vandet er ok..??
Ja. Det er den eneste måten du kan vite om innkjøringen er ferdig, og at akvariet er klart for fisk. I tillegg er det veldig greit å kunne sjekke vannverdier dersom noe skjer i akvariet, f.eks. at fisker dør. Dette for å finne eller utelukke grunner til at fisken døde. I tillegg er det mange andre ting man trenger dråpetester til
Postet 19.07.10 kl 17:36
Claus, det er noe av det viktigste å ha som akvarist: vannverdi-tester!
Du bør absolutt kjøpe deg: en test for ammoniakk, en for nitritt, og en for ph. Du kan godt kjøpe en for testing av nitrat også.
Ammoniakk og nitritt er svært giftig for fisk, og disse to giftstoffene har tatt livet av flere akvariefisk enn noen av oss greier å forestille oss.... millioner av fisk har dødd fordi akvaristen ikke ante noe om bakteriesyklusen i et akvarium, som gir ammoniakk og nitritt i starten. Nitrat er ikke så giftig, og litt nitrat i akvarievannet er akseptabelt. Verdien kan ligge på mellom 10 og 20 i nitrat, det virker litt som næring til akvarieplanter. Høyere enn det bør det ikke stige. Nitrat finner du kun i et innkjørt akvarium, ikke i startfasen de første ukene. Nitrat er sluttproduktet i filtersyklusen, når filteret har omdannet det giftige nitritt til det mer harmløse nitrat.
Filter må stå PÅ 24 timer i døgnet, året rundt. Aldri slå av filter.
Varmekolben kan du slå av hvis det er så varmt i rommet at akvariet har ønsket temperatur uansett. F.eks. i varme sommermåneder kan akvariet lett bli for varmt og da er ikke varmekolbe nødvendig. Varmekolbe er greit å ha til kampfisk, da de setter pris på litt ekstra varme i vannet (varmere enn romtemperaturen ofte er i norske hjem).
Små akvarier som ditt har gjerne lyspærer som lyskilde i armaturet (ikke lysrør), og små akvarier blir derfor ofte overopphetet uten bruk av varmekolbe. Bruk derfor sparepære, ikke vanlig lyspære, i armaturet for da blir ikke vannet så glovarmt. (eller... det selges vel knapt vanlige lyspærer lenger, gjør det?)
Du bør absolutt kjøpe deg: en test for ammoniakk, en for nitritt, og en for ph. Du kan godt kjøpe en for testing av nitrat også.
Ammoniakk og nitritt er svært giftig for fisk, og disse to giftstoffene har tatt livet av flere akvariefisk enn noen av oss greier å forestille oss.... millioner av fisk har dødd fordi akvaristen ikke ante noe om bakteriesyklusen i et akvarium, som gir ammoniakk og nitritt i starten. Nitrat er ikke så giftig, og litt nitrat i akvarievannet er akseptabelt. Verdien kan ligge på mellom 10 og 20 i nitrat, det virker litt som næring til akvarieplanter. Høyere enn det bør det ikke stige. Nitrat finner du kun i et innkjørt akvarium, ikke i startfasen de første ukene. Nitrat er sluttproduktet i filtersyklusen, når filteret har omdannet det giftige nitritt til det mer harmløse nitrat.
Filter må stå PÅ 24 timer i døgnet, året rundt. Aldri slå av filter.
Varmekolben kan du slå av hvis det er så varmt i rommet at akvariet har ønsket temperatur uansett. F.eks. i varme sommermåneder kan akvariet lett bli for varmt og da er ikke varmekolbe nødvendig. Varmekolbe er greit å ha til kampfisk, da de setter pris på litt ekstra varme i vannet (varmere enn romtemperaturen ofte er i norske hjem).
Små akvarier som ditt har gjerne lyspærer som lyskilde i armaturet (ikke lysrør), og små akvarier blir derfor ofte overopphetet uten bruk av varmekolbe. Bruk derfor sparepære, ikke vanlig lyspære, i armaturet for da blir ikke vannet så glovarmt. (eller... det selges vel knapt vanlige lyspærer lenger, gjør det?)
Postet 19.07.10 kl 17:37
Endret: 19.07.10 kl 17:44
Postet 19.07.10 kl 18:22
Claus JacobsenJeg mente om filteret skulle stå på hele tiden unner innkjøringen..??
Ja, absolutt. Det er helt nødvendig. Filterbakteriene dør om man slår av filteret. De tåler ikke lang tid uten sirkulasjon. Filter bør kun slås av f.eks. 30 minutter mens man steller akvariet og bytter vann, og så slås på igjen så fort som mulig.
Claus Jacobsendu skriver at jag bør/skal ha 3-4 set, er det så ikke bedre at kjøpe at total/komplet set - Hvis det findes..??
Det finnes, men de settene inneholder også tester du ikke trenger egentlig. Iallefall ikke i startfasen. De tester f.eks. jerninnhold i vannet og slike ting, og det er helt unødvendig å betale penger for tester du ikke har behov for.
De testene jeg nevner er nødvendige, og vil bli brukt ofte.
For eksempel finnes denne kofferten med test-sett hos JBL. I den mangler testen for ammoniakk for eksempel. Den inneholder istedet tester for jern og kh. Det er to tester som ikke er livsnødvendige å ha egentlig. Så litt bortkastet å bruke penger på det.
Det finnes også denne store testsett-kofferten, der har man flere av de nødvendige testene pluss noen litt unødvendige. Men den kofferten er dyrere enn å kjøpe de nødvendige testene hver for seg (de som jeg nevnte ovenfor) så hvorfor bruke penger på det?
Senere kan du føye til f.eks. test for kh og slike ting, men det er ikke akutt behov for det. Fisk kan dø av ammoniakk og nitritt, men de dør ikke av litt variasjon i kh for eksempel Derfor er det unødvendig å bruke penger på tester "som ikke avgjør liv eller død" for fisken, for å uttrykke det slik
Jeg har kh test fordi jeg liker å vite hvilke vannverdier jeg har, men om jeg var nybegynner i startfasen ville ikke en kh-test eller en jern-test vært det første jeg burde bruke penger på.
Postet 19.07.10 kl 18:39
Endret: 19.07.10 kl 18:42
Postet 19.07.10 kl 20:51