Akvariumstørrelse og faktiske liter?

Inaktiv bruker
Jeg tenker litt på akvarium og antal liter og sånnt`og lurer på hvor mange liter man EGENTLIG har i et akvarium på feks 160 liter dersom man har 10 cm sand/grus og kanskje ikke har fylt vann helt opp til kanten (man skal vel neppe fylle helt opp uansett)

Det går jo bort ganske mange liter bare på sand og vannstand så dermed er vel ikke 160 liter egentlig mer enn 140 liter? Og i tillegg kan man jo trekke fra for all innvendig dekorasjon, steiner, røtter og ting som tar plass i vannet som feks innvendig filterpumpe etc.

Hvordan regner man egentlig ut dette?

Jeg har feks et lite nano cocoon akvarium på 43 liter, og i bruksanvisningen står det at man skal fylle opp 2/3 med vann. Jeg har fylt opp nesten helt til kanten nå. Hvor høyt opp kan man egentlig ha vannstanden i et akvarium, lite eller stort?
Hvis du vil teste hvor mange liter akvariet ditt rommer med dekorasjoner, kan du bare tømme akvariet helt for vann. Bruk slange og heverteffekten, og se hvor mange 10L-bøtter du kan fylle. I mine 63L med svært mye røtter og planter fyller jeg to 10L bøtter ved vannbytte, og fjerner da ca 50% av vannet. Faktisk mengde vann i disse karene er da rundt 40-50L. Men det du også må huske på, er at fiskene ikke bryr seg stort om hvor mange liter de har å svømme i. De bryr seg om plassen, altså høyde/lengde.
Et typisk 160 liters akvarium har målene 100 x 40 x 40, utvendig mål.

Sier du da ar de innvendige målene (pga av rammer og glass tykkelse) er 98 x 38 x 36 cm er volumet 134 liter. Bruker du 20 liter grus og ei rot 4 liter er det faktiske vannvolumet bare 110 liter. Fortsetter du å trekke fra det volumet som går bort til filter osv er det plutselig ikke så mye plass til fiskene å svömme på.

Inaktiv bruker
Ja, jeg tenkte ikke kun på fiskenes plass til å svømme nå, men sånn generelt i forhold til feks filterpumpekapasitet og det faktum at det stadig referes til at det er enklere å holde stabile vannverdier i et større karr. Men, det hjelper jo lite om karret er større utvendig hvis det ikke er mye nok vann innvendig

Men, jeg skjønner jo at fiskene kan oppleve et karr på ulike vis, feks om det er beplantet og har gjemmesteder og diverse så vil de sikkert trives bedre uansett antall liter vann!

Det sies at kampfisk skal ha minst 60 liters akvarium, nå har jeg feks en kampfisk i 43 liter og den ser virkelig ut til å trives helt utmerket.
Jeg tror nok det er mye som spiller inn for fiskenes trivsel, og ikke kun antall liter. Selv om det er bedre desto større karr man har, så er det jo også mer jobb desto større karr man har etter hva jeg har erfart.
Jeg syns det er mindre jobb, jo større kar.


Men en del kar er vel oppgitt med faktisk innvendig volum, dersom man kun har vann oppi, er det ikke det?


Innredning og hvordan man legger opp akvariet har vel mye å si. Samt fasong på akvariet, det er jo allerede nevnt. Om man har fisker som liker tett beplantning, så sier det ser selv at de aldri vil trives i et bart akvarium som er dobbelt så stort som minstegrensen deres. Da vil de nok trives mye bedre i et litt mindre akvarium, som er lagt etter deres krav til trivsel.

Nils Vollstad
Et typisk 160 liters akvarium har målene 100 x 40 x 40, utvendig mål. Sier du da ar de innvendige målene (pga av rammer og glass tykkelse) er 98 x 38 x 36 cm er volumet 134 liter. Bruker du 20 liter grus og ei rot 4 liter er det faktiske vannvolumet bare 110 liter. Fortsetter du å trekke fra det volumet som går bort til filter osv er det plutselig ikke så mye plass til fiskene å svömme på.


Nettopp derfor jeg personlig alltid sier at bunnarealet i akvariet er viktigere å ta hensyn till enn antall liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap