Ancistrusene mine skal bli foreldre, hjelp:-p

Ancistrushannen min ligger godt forankret i en ubersmal sprekk i en stein og vokter en formidabel klase med egg

Men som førstegangsbestemor er jeg usikker på stellet av akvariet i dene tiden.
Hvordan går jeg nå fram ved vannbytte? Kan jeg fortsatt slamsuge, eller vil dette skremme vettet av pappan? Redd for å få egg med i dragsuget også:-S
Han har ikke akkurat gjemt seg i et hjørne heller, men i en steinsprekk midt i akvariet.
Artig for oss da, siden sprekken vender direkte mot framsiden av akvarieglasset, så vi har perfekt innsyn i miraklet


Tips og råd mottas med takk )))
Detta klarer hannen din fint selv!

Jeg har aldri opplevd at ancistrushanner spiser opp eggene av stress, men det er ikke noe om å gjøre å forstyrre han heller. Hannen vil forsøke å dekke eggene med sin egen kropp og de er "sticky" så du suger de nok ikke opp så lett.
Slamsug ett annet sted i karet noen uker eller ikke gjør det i det hele tatt?

Yngelen er følsom for store endringer i temperatur og vannverdier, jeg anbefaler hyppige små vannbytter.

Ditt største problem er vel gullfiskene som kan finne på å spise opp yngelen når de kommer ut.
Malle yngler må kjempe seg til overflaten og trekke luft for å fylle svømmeblæra som det første de gjør etter at pappa "koster" de ut av hula. Det er et svært sårbart øyeblikk. De liker også å henge i strømmen foran utblåset og er lette mål for store fisk med appetitt for fersk fisk.
Ellers er de som små kopier av foreldrene og spiser det samme som de.

Åh nå kjente jeg at jeg savner å ha bunnen og sideglasset full av små aliens hilsen Ola
Min erfaring er at disse eggene tåler mye mer enn en tror.
Men "pappa" passer godt på egg og små yngel. :o)
Lykke til ...
Heisann og gratulerer med egg! når jeg har hatt egg på mine ancistruser så har jeg byttet vann og alt som normalt. men når eggene klekkes har jeg byttet oftere vann, men har byttet veldig lite om gangen. Til vanlig bytter jeg 20 liter ca 1 gang i uken. men når yngelet er nyklekt og til det er ca 1 måned gammelt har jeg bare byttet 1 liter vann annen hver dag. Dette har fungert bra med meg. Det er snakk om et 110 liters kar. Lykke til! yngel er kjekt!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap