Hvordan kan man bli så knytta til en fisk? (side 6)

AquaRonja
Ja, ska skaffe meg humlefisk istede.. De er fine og passer til 60L :)


Har du egentlig satt deg inn i den arten og virkelig lest om humlefisken?
Du påstår at du "eeeelsker" fiskene, men til å elske dem så høyt, syns jeg du gjør litt ukloke hastverksvalg - valg som dessverre går ut over de uskyldige fiskene som du påstår du elsker.
Inaktiv bruker
Ehm, jeg har ikke kjøpt noen fisk.. Å såklart ska jeg lese om fisken før jeg kjøper den. Jeg holder jo på å planlegge akvariummet først, når det er helt ferdig med sand og sånn ska jeg finne ut hvordan fisk. Jeg bare tenkte på det.
AquaRonja
Ehm, jeg har ikke kjøpt noen fisk.. Å såklart ska jeg lese om fisken før [B]jeg kjøper den[/B]. Jeg holder jo på å planlegge akvariummet først, når det er helt ferdig med sand og sånn ska jeg finne ut hvordan fisk. Jeg bare tenkte på det.




Jeg synes du bør legge om skrivestilen din. Du skriver jo at du skal kjøpe den nevnet fisken og om du leser i basen, leser du følgende:

Holdes som en gruppe på 8-12 individer i akvariet som er satt opp med mange skjulesteder i form av planter. Salttolerante planter kan benyttes. Bør holdes som eneste art i akvariet da dette er en svært territorial fisk og kan i tilfeller, der den ser samtlige fisker som er på territoriet deres, prøve å jage de vekk, og i verste fall bite finnene av dem.

Så skriver du at du skal lese om fisken før du kjøper den. Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet at du hadde sett en fisk du har lyst på, men må lese litt om den for å se om den passer inn i mitt akvarie. Slik jeg tyder basen er dette en stimfisk ettersom det anbefales 8-12 individer. Akkurat på samme måte som t.ek Corydoras. En enslig vil sture seg til døde, men en gruppe får frem det fisken står for, og vil trives under rette forhold. Skrivingen du har bedrevet i tråden her bekrefter at du er en "unge" med null erfaring på akvariehold. Ta lærdom av det de andre skriver her og ta deg tid til å lese deg opp på fisk før du går til innkjøp av dem. Selv om det for noen bare er en fisk, er det faktisk liv det også som en har ansvar for. Ansvaret består i at du skal pleie fiskene på best mulig måte via kunnskap, noe du tydeligvis ikke har. Er både trist og skuffet over mye av det som er skrevet i tråden her
Humlefisken var søt den da. sjekket den ut litt. Men fant fort ut at jeg ikke kan ha den selv siden dem ser ut til og foretrekke brakkvann, og dem går dårlig sammen med andre.
Virker på meg som dem ikke kan holdes sammen med maller engang.

plasse dem trenger er ikke så stor da 60 liter.

Dette finner du nok ut av på egenhånd.

Inaktiv bruker
Ja, alle kan gjøre feil, jeg ska skjærpe meg. åja, jeg har ikke så mye erfaring i akvariehold. Jeg prøver å lese så mye jeg klarer her, men jeg har så liten tid i sommerferien. + at jeg tror neppe at den nermeste dyrebutikken vil få inn sånne fisk. Jeg har bare hatt akvarium i noen månder, dere ska ikke forvente så mye av meg..
Begynner å bli "Kan jeg ha denne fisken" tråden jo, hvem som helst kan skrive en fisk de vil ha, og så får du enten "kjeft" eller "nja, skal jo fungere det".
ehhhhhh, funny guy, funny guy *sukk*
Ting tar tid i akvarieverden.. har jeg funnet ut. har selv bare hatt akvarie i et par mnd, men har funnet mine favoritter (og d dukker stadig opp fler)...
Jeg og min samboer gjorde jo alle nybegynner feiler det går an å gjøre.. men man lærer jo av det også. Du får prøve å finne noen fisk du liker, og som til og begynne med kanskje ikke er så vanskelig å ha med å gjøre.

Synes å ha lest at du har guppyer? (om jeg husker rett).. de er jo flotte fisker, og kan få en fin stim av dem i en 60 liter.. Selv døde alle mine guppyer (utenom 1) av sykdom men har nå fått meg endlers guppy, så håper jo dem er mer hardfør.. vertfall utrolig flotte fisker synes jeg.

Ellers er jo fisker som tetraer og danio ikke de vanskeligste fiskene å ha med å gjøre (sier ikke at det er lett som en plett med noen fisker altså).. å de er flotte å se på også. Men håper du finner deg noen fisker du liker til sutt, som du kan ha i karet ditt
Plussmedlem
AquaRonja
Jeg prøver å lese så mye jeg klarer her, men jeg har så liten tid i sommerferien. + at jeg tror neppe at den nermeste dyrebutikken vil få inn sånne fisk.

Jeg veit ikke helt hvor den nærmeste dyrebutikken din er.
Rolvsøy? Satser på at det er den i Finnmark og ikke Østfold.
Da er butikken et stykke unna, antar jeg. Du kan jo ringe dem. Kanskje de kan ta inn fiskene du ønsker deg?
Det blir nok bra skal du se
Kom gjerne med spørsmål før du bestiller/kjøper
Inaktiv bruker
nermeste blir hammerfest, en time med båt, viss det er dårlig vær går ikke båten
Men jeg ska nok heller ta det med ro å kjøpe fisk, jeg har litt liten tid akkurat i starten av høstsemestreret, men etterhvert ska jeg se på saken.
Du skal ikke bare spare litt penger da, og ta med deg hoven ut i havet? Saltsvanns akvarium altså! hehe, Er da mulig?
Plussmedlem
Akvarister i Finnmark har noen ekstra utfordringer, ja.
Ikke bare å stikke innom dyrebutikken hvis man "plutselig" trenger noe.
AquaRonja
nermeste blir hammerfest, en time med båt, viss det er dårlig vær går ikke båten :( Men jeg ska nok heller ta det med ro å kjøpe fisk, jeg har litt liten tid akkurat i starten av høstsemestreret, men etterhvert ska jeg se på saken.



Liten tid? Du er 13 år, har et par mnd skoleferie og eller få ansvar antar jeg?Hva skal vi si som reiser på jobb klokka 5 om morran og ikke er hjemme før 16 igjen, som har hus, familie, små barn og 10-15 akvarier? Vi har da tid til å ta vare på de ansvar vi påtar oss.
Inaktiv bruker
ehm, æ reiser nesten hele sommerferien mellom mamma og pappa, jeg har 3 sommerjobber, jeg har hunder,katter og akvarium + at jeg sitter barenvakt hver helg. å nå er det familietreff så jeg må ta fri fra jobbene for å ordne til.
Står respekt i det der!
Syntes det er nok med et stort "pynte" kar i stua jeg, ser for meg masse arbeid for dere med tonevis med akvariumer!
Hvordan er egentlig disse romene? Varme og fuktige? Ser for meg rene trope luften inni der.
Plussmedlem
LOFFA
Hva skal vi si som reiser på jobb klokka 5 om morran og ikke er hjemme før 16 igjen, som har hus, familie, små barn og 10-15 akvarier?


Tidsklemma?
Inaktiv bruker
mitt rom er det 3 akvariummer i å det er ganske varmt så jeg ska snart få akvariumrom
Hun skriver jo at hun ikke skal kjøpe (flere) fisk fordi hun ikke har tid. Er det også galt nå? Er da opp til hver enkelt å føle om de har tid nok eller ikke. Dessuten forskjell på en 13- og 30-åring
Inaktiv bruker
carassius; Ja-a-aa
Man blir glad i fiskene, dei har personlighet dem og.
...Kommer stormene til ruta nor vi nermer oss med matboksen.
Jack Dempsey siklide som er godgutten min.
Spesielt han titter jeg extra til, ser at han har de bra.
Nesten som jeg får panikk nor de måtte feile han noe.
AquaRonja
Ja, alle kan gjøre feil, jeg ska skjærpe meg. åja, jeg har ikke så mye erfaring i akvariehold. Jeg prøver å lese så mye jeg klarer her, men jeg har så liten tid i sommerferien. + at jeg tror neppe at den nermeste dyrebutikken vil få inn sånne fisk. Jeg har bare hatt akvarium i noen månder, dere ska ikke forvente så mye av meg..


Vel, jeg krever ikke allverden av en 13 åring, men etter tabben med de sølvhaiene til 60 literen din, hadde jeg trodd du ville ha lært at du skal lese om fiskene før du sier "jeg SKAL skaffe meg humlefisk". Du skrev ikke at du hadde tenkt litt på det, men at det var det du skulle gjøre. Uten tvil, liksom. Og du skrev at de passet i akvariet ditt.... noe de ikke gjør, med mindre du fjerner all annen fisk og går over til brakkvanns-akvarium. Noe som er en lang prosess og involverer noe helt annet enn kjøkkensalt! Det er helt spesielle saltblandinger med 70 ulike mineraler som man lager salt sjøvann og brakkvann av, og de koster penger.

Alt dette, visste du det da du skrev at "jeg skal ha meg humlefisk for de passer"....? Nei Selv om det står at humlefisk trenger brakkvann i fiskebasen her på AF.... De overlever en stund i ferskvann, men får de ikke brakkvann etterhvert, blir de ikke gamle, nei...

Så i det store og det hele vil jeg si;
det er lov å feile, og ingen forventer at en nybegynner eller en ung tenåring skal kunne alt Det vi derimot forventer, er at du lærer av dine feil og ikke gjentar dem om og om igjen
Altså; google navnet på fisken du er interessert i, les mange ulike nettsider om den, les i fiskebasen her (alt i alle feltene i fiskeprofilen, ikke bare se på bildene!) og gjør litt forarbeid før du bestemmer deg.

Det vil både du og fiskene tjene på i lengden

Lykke til

Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap