Det er mye som spiller inn og kan virke forsurende på vannet og senke ph.
Avfall under nedbryting samt fiskenes urin og utskillelse av avfallsstoffer er med på å senke ph. Jo mere ting som ligger og brytes ned (i bunnlaget, i filteret, i akvariet) er med på å senke ph og gjøre vannet surere.
Og jeg ser ofte at jo lenger et akvarium har vært i drift (etter ca 2 - 3 år) så synker ph lettere og lettere ned, etterhvert som akvariets avfallsstoffer akkumuleres i miljøet der.
Verdt å merke seg er at jo flere fisk man har i et kar, jo større blir den ph-senkende effekten av urinen deres, så da blir det lavere ph.
I svært tett befiskede kar må man nesten holde øye med ph fordi den kan synke kraftig på bare få dager etter et vannbytte. I en 160 liter jeg har nå, har jeg 200 Corydoras-yngel i oppveksten. Hver enkelt skiller ut urin, og tilsammen utgjør dette åpenbart en betydelig mengde, for ph raser veldig fort i dette karet. Jeg har måttet slutte helt med ph-senkende middel der, for da blir ph FOR lav (ned på fem-tallet...!). Så der bruker jeg kun kranvann med ph 7,4 ca, og likevel daler ph ned til 6-tallet pga antall fisk.
Siden karet er bare noen mnd gammelt, så har ikke avfallsmengdene rukket å samle seg her, så det er tydelig at det kun er fiskene som gjør ph så lav.