Hva skal jeg gjøre med min slørhale?

Min slørhale på snart 3 år har begynt å flyte til overflaten- og jeg tror det er noe galt med svømmeblæra hans. Han kjemper veldig med å komme ned i vannet,men flyter kjempefort opp til overflaten. Ser at han er rimelig rund i magen, og på høyre side stikker kulen litt mer ut enn på andre siden. Han kjemper hele tiden med å holde seg på stø kurs,slapper han litt av, flyter han opp på høyre siden. Jeg syns dette er så fælt å se på,så hva kan jeg gjøre? Har han vondt? Han spiser jo... Men er det mest humant å avlive han, eller kan han bli frisk igjen?? Håper noen kan svare meg.
Les her du:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1007&thread_id=50417


Ser ut som trådstarter der fikk løst problemet.
Får håpe det er bare det som er galt med din også.
oki,takk for tipset! da kan jeg jo alltids prøve å klemme ut litt luft da...for han har ingen andre tegn på sykdom...
Si fra hvordan det går da
Hei igjen...det hjalp ikke å prøve å få lufta ut av han, kanskje jeg gjorde det feil?Prøvde å "drive" ut lufta mot rompa. Drev på en stund og kunne kjenne at det på en måte glippet noe inni der-akkurat der som han er oppblåst. Han flyter rundt fremdeles,vet ikke hva annet jeg kan gjøre? Tenkte å forsøke et vannbytte i dag.
Hmmm. Kjipt da .
Vet ikke om det er lov å poste link til andre forumer! med what the hell, kan være snakk om fisk helse her!.

prøv her du:
http://gullfiskene.net/forum/alt-om-gullfisk-slorhaler/
Eget gullfisk + slørhale forum.

Kanskje det er noen som kjenner seg igjen der.

EDIT:

Skrevet av noen andre:
"veldig mange typer slørhaler kan få trrøbbel med svømmeblæra etter ei stund. En måte å unngå dette på, er å klare å ha god vannkvalitet hele tiden."

EDIT 2:
Også skrevet av noen andre:

"Jeg har lest her tidligere at de kan begynne å flyte slik fordi de får for mye luft i magen av å spise flytende for.

Det kan også komme av at det er en proteinhinne på vannflata i bollen din og da går fisken og nipper til proteinet og får på den måten i seg masse luft.

Prøv å gå over til synkende for hvis du nå bruker flytende... "

Men høres rart ut, mine spiser da flyte for og synke for, og de svømmer hele dagen igjenom bobler fra luft sen. Aldri fått problemet med at de flyter enda jeg. hatt dem 6-7 måneder også.
Men verdt å prøve sikkert! vist slørhalen er lik mine så kan du vell like så godt mate den med synke sugemalle tabelletter, mine er gale etter dem. må slukke lyset på kvelden å hive nedi den maten, vist ikke spiser slørhalene den og ikke sugemallene...
Da skal jeg sjekke den sida, Thomas! Tusen takk for at du er så snill og hjelper meg. Vet mange vil tenke at det er jo tross alt bare en "gull-fisk" som mange syns bare forsøpler akvariet...men denne her har sin egen personlighet og det er denne som gjorde at jeg startet opp som akvarist. (fikk den av en nabo som hadde den i en bolle...da bars det ivei og kjøpe akvarie ja!!)
Hehe, håper den blir god igjen.
Har som sakt 3 slørhaler selv, og de er alle 3 stokk dumme virker det som, men likevell så sjarmerende! Syntes det er kjempe koselig med slørhale fisker. Og de tre der er som beste venner virker det som, svømmer slik som på bilde hele dagen, og et par ganger daglig svømmer de ned og sluker litt sand og spytter den ut igjen på håp etter mat nede der. Akrobatisk krabater også.
Men har mistet 3 av dem da :/. hadde to svarte slørhaler med øyner som stikker litt ut, disse ble bare plutselig syke tror jeg og døde. også hadde jeg en til små tykk oransj en, var veldig veldig fin den, den lå bare plutselig en dag og svømte sideslengs en liten stund før den etter et par min bare fløyt opp til vann skorpen død.
[External Image]
Men her en dag så jeg inne på en dyrebutikk at det var et akvarium med slørhaler, det var en Hvit "K" på glasset med en hvit ring rundt :S tusj skrevet, men der var det 2 knall runde slørhaler som lå å fløyt rundt og strevde på toppen, så ikke mye godt ut. Hadde tenkt å spørre dem som jobbet der hvorfor de var slik, men det var så kjeeeempe masse kø og folk at jeg droppet det :/.
EDIT: Si fra vist du finner ut av noe på det andre forumet. Er litt forviten over det flyte problemet selv, kommer vell kanskje over det en dag jeg også. Håper slipper men.

Hvor gammel er denne slørhalen din?
Ehhh, 3 år var det ja. Har den blitt stor eller? har du noe bilde?
Myter ute å går!

Er vell to brukere dette her :

Bruker 1:
"dette er svømmeblæra som har tatt dagen!

det er en myte at du skal gi gullfisker overkokt ris hvis de har problemer med svømmeblæreproblerer, men dette tror jeg ikke noe på. det blir som og gi en som har brekt bein litt suppe og så blir han bra, men det skader ikke og prøve. "

Bruker 2:
"Vi må skille to ting her.
Om det er svømmeblære problemer, så er det du sier riktig.

Men det kan være at den har slukt luft, om den bare har fått flytende mat. Dette har ingenting med svømmeblæren å gjøre, men luftsamling i mage og tarm. Dette er relativt vanlig hos en del slørhale varianter.
Da kan det hjelpe med forvellede erter, ris e.l. "
Min slørhale ser vel ut som din minste hvite-bortsett fra at han har det siste året fått et stort hode, ser nærmest ut som en hjelm...de kan vel få det har jeg hørt-avlet fram slik...min er ganske så tykk,så han går under navnet blubba...hihi, søt da men...syns synd på han nå ja. Har også hatt en svart med slike utstående øyne som du nevnte. Den døde her for bare en uke siden, den ble vel ca 2 år. Merket at den sturet litt,men spiste jo! Men plutselig fant jeg den død...isj,ikke så artig når de dør. Har også hatt en annen flerfarget slørhale, og da jeg kjøpte den la jeg merke til at det var en annen i samme karet som drev å svømte omtrent opp ned...skulle sikkert ikke ha kjøpt den, for den ble ikke gammel...begynte å svømme opp ned og tilslutt begynte de andre slørhalene å spise opp sløret hans...da fikk jeg nok og vi avlivet den.
Nå får jeg bare håpe at de på det andre forumet kan hjelpe meg! Skal prøve å holde deg oppdatert, Thomas K!
Det er bra.

Stemmer! jeg hadde en (jeg kaller dem tiger fisk) Oransj og svarte striper med bart fremme, den svømte og spiste sløret til den oransje slørhalen, den ble vell stresset i hjel eller noe siden den døde da, måtte bare gi bort tiger fisken min da!.

Men denne hjelmen du snakker om er det sånt kjempe stor en? Sett noen bilder av noen som får noen fæle, ser ut som hjernen skal sprenge jo, har ikke lyst på en slik :/.
http://kingvitaman.com/images/goldfish.gif
http://scienceblogs.com/zooillogix/Goldfish.jpg

Om noen av mine begynner å få slike rare former når de vokser, så blir det heller å avlive, så lenge slørhalene ser ut til å fungere normalt, kan svøme normalt, se normalt og ikke se generelt spreng ferdig ut, så syntes jeg det er nydelig fisker! men jeg syntes lite om utstllings modellene egentlig
Her har du jo et skrekk eksempel som jeg vil kalle det:
http://www.youtube.com/watch?v=hwKM7V0R3-Y

Stakkars fisker .
Fant litt på engelsk også

"
Answer
Hi Nomar;

It sounds like a swim bladder problem. It is usually related to constipation. Try feeding some peeled cooked green peas. All the fish should like them too and goldfish need veggies in their diet. Goldfish are mostly vegetarian and the dried foods we give them lack a sufficient amount of fiber to keep their digestive tracts healthy. They also need the extra room to get enough exercise. Exercise helps with digestion too. "

Hvor stort er akvariumet han er i?

Og her er en god forklaring på hvordan grønn erter metoden fungrerer

"The best thing to give them for this problem is frozen peas. Take just a few, maybe a dozen, and thaw them out in a cup of warm water. When they are soft, smush the pea between your fingers to break the skin of it and drop the flattened pea into the water. Goldfish will eat anything they can fit in their mouth, so it won't be much of a problem getting them to eat it. Feed the goldfish peas for about five days, as well as their normal flake food (but peas first!), and you should see him right himself very quickly."

mye bra engelsk altså!
http://www.netpets.com/fish/reference/freshref/swimbldr.html
Den tror jeg kan være god å lese!
Som siden heter "Way More Than You Ever Wanted To Know
About Swim Bladder Disease"
og denne linken:
http://www.petplace.com/fish/when-your-fish-can-t-swim/page1.aspx
Skal prøve å få tatt et bilde av han litt senere idag...har bare noen gamle av han. Det eneste jeg fant ut på det andre forumet var at det kunne være at han har svelget for mye luft. Samme rådene igrunn som det du har klart å finne ut. Du er grei du!!
Men jeg har jo brusestein i karet hele tiden,kan det være et problem da?
Som sakt, les de to siste linkene i posten min, der står det er par metoder, og den metoden om å gi dem erter i noen dager blir nevnt veldig mange plasser, og flere forskere som har fått positivt utslag på problemet med denne metoden!
Thomas K
Det er bra:). Stemmer! jeg hadde en (jeg kaller dem tiger fisk) Oransj og svarte striper med bart fremme, den svømte og spiste sløret til den oransje slørhalen, den ble vell stresset i hjel eller noe siden den døde da, måtte bare gi bort tiger fisken min da!. Men denne hjelmen du snakker om er det sånt kjempe stor en? Sett noen bilder av noen som får noen fæle, ser ut som hjernen skal sprenge jo, har ikke lyst på en slik :/. http://kingvitaman.com/images/goldfish.gif http://scienceblogs.com/zooillogix/Goldfish.jpg Om noen av mine begynner å få slike rare former når de vokser, så blir det heller å avlive, så lenge slørhalene ser ut til å fungere normalt, kan svøme normalt, se normalt og ikke se generelt spreng ferdig ut, så syntes jeg det er nydelig fisker! men jeg syntes lite om utstllings modellene egentlig Her har du jo et skrekk eksempel som jeg vil kalle det: http://www.youtube.com/watch?v=hwKM7V0R3-Y Stakkars fisker :(.


Oi...nei stakkars fisker...han er ikke så ille nei...men noe begynnende som den øverste? Bare MYE mindre hjelm...samme fargene da. Men som sagt-skal prøve å få tatt et bilde av han. Nå har jeg satt han over i det minste karet mitt, ser ut som de andre fiskene har begynt å nappe i sløret hans. Ble mye roligere for han nå stakkars...og vi som reiser på ferie om 6 dager...uff
Ja har lest litt om det med erter...forsøk verdt da!!
Uffda, vet ikke om jeg hadde hatt hjerte til å forlate slørhalen min flytende slik hjelpesløs alene i flere dager .
Å hvor lite er det akvariumet han er i nå da? De skal jo ha ganske stort egentlig, så om det er fiskebolle størrelse så er vell det en vist sjangse for han vil dø etter ikke for mange ukene bare av det kanskje.

Mener å hørt at noen dyrebutikker kan passe på fisken din mens man er på ferie?
Kanskje blant de få plassene det da men. Kunne jo vært en idè

EDIT:
Her er jo en metode, virker litt avangsert da! kanskje litt risikabelt også:

"Periodic aspiration of the swim bladder works very well. Basically, you stick a needle in the swim bladder and suck out some of the air. Not something to be entered into lightly, but does work well. This is not a cure, but a successful treatment. The head veterinarian at the Baltimore Aquarium prefers this method. "
Nei,det er ikke så artig å reise på ferie hvis han skal være slik. ååå,vet ikke helt om jeg tør å sette en sprøyte inn i svømmeblære,hva om jeg bommer? er jo ikke noen sykepleier heller akkurat...hehe...
Du lurte på hvor stort akvarie han går i. Han har gått i et på 325 liter,men har nå satt han i et på 54l. Der fikk han mer ro på seg.
La inn et bilde av han som jeg tok i dag. Han er sånn ca 20-25 cm lang med halen da...
Stakkars, Han var jo skjønn jo!
Så så trist ut slik sløret hang .

Nei det med nålen kan vell bli litt vell drastisk, i alle fall om det ikke er det som er problemet. Du får prøve den erter metoden.

Og kanskje noen som kan sjekke til han når han er borte?
Plussmedlem
Thomas K
Men her en dag så jeg inne på en dyrebutikk at det var et akvarium med slørhaler, det var en Hvit "K" på glasset med en hvit ring rundt :S tusj skrevet, men der var det 2 knall runde slørhaler som lå å fløyt rundt og strevde på toppen, så ikke mye godt ut:(. Hadde tenkt å spørre dem som jobbet der hvorfor de var slik, men det var så kjeeeempe masse kø og folk at jeg droppet det :/.


Denne K'en betyr nok at fiskene er i karantene. Altså enten nyankommet og/eller syke.

(Det er bedre om du linker til bildene du har lagt ut. AF tillater ikke at man legger ut bilder man ikke har tatt selv, eller uten godkjennelse fra fotografen som har tatt dem.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap