Rekefilter? blokkere innsug til utvendig pumpe?

Hei,

Tenkte å investere i noe som hindrer at yngel og rekeyngel blir sugd inn i pumpen. Har et 190l selskapskar, med en utvendig standard Eheim pumpe. Er det noen som har gode erfaringer med noen produkt? Funker en nettingstrømpe like godt? Litt bekymret for at jeg skal glemme å rense filter på innsug slik at det tetter seg fullstendig...

Takk for svar!

Mvh,

Thomas
Jeg bruker biter av blåfiltermatter på alle mine kar.
En grunn er at de er reke og yngelsikre.
En annen er at reker og yngel beiter på de.
Tilslutt gjør det at jeg ikke trenger rense pumpa så ofte siden bøsset blir spist eller jeg bare klemmer det av i en bøtte (tar 2 minutter). Da har jeg også tilgjengelig kick-start materiale når jeg trenger det.

Om du bruker en grovporet blåfiltermatte blir den ikke så fort tett. Den må da ha litt volum for å være trygg i kraftig strøm.
Jeg har gjemt en av mine bak en bøyd rot.
Noen får til å dyrke planter på de og det blir et smykke heller enn skjemmende for utseendet. Jeg får ikke til dette dessverre
Ikke bruk strømpe! I verste fall går den tett når du ikke er hjemme, og da blir det krise...!

Ikke trenger du å investere i noe stort heller. Har du blåsvamp liggende? Da skjærer du enkelt ut en kloss i passende form med en tapetkniv, huler den ut og trer den på innsugsristen. Ferdig på få minutter
Har du ikke blåsvamp liggende, kan du kjøpe filterpatronsvamper fra Eheim istedet og bruke dem. Se her f.eks. hos Webzoo. Bare kutt ned på lengden litt så den passer filterinnsugsristen. Det er mulig de hvite svampene på sikt kan bli for finporet, så om du har blåsvamp av grovere porestørrelse, så gå heller for det.

Evt kan du hule ut denne typen Fluval filterpatron og tre det på innsuget.

Det finnes altså mange svamp-muligheter
Mange takk for svar, fant en gammel filterpatron til en Eheim innvedig pumpe, passet perfekt den, så er det bare å passe på at den ikke går tett

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap