Hva betyr det at jeg har 0,25% amonia? (side 3)

Mvjnz
Innkjøring med fisker eller ikke skal ikke være en "smakssak". Innkjøring med fisk betyr at fisker lider unødig, og dette strider mot dyrevernloven, enkelt og greit.


Jeg er enig med deg. Det burde ikke være en smakssak hvilken metode man velger.


Jeg har gjort innkjøring uten fisk, og uten ammoniak, bare ved å "fore" filteret. Dette er også veldig enkelt. Ja, man må tilføre nye fisk litt av gangen, men det syns ikke jeg er et problem i alle fall. Har ikke behov for å fylle akvariet med en gang.
Omar89
så bra:) begynner å bli litt fortbila selv plantene begynner å bli missfarget osv...


Ikke uvanlig at planter sturer litt ved nyplanting. Så lenge de står greit plantet (fjernet potte og isolasjon) og får greit med lys og gjerne litt næring kommer de seg som regel. (Med mindre du har endt opp med vanskelige og kravstore planter)
Har 2 stk av samme kar som deg, hjelper mye i dem å sette en reflektor på plantelyset.

Har også god erfaring med JBL kuler for gjødsling, plantene storkoser seg hos meg, selv vanskelige planter uten co2.


Selv om det nå er giftig for fisken i karet er ikke dette ett problem for plantene (selv om de mangler næringsstoffer, ref: nitratsyklusen)
Sånn var det her og. Så det jeg gjorde var og gå over til kunstige planter. Men vi ville ha ekte planter i 270l så vi gjør et nytt forsøk nå.
Dem er ikke helt som når dem ble kjøpt,
Bladene løsner og plantene er blitt flekvis brune
men vi fikk vite at det hender at det ser ut som hele plante vil visne bort
men at den vil trolig komme seg igjen etter en stund så vi har ikke bryd oss om og gjøre noe som hels med dem. Tror det er av typen javabregne.

B. Andresen
Sånn var det her og. Så det jeg gjorde var og gå over til kunstige planter. Men vi ville ha ekte planter i 270l så vi gjør et nytt forsøk nå. Dem er ikke helt som når dem ble kjøpt, Bladene løsner og plantene er blitt flekvis brune men vi fikk vite at det hender at det ser ut som hele plante vil visne bort men at den vil trolig komme seg igjen etter en stund så vi har ikke bryd oss om og gjøre noe som hels med dem. Tror det er av typen javabregne.

Ta ett søk her inne og les om planten så kanskje det går opp ett lite lys Javabregnene er "litt" sære.
Javabregner er absolutt ikke sære, de er en av de enkleste plantene man kan få, de trives bare med røttene sine i luft, ellers dør de.
Derfor er disse plantene flotte og plante på røtter og bakgrunner i akvariet.

Hvis plantene blir brune og stygge, så er det av samme grunn som stueplantene, de mangler næring, kanskje en spesiell type næring, slik som jern til sverdplanter.
Men i et velbalansert akvarie pleier lette akvarieplanter seg fint, men slik som fiskene trives også disse i forskjellige typer vann, hard, surt, osv...

Akvariet er et komplisert oppbygd samfunn hvor man trenger forskjellige faktorer for at alle skal bli fornøyde.
Det er mye lettere hvis alle liker de samme tingene.
Galemor
Javabregner er absolutt ikke sære, de er en av de enkleste plantene man kan få, de trives bare med røttene sine i luft, ellers dør de. Derfor er disse plantene flotte og plante på røtter og bakgrunner i akvariet. :) Hvis plantene blir brune og stygge, så er det av samme grunn som stueplantene, de mangler næring, kanskje en spesiell type næring, slik som jern til sverdplanter. Men i et velbalansert akvarie pleier lette akvarieplanter seg fint, men slik som fiskene trives også disse i forskjellige typer vann, hard, surt, osv... Akvariet er et komplisert oppbygd samfunn hvor man trenger forskjellige faktorer for at alle skal bli fornøyde. Det er mye lettere hvis alle liker de samme tingene. ;)


Ja det var dettte jeg og fant ut. så tror jeg da etterpå skal grave dem løs fra sanden og la dem stå fritt.

Har noen sånne torv plater og noen plantenærings kuler rett ved røttene.
Jeg ville bare sende en stor takk til Digi for at akvariet vårt er på rett vei! Han kom innom oss igår og ga oss filterbakterier, og vi fikk også kjøpte et billig møbel til akvariet vårt.

Amoniaverdien i akvariet vårt er nå 0 %. Tusen hjertelig takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap