Mine heros sp. rotkeil har lagt egg !! hjelp!

Ser mine fisk har lagt egg , jeg har div maller i karret men de blir jagd bort av foreldrene med en gang de nermer seg, har ingen annen fisk utenom maller sammen i det karret.
lurer på om foreldrene vil spise ungene når de har klekket?
jeg har ett 30 liters akvarium de kan vokse opp i til de er store nokk , men blir det da nødvendig?

råd/hjelp trengs
Jeg har også fått egg, og yngler to ganger på disse nå.
Men er litt i tvil om jeg har Heros sp. rotkeil eller Severum.

Mest sannsynelig er det Rotkeil.

Mine legger egg i et 540L selskapsavarium.
Der er det 3 store maller på 20cm pluss.
og 6 små maller på under 10 cm.
To værål
1 ho heros og 3 hann heros.
En ildål
En øreål...

Mye rart her, og maaaange snegler.

Foreldrene passer vedlig godt på eggene sine.
Jager bort det meste av fisk, noen fisker får faktisk tilgang til "området" til eggene.
Ser ut som de ikke ser de som noen trussen for eggene.
Sneglene dytter de fint bort fra eggene
Første gangen klekket eggene og jeg fikk frittsvømmende yngler.
Fanget ca 30 stk oppi en fødekasse, resten fikk svømme fritt.
Etter noen dager var alle borte, sikkert blitt mat til andre fisk.
De i yngelkassa overlevde bare ca 1 uke. Mystisk borte bare.

Andre forsøk.
De klekket for 18 dager siden. Og denne ganger var det maaange yngler.
Jeg har fanget mellom 100-200 stk. De ble overflyttet til et 90L kar. Forsatt i yngelkasse pga de er så små. De lever enda der i beste vellgående. Enn så lenge kanskje?

Når resten av yngelene kom ordentlig frem i 540 literen, så var det 4 ganger så mange igjen der som jeg ikke hadde fanget. Lot de bare svømme rundt, de er nå borte. Blitt til mat tenker jeg. I dag begynnte det ny lek på herosene. Så om noen dager er det nye egg tenker jeg.


Mater med artemia og div knust fòr

Hvordan går det hos deg?
Raymond:
Disse ciklidene har yngelpleie og det skal defor ikke være nødvendig å fjerne yngelen fra foreldrene.
Om yngelen blir borte er det noe som er galt. Gi de noen forsøk på naturmetoden, alle blir bedre med litt trening både akvarister og ciklider.
Så fremt foreldrene klarer å vokte på eggene fram til klekking bør det gå bra i ditt kar under forutsetning at det er sugemaller du har.
Nattlys kan være til hjelp for foreldrene mens de har egg.
Utfordringen er å treffe yngelen med foret ( og unngå å bli bitt i et så stort kar. Jeg bruker moseballer eller javamose til å plassere for fra en sprøyte.

Geiren:
Det er ikke hybrider du har?
Severum er larvofile munnrugere og vil plukke opp yngelen i munnen etter klekking. Hundrevis av yngler indikerer at hunnen neppe er munnruger
Jeg ville prøvd å fått identifisert alle individene om de ikke er kullsøsken.
Så du at yngelen din spiste? Så mye yngel skal ha ganske store mengder mat tidspunktet passer for sult, samtidig som naboene kanskje har noe de burde forklart seg om.

Hilsen Ola


ohr
Geiren: Det er ikke hybrider du har? Severum er larvofile munnrugere og vil plukke opp yngelen i munnen etter klekking. Hundrevis av yngler indikerer at hunnen neppe er munnruger :-) Jeg ville prøvd å fått identifisert alle individene om de ikke er kullsøsken. Så du at yngelen din spiste? Så mye yngel skal ha ganske store mengder mat tidspunktet passer for sult, samtidig som naboene kanskje har noe de burde forklart seg om. Hilsen Ola


Jeg burde kanskje ta bilde av alle og legge ut her på forumet.
Grunnen til jeg er i tvil er at de forandrer seg så mye i fargene.
De kan være helt blå uten striper, noen ganger er de helt lyserøde med helt svarte striper. Noen ganger er de helt bleke nesten uten striper. Og noen ganger knall røde med svake striper.

Hoa (mammaen) går hele tiden rundt og samler yngler som svømmer for langt bort fra plassen sin og spytter de ut i flokken igjen. Samme gjør hannen.
På første kull spiste ikke ynglene i det heletatt som jeg kunne se.
Men de som jeg har i yngelboksen nå fra andre kull spiser. Så for første gang i går at det kommer litt avføring også fra de

At ynglene ikke overlever i selskapskaret er akurat som forventet.
Der blir småfisk spist...
Derfor jeg bruker 90L og yngelkassen oppi der.

På første forsøk hadde jeg yngelkassa oppi 540L sammen med mamma og pappaen.
Vet ikke og smart det var, for det så ut som hoa klarte og "suge" de ut igjennom sprekkene på siden. Virket som det irriterte de også at de ikke fikk tak i ynglene.

Jeg har ikke peiling på cikilide oppdrett.
Bare hatt yngler på div maller, og det er ikke det samme :p

Nå låner jeg tråden til Raymond Thomassen litt her.... Håper det er greit?
Gjelder jo samme tema


Herosene skifter farve etter humør og status som mange andre ciklider (discus og scalare f. eks som er "relativt" nære slektninger).
ID`ìng er ikke min forte dessverre, men det er sikkert noen som kan hjelpe deg.
Om du ønsker å drette fiskene dine er det svært viktig å være sikker på hva du har og evt. stokke om til en jevnere kjønnsfordeling.

Yngelpleien du beskriver høres jo meget bra ut. Intressant at hannen din også bruker munnen til å samle yngel.
Fødenett for yngel har jeg også prøvd med katastrofe som resultat hver gang.
Jeg er meget skeptisk til å la ciklideyngel vokse opp uten foreldre spesielt om de viser god yngelpleie. Mye av dette er selvsagt min personlige smak, men det er noen saklige argumenter for også.

Det bør være mulig å flytte paret, hunnen først på fetekur?,, over i 90 literen (eller helst bytte den i en større tank) og få de til å leke der, så tar du umiddelbart ut hannen når han har befruktet eggene. Noen ganger fungerer det å flytte over egg og mora samtidig.
Når jeg prøvde dette med mitt lekspar Hypselecara temporalis lekte de nesten med en gang i en 160 liter. Når jeg så flyttet ut hannen så det ut som mora fikk en fødselsdepresjon med tanke på å ha eneomsorg for 100 småtroll så hun spiste eggene rett før klekking. Dette har hun ikke gjort verken før eller siden.
Prøv og feil litt

Foring av yngel i så store kar byr på utfordringer. Det er starten som er kritisk.
Jeg tror herosene begynner å spise 1 døgn etter at de er frittsvømmende. Nå er jeg på tynn is, men jeg prøver å gi de store ciklide wigglerene litt mikroorm før dette og det kan se ut som de spiser. Noen mener dette er helt feil da de må bruke opp hele plommesekken først, jeg mener at dette styrer yngelen fint selv. Meget mulig jeg må innrømme at jeg tar feil her dog.
Levendefor og vannbytter er hvertfall nøkkelen til suksess i min bok.
Jeg forer først med mikroorm og deretter artemia noe som gir gode resultater.
I stedet for knust flakfor vil jeg anbefale avskallede artemia egg den første tiden.

Tørrfor får yngelen ofte i seg fra rester som foreldrene siler ut, når du ser de spiser dette kan du vurdere å gi litt knust for i tillegg når du forer de voksne fiskene.
Yngelen bør ha tilgang på planter og vegetabilsk føde etter min mening, her er det masse gode organismer for yngler og heroser spiser endel vegetarmat i naturen.

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap