Dårlige palettciklide foreldre?

Jeg har et palettciklide par som går alene i en 120 liter. De er veldig produktive og får store kull, 50-70 stk. Problemet er at hvis jeg lar yngelen gå sammen med foreldrene så sitter jeg igjen med kun 5-10 stk etter et par uker. Det er godt med hjemmesteder for yngelen i karret.

Er dette normalt? Er det noe jeg gjøre for å øke overlevelsesprosenten? Når kan jeg eventuelt fjerne yngelen fra foreldrene?
Spørsmålet er om du skylder på feil synder? Hvorfor de forsvinner/dør er jo usikkert, det er ikke sikkert foreldrene har noe med saken å gjøre.

Er du helt sikker på at de får i seg maten du gir, at de godtar det som føde? Det kan være manglende næring som medfører frafallet, da dette er en veldig vanlig årsak til at yngel dør. De sulter ihjel rett og slett. Ikke all yngel vil ha flakfôr, for å si det sånn...
Når jeg tenker meg om så er det mye mulig du er inne på noe der. Av det første kullet som jeg foret daglig med mikromark fikk jeg fram ca 50 stk. De seneste kullene kom på vanskelige tidspunkter som ferie etc. og fikk ikke samme oppfølging de første ukene. Det var da også her det var få som vokste opp! Skal passe på å fore neste kull skikkelig. Skal bli spennende å se resultatet!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Medhus
Reklame for plussmedlemskap