Hvordan kan man bli så knytta til en fisk? (side 3)

For mye luft?
Som sakt mine svømmer hele dagen frem og tilbake over en liten sånt luft stein, kommer masse masse små bobler ut av den, de elsker å svømme inni disse boblene, om og om og om igjen.
Å de har aldri hatt problem med å begynne å flyte for mye eller bli knall runde altså.
Thomas K
høres stygt ut, men små guppy fisker og slike, om et par slike dør, gjør meg ikke så stort egentlig, men det var litt trist når 3 av våre slør haler døde.


Noen bryr seg sikkert ikke så mye om de guppyene.. men jeg synes det var kjempetrist når mine guppyer døde. hadde noen kjempefine hanner, som jeg ble knyttet til.. de var så livlige og pene å se på. Hadde 15 guppy, men tror noe sykdom elle noe kom i karet, for alle utenom 1 døde den ene er alene oppi karet nå med sebrafisk og leopard danio (stakkar liten).

Ellers synes jeg det var tøft jort å ta livet av fisken selv.. tror ikke jeg hadde klart d :S
carassius
[QUOTE=B. Andresen]Jeg kommer til og gi dem større plass når toppfinna og bunn finna begynner og bøye seg.


Seriøst?

Ja er seriøs.

Men det kan tolkes på forskjellige måter.
Det jeg mener er at jeg ikke lar dem gå så lenge at dem subbe finnene. Tviler på at det i det heletatt vil skje. Altså dersom dem blir så store at finnene ikke strekkes ut men holdes sammen er dte på tide med et større akvarie.
Akvariet dem er i nå er over 40 cm høyt så dem har masse plass både under seg og over seg enda.
Det er jo ikke engang sikkert dem blir så store som jeg tror.
Kjøpte dem som dvergscalarer.
Etter det jeg har lest så finnes ikke disse i annet en stripe mønster. og mine er nesten marmor mønstret i fargen.
Thomas K
Også hver gang jeg er der, så følger de etter meg! sånt seiøst, går jeg til venstre side, så kommer de fort over til venstre hjørnet, går jeg til høyre hjørne så kommer HELE flokken over til høyre hjørnet. Kjempe artig saker ^^ men jeg skjønner det ikke helt! :P


De forventer mat av deg. Løfter du hånda de mot toppen av et akvarium i butikken ville alle fiskene svømme mot den. Se bortifra bunnfisker o.l.
B. Andresen
[QUOTE=carassius][QUOTE=B. Andresen]Jeg kommer til og gi dem større plass når toppfinna og bunn finna begynner og bøye seg.


Seriøst?

Ja er seriøs.

Men det kan tolkes på forskjellige måter.
Det jeg mener er at jeg ikke lar dem gå så lenge at dem subbe finnene. Tviler på at det i det heletatt vil skje. Altså dersom dem blir så store at finnene ikke strekkes ut men holdes sammen er dte på tide med et større akvarie.
Akvariet dem er i nå er over 40 cm høyt så dem har masse plass både under seg og over seg enda.
Det er jo ikke engang sikkert dem blir så store som jeg tror.
Kjøpte dem som dvergscalarer.
Etter det jeg har lest så finnes ikke disse i annet en stripe mønster. og mine er nesten marmor mønstret i fargen.

Jeg blir stadig sjokkert over hva du skriver...

Når du gir tips til nybegynnere, så gir du ganske ofte fornuftige og riktige tips...hvorfor bruker du ikke disse tipsene selv?

Hvorfor skal du absolutt holde fisk i for små akvarier? Hvorfor holder du fisk i feil verdier og i feil temperatur? Hvorfor har du alt for mange fisk i forhold til plassen?

Jeg syns det er trist jeg, spesielt dumt fordi du er så aktiv på forumet, og da særlig når det gjelder å gi tips til nybegynnere. Tenker da at de gjerne går inn på din profil og ser fiskesammensetningen din, og tenker at det er en grei sammensetning.
Sorry til aquaronja at dette kommer her.

Jeg vet godt at en egentlig ikke skal skrive når en er sint og Meget såret, men når jeg får såpass motgang som HE gir meg klarer jeg ikke og la være og svare.

Vet meget godt hva jeg driver med etter og ha blitt opplært av venner og kjente. Og noen hyggelige folk her inne.
Mens andre er vist ute etter og jage meg vekk. Det er en person her på forumet som jeg liker meget godt som også har hjulpet meg til og forstå en hel masse og det setter jeg stor pris på.
Var helt grønn selv for 1 år siden.

Til HE.
Jeg har lagt merke til ting ved deg og men latt være og komentere siden jeg ikke er en helgen selv.
Alle har sine egne feil og mangler. Hadde jeg vist at det er ekte store scalarer jeg var i ferd med og kjøpe ville jeg revurdert det.
Men nå er dem her og her blir dem. Får følge med på dem og se når og om dem trenger enda høyere akvarie. Vil dem ikke vondt.
har bare litt vondt for og orlegge meg rett sånn at andre også forstår hva jeg mener og ikke bare meg selv.

Til Birk L
Mine er ikke sånn når det gjelder matingen. da venter dem tolmodig dersom maten kommer på tett klokkeslett. Så jeg ser dem vil ha oppmerksomhet.

Modoratoren kan gjerne rediger innlegget,
men bare ikke så mye at budskapet mitt blir borte.

Jeg hjelper dem jeg selv føler jeg kan hjelpe.

At du vet "meget godt" hva du driver med syns jeg nesten gjør det hele enda værre.

Om folk legger merke til ting jeg gjør feil, så setter jeg pris på å få vite dette. Jeg ønsker ikke å holde dyr i feile verdier, holde dem i for liten plass, eller utsette dem for andre forhold som senker deres velferd. Jeg prøver hele tiden å lære meg nye ting, og jeg prøver å ha gode forhold i akvariene mine til mine fisk og reker. Selvfølgelig gjør jeg feil jeg også, men jeg prøver så godt jeg kan å ikke gjenta mine feil gang på gang, men heller lære av dem. Mange feil kan man også unngå om man er i stand til å ta til seg det andre skriver, og på den måten lære av andres erfaringer, hva de har lyktes med og hva de har feilet med.

Det kan være tøft å motta kritikk, men når det gjelder dyr så får man bare tåle det. Dyrs velferd går faktisk foran menneskers følelser.

Jeg er ikke ute etter å jage deg vekk, strengt tatt bryr jeg meg ikke noe som helst i om du er her eller ei, men det jeg tenker på er fiskenes ved og vel.
Til HE

Forklaringen din er godtatt.

Akkurat det samme tenker jeg. og jeg bryr jeg om fiskene mine mer en det virker som jeg gjør. Det at det ser ut til at det er masse i 240l så er det masse svømmeplass der siden jeg har bare 3 ekte planter og 3 kunstige. en tre rot og noen gjemmesteder. resten er fri svømeplass. fiskelista er og ikke helt rett.
Den eneste fisketypen som ikke har rett ph i vannet er prinsessene. dette siden ph+ midlene jeg har prøvd virker ikke som dem er lovet at dem skal. resten er innenfor hva dem foretrekker.

Dette som du sa om hva om noen er inne på mine akvarier og ser hva jeg har så er det ikke så veldig ille nå. allle listene stemmer ikke. orker bare ikke hele tiden og justere dem.

B. Andresen
Til Birk L Mine er ikke sånn når det gjelder matingen. da venter dem tolmodig dersom maten kommer på tett klokkeslett. Så jeg ser dem vil ha oppmerksomhet.

Er usikker på om du tok meg under katogorien "kjeppjagern" Jeg er ikke her for å kritisere andre sånn uten videre

Så innlegget var ikke overhode ment for å være offensive på noen måte. Innlegge var rettet mot Thomas K. Hvor han da snakket om scalarene i butikken. Som han syntes var litt spesielle siden de fulgte etter ham.


Jeg forklarte bare hvorfor de oppfører seg slik i butikken. Scalarer er jo utrolig flinke til å gjenkjenne oss, og de husker derfor hvem de fikk mat av. De fanger derfor fort interesse når de ser en person. Og enda fortere når de ser hånden som mater dem er rett foran karet deres.


Hvordan scalarer oppfører seg hjemme hos folk har jeg dårlig erfaring med, se bortifra mine egne :p
Inaktiv bruker
He, syns det blir litt feil å klande B. Andresen, hun skriver selv at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje, jeg syns hun føler tipsene sine bra. Åsså gir hun gode tips også.
Jeg klandrer ingen for noen ting, tror du misforstod.
Uansett dumt av meg å ta det opp i denne tråden, min mening om hennes hold av fisk har ingenting å gjøre her.


Trist med fisken din Ronja, men en voksen avgjørelse du tok da du valgte å avlive den.
Inaktiv bruker
B. Andresen
Det gikk ikke så bra med fisken din ser jeg. Stolt av deg for at du klarte og gjøre det selv. Det er faktisk fra meg det svaret om koking kom. Jeg avlivet en 20cm stor pleco på den måten (ved koking) slo den i hode med en hammer før jeg slapp den i det kokende vannet. Det kan jo hende den døde av slaget da. Men koke altid fiskene for og vøre sikker. Jeg klarer nemlig ikke og bruke en kniv på fiskene mine.


20 cm pleco ..det sier seg jo selv at man ikke kan koke en så stor fisk og forvente at den dør på sekunder da.. Det er sikkert annerledes med småfisk.
Men, om du slo den med en hammer så knuste vel hodet? Eller slo du ikke hardt nok?
Inaktiv bruker
Unskyld fordi jeg missforstod
Inaktiv bruker
Btw, før jeg glemmer det. Jeg har et akvarium med 7 guppyer nå, det akvariummet er på 60L. Jeg vurderte å skaffe meg sølvhai fordi det er favorittfisken min, går dette? Jeg vet at det står min str i L, 750, men det er for å øke trivselen, men går det ann å ha 5 i en 60 L med guppy. Har sammenliknet de to artene ved Ph og Gh å det ser ut som de går akkurat sammen. Noen som har noen erfaringer med sølvhai?
ehhh tror du virkelig de vil trives i en 60l? sølvhai blir ca 35cm og trenger god svømmeplass og bra beplantet akvarie. bare 1 sølv hai vil få det trangt i en 60l. akvariet ditt er sikkert 60x30x33 eller noe, sølvhaien vil jo ikke klare å snu seg omtrent å du vil ha 5 stk!!!!
Inaktiv bruker
Den kan bli 35 cm :p
Plussmedlem
AquaRonja
..., men går det ann å ha 5 i en 60 L med guppy.

Et enkelt svar til det, og det er nei.
Dette er aktive fisker som blir store og trenger derfor god plass.
Om det er nødvendig med 720 liter kan sikkert diskuteres, men 60 liter blir i alle tilfelle altfor lite.
å poenget var?

at du kan ha den siden den blir 35cm og ikke ca 35cm??
Plussmedlem
AquaRonja
Den kan bli 35 cm :p

Ja, den kan bli det. Den kan selvfølgelig bli mindre, men selv 20 cm blir for stort
Inaktiv bruker
Ja da slår jeg bare av den tanken
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap