Fòre med brune hagesnegler?

Hei.

Som trådtittelen antyder lurer jeg på hvordan det er å fòre med brune hagesnegler. Har mer enn nok av dem i hagen. Fiskene det er snakk om er store ciklider, Pacu og vandremaller.

Ole E
Det tror jeg ikke du skal gjøre. Du vet ikke om de er giftige for fisk, og med tanke på at de aller fleste norske dyr ikke liker smaken på dem og derfor lar dem være i fred, er det tvilsomt om de ville blitt et populært måltid uansett.
Dette er bare min mening da, men jeg tror de sneglene der rett og slett smaker pyton for dyr (og fisk).

De eneste dyrene som spiser brunsneglene er visst moskus-ender. Men det er ikke akkurat vanlig husdyr Men jeg har faktisk lest/hørt om folk som har gått til anskaffelse av og holder moskusand i hagen pga brunsneglene.
Jeg mener du tar feil Mona, det er ikke bare moskus-ender som spiser disse sneglene!

Pinnsvin, grevling, frosk og flere typer biller har også disse på menyen.

- Tore -
Vel, da vet du noe ikke hage-eksperter vet Jeg abonnerer på to norske hageblader, og begge sier alltid det samme:
brunsneglen har ikke naturlige fiender i Norge.
Det er derfor de er blitt en plage og derfor de formerer seg så ekstremt. De vanlige sneglespiserne du nevner, spiser ikke ibertiasneglen. Det er ekspertene enige om. Sannsynligvis fordi den smaker vondt, som jeg nevnte ovenfor.

Mountain
Jeg mener du tar feil Mona, det er ikke bare moskus-ender som spiser disse sneglene! Pinnsvin, grevling, frosk og flere typer biller har også disse på menyen.
Mona O:

Det jeg svarte deg på i mitt innlegg var: Din påstand; "De eneste dyrene som spiser brunsnegler er visst moskus-ender"

Jeg har ikke påstått at pinnsvin, grevling, frosk og biller skal " renske/utrydde" hagene for snegler, men at de spiser av disse er hevet over en hver tvil.
I tillegg har vi Leopard-sneglen som så absolutt "gasser seg" med brunsneglen, Iberiasneglen.

Mener du fremdeles at moskus-ender er det eneste dyrene som spiser brunsnegler (Blir sjelden spist, men hakket i hjel) er det bare å ta kontakt med snegleforsker Solveig Haukeland ved Bioforsk på Ås. Hun henviste meg til en liten note som stod i Østlandets Blad. Se link.

Om du abonnerer på to norske hage-ukeblad, er det langt fra sikkert at du alltid er oppdatert

-Tore-
kommer vel neppe noen sinne ever til og bytte ut lørdags biffen med brun sneglen nei.. hehe

venter spent på mona sitt svar ja...

Jeg ville nå ha holdt meg til allminnelig meitemark da denne er prøvd med hell av utallige akvarister
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap