Hvit belegg i rør (utvendig pumpe)

har som sagt en utvendig pumpe,am-top. (fikk av en nabo for 1 mnd's tid siden)
byttet alle slanger og noen av filerene i pumpa. men ser nå at det er kommet et hvitt belegg i slangene til utblåset. klemte på slangen og det kom ut flakvis med hvit snøflak liknenes drit. har også fått et oljehinne-liknenes belegg i vannskorpa.
pumpa sirkulerer i vannskorpa men alikevel er denne hinna der. og hva er dette hvite belegget i slangene?
proteinhinne er det, no du kan lese litt her om det. det belegget i slangen din er vel møkk som setter seg fast på vei inn og ut. bare og rense slangene når strømmen blir dårlig. jeg må gjøre dette ca 1 gang i mnd med min eheim 2224
anders86
proteinhinne er det, no du kan lese litt [URLBLOCK1] om det. det belegget i slangen din er vel møkk som setter seg fast på vei inn og ut. bare og rense slangene når strømmen blir dårlig. jeg må gjøre dette ca 1 gang i mnd med min eheim 2224

takker for svar.

det er helt sikkert proteinhinne som er i toppen av karet. får prøve og få ut det meste av dette med og ta vannbytte av toppen av karet.

har ikke merket at strømmen er blitt dårligere i pumpa enda,men det kommer sikkert.men skal ikke det være pumpas oppgave og filtrere vekk møkka,slik at det ikke kommer ut i slangene igjen?
og hvordan renser vi slangene?
blir masse i innsug slange forhold til utblås slangen men blir litt der også. til å gjøre rein slangene bruker jeg en rensebørste
Inaktiv bruker
Ja desverre så må man rense slangene en gang i måneden ca. på slike tynne slanger. Vet ikke hvordan det er med de utvendige filtrene som har litt tykkere slanger, men man skulle tro at det dermed ikke trengtes rengjøres så ofte.

De Eheim rensebørstene er dyre og den jeg kjøpte holdt kun`en gang og så var den kaputt. Man kan jo i teorien lage noe tilsvarende selv hvis man er litt kreativ

Jeg bruker varmt vann som jeg spyler gjennom slangene. Har man høytrykksspyler er veldig kraftig trykk i vannkranen så kan man vel også i teorien gjøre det på den måten.

Tungvint er det uansett synes jeg, å holde på å rense de slangene i ett sett. Nå har jeg satt en bit grovt blåfiltermatte inne i selve innsugsdelen, så dermed slipper det ikke igjennom så mye. Men allikevel slipper det igjennom nok til at slangene må renses ofte. Og når jeg først er i gang og renser slanger så pleier jeg å tømme ut den guffa som er i filterboksen, og fyller opp med nytt vann fra akvariet. Uten å røre selve filtermaterialet altså.

takker for svar.

må se til og få tak i meg ein slik børste ting som jeg kan rense rørene med. eller så klarer jeg sikkert og lage til noe av kreativiteten min. det e jo ikke så mye som skal til.
kan vel ikke være allverdens og festa ein børste eller filterdått i enden av ei nylonsnor. (elektriker-trekkesnor eller lignenes) har alltid noe ligganes.
Nå er det vel nærmere 30 år siden jeg fikk meg utvendig filter for første gang, og så langt har det fungert med en ledningsstump som trekkesnor med en dott filtervatt i enden. Fungerer aldeles udmerket, og filtervatt har vel de fleste akvarister liggende.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap