Yes!!!! makropodene har lagt egg!

Inaktiv bruker
Har 1 Macropodus spechti (tidl. kalt concolor)hann i et kar, hvor jeg nylig tilførte to hunner. Det ble fort moro i karet, gitt! Nå, mindre enn en uke etter tilføring av hunnen, passer hannen egg i skumredet. De ble lagt sent i går kveld (og sikkert i natt også), og klekker dermed inn 2-4 dager. Så i dag må jeg ut på leit etter infusorie-erstatning eller annen yngelmat som de bittesmå klarer å få i seg når de titter fram i skumredet.

Dette blir ulidelig spennende
Det er første gang jeg har labyrintfisk som yngler, og jeg er såååå spent på hvordan overlevelsesprosenten blir.
Skal forsøke å få lagt ut litt bilder av skumredet litt seinere.
Inaktiv bruker
Bilde av skumredet
Kan ikke skilne egg fra bobler i skumredet, men det er under en flekk med sort plast (etter tips fra andre som driver oppdrett på disse jevnlig), så det er ikke så rart om det ikke er lett å se.

Skal oppdatere med bilder av wigglerne og yngelet etter hvert, hvis jeg husker på det
Inaktiv bruker
Bilder fra yngel
I kveld kom jeg hjem til klekket yngel av makropodene. Har ennå ikke fått fisket ut hannen - prøvde uten hell - men han ser i alle fall ikke ut til å forsyne seg av de små ennå. Satser på å få fisket han utav i forbindelse med mating senere i dag.
Har foret yngelen med JBL Nobil Fluid Artemia, som visstnok skal være samme prinsipp som Liquifry. Satser på at dette er godsaker.

Inaktiv bruker
Yngel fremgang
Yngelet runder en uke gamle i løpet av helga. Her er et bilde av de så langt. De fleste er nå omkring 5 mm store, selv om det er noen som er litt større.
Gratulerer NUB. Har ikke kjennskap til denne fisken, men har kjennskap til en del oppdrett av andre fisk. Husker ennå mine første oppdrett av ciklider, corydoras, div levendefødere, apistogram ma etc som jeg har hatt gjennom de siste årene. Første oppdrettet av en fisketype er alltid spennende. Akkurat nå er det C125 som har min spesielle oppmerksomhet. Har hatt de i ca 1/2 år og er sjelden i Norge. Dette er en Aspidoras type, og har allerede fått frem masse egg og yngel. Gratulerer igjen og lykke til med yngelpleien. Kjempe gøy ;- =)
Inaktiv bruker
Takk :)
Fisken var relativt ukjent for meg også - rart i grunnen siden den tilhører typen art som var aller først holdt som akvariefisk (har jeg hørt).

Det er alltid moro når man har fisk som yngler. Skulle ikke hatt noe i mot en liten gruppe av de du har yngel på heller - har noen C. Gossei i hovedkaret mitt og er nok blitt litt frelst på cory i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap