Planter for store fisk?

Jeg må ha noen planter som er fine for større fisk å gjemme seg i. Jeg tenkte litt på Vallisneria plantet i grupper. Er det en bra "gjemmselsplante"?

Noen tips til andre?
Jeg har vallisneria i mine kar, og jeg synes det er en super plante! Fin å se på, og lett å få til. Fiskene jeg har i det karet er hovedsaklig blågurami som er relativt store, og sjokoladeguramier. De er flate, og passer derfor perfekt til å gli inn imellom bladene, og planten fungerer godt som gjemmesteder for dem.
Sverdplanter. Hadde du sagt gjemmesteder for små fisk ville jeg anbefalt finbladete stilkplanter. Men store fisk trenger vel store blad
Sverdplanter er enkle å få til og stiller ikke så store krav. En næringstablett i bunnlaget ved røttene dens hvert halvår eller noe vil nok holde.
Jeg har en del cabomba som det eneste fiskene gjemmer seg i, men den er vanskelig å få til og mister de "bladene" hele tida. Vallisneria gjør vel ikke det?
CoryCory
Vallisneria gjør vel ikke det?

Nei, de tåler en del og er ikke kjent for å "røyte" Plant dem ordentlig tett, så de virkelig tilbyr skjulesteder for fiskene. Det er jo ganske tynnbladete, smale planter, så en fisk større enn en neontetra kan ikke akkurat gjemme seg bak et blad...

Mangroverøtter med en del lange grener på, plassert slik at de stikker en del opp i vannet og opp mot overflaten, vil også tilby skjulesteder og "grenser" i akvariet, samt at de bryter synsfeltet for fiskene. For territoriale fisk er det svært viktig å ha "landemerker" som dette, de virker som grenser mellom de ulike fiskenes territorier.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap