Wobblers akvariekrok (side 2)

Tror heller jeg kommer til å forsterke bunnen med å lime inn pleksiglass eller tykt vanlig glass på utsatte steder sånn at det blir en mer jevn trykkfordeling på glasset. Jeg har ikke helt bestemt meg angående fisk ennå, men L128 er en mulighet, jeg har også en gruppe L202 i 400 literen som egentlig burde ha endel mer strøm enn det jeg har i det karet nå så det er mulig at de kommer over. Planen er å ha en større gruppe 'L-maller (7-10 stk)av samme art. Jeg ser også for meg å ha en stim med "pyntefisk" i de øvre vannlagene til å lage litt liv på dagtid, da mallene er mer rolige .Må da finne en art som er holder til i samme område som mallearten jeg velger samt at de tåler å stå i strøm. Skal ta en liten "research" på nettet for å finne en aktuell art. Noen forslag?

Bilder kommer nok etter hvert.
Her er noen bilder av hvordan jeg gjør steinskjæringa. Bruker en våtkutter beregnet på fliser men har byttet skiven til en skive som er beregnet til kutting av stein. På denne måten unngår jeg støvinga med vinkelsliper samtidig som at jobben er mye tryggere å lettere å kontrollere. Vinkelsliperen er skummel når den glipper samt at hele nabolaget støver ned. Deilig å slippe den.
Bildene viser litt av form og farge på steinen jeg bruker samt elvegrusen. Mulig jeg kommer til å sortere ut de aller største steinene i grusen.

Wobbler
Kulda gir forsinkelser...
Har måtte avvente litt med videre jobbing på mallekaret da jeg har hatt ca -20 grader i garasjen i to måneder. Det er litt vrient med vannskjæring og annet pirkearbeid da. Håper på at temperaturen stiger litt snart sånn at jeg får gjort ferdig kuttinga, er nemlig veldig klar for å få igang nykaret! Skal male baksiden av akvariet svart i dag sånn at jeg kan begynne med steinene.
Plussmedlem
Da spretter jeg inn her også og starter å følge med!

Når du vil ha nye akvarier; kjøp deg en reol! :P f.eks. en reol med 3* 250 litere? Tar lite plass, vet du..

Blir morsomt å følge videre med på prosjektene dine!
Hehe, kunne faktisk fått en brukt reol med 3X160 litere fra en zoosjappe som ommøblerte. Tror imidlertid jeg ikke det er noen god ide hvis jeg fortsatt skal være på bølgelengde med kona. I motsetning til meg så har hun ikke litersyka og synes et kar er nok pr husstand, samt at hun synes gubben bruker mye tid plaskende i akvarium...... Etter forhandlinger så ble vi (eller hun... hehe) enige om at et kar til kunne nok kunne aksepteres. Det var ikke lett å få gjennomslag men smiskende gavekort i skjønnhetssalong gjorde utslaget! Hvem har sagt at smøring ikke lønner seg!

Driver å skjærer ut den orginale Juwelpumpa fra 240 literen nå. Skjønner ikke hvorfor de må feste den kassa så godt, vrient å komme til får å skjære over silikonfestene. Har brukt tykk fiskesene som jeg trer mellom boksen å kassa til å skjære med siden jeg ikke kommer til med noe annet da de har klint kassa opp mot glasset. 3 fester igjen nå....
Mallekarprosjektet går fremover
Har etter masse trøbbel greid å få ut det orginale Juwel pumpehuset ut av akvariet. Ikke lett å få kuttet de silikonfestene da pumpehuset er klint nesten helt inntil glasset. Har nå lagt to strøk svart maling på yttresiden av bakglasset og har nå en totalt svart bakgrunn i karet der jeg skal silikonere fast steinene som skal danne bakgrunnen. Dette håper jeg gir en bra gir dybdeeffekt i karet sammen med steinene i bakgrunnen

Endelig så har det vært er par dager med levelige temperaturer ute i garasjen. Der har jeg laget meg et "mock up" akvarium av plater som har akkurat samme mål som bakveggen og bunnen av akvariet Bruker dette til å å prøve ut kombinasjon av stein før jeg begynner med silikonen, da er det jo ingen vei tilbake. Knipset noen bilder sånn at dere kan se hvordan bakgrunnen min ser ut akkurat nå. Steinene er egentlig brunere enn det ser ut på bildene, men de er fulle av sandstøv etter all steinskjæringa. Kommer nok til å legge på noen steiner til her og der. På venstresiden har jeg med vilje latt være å legge på stein da jeg planlegger å bygge et en liten kasse på den kortveggen som skal romme varmekolber sirkulasjonspumpe og utstrømsslangen til det utvendige filteret. På den måten så skjuler jeg forhåpentligvis det meste av det tekniske utstyret i karet. Får heller lime på stein som passer når kassa er på plass. I tilegge til det dere ser på bildet så vil jeg bruke elvegrus i forskjellig størrelse.

All stein og elvegrus er hentet i samme område i en lokal elv. Kommer nok også til å legge en rot av moderat størrelse i karet.

Noen som har kommentar på oppsettet sånn som det er nå?
Spennende.
dett er ekte stein?
Ikke tenkt å lage steinhuler oppover veggen?
Eller liker maller de som er næmest "bakken"?
Jeg har bygd noen huler oppå hverandre og ser at de bruker alle hulene (L107).

Fjernet selv pumphuset på en 180liter. Fant ut at det eneste som funket var å bruke bare bladet på en tapetkniv.

Hvilke maller har du tenkt å ha i dette karet?

Espen
Hei Espen

Ja, alt er ekte stein fra en lokal elv. Jeg ser litt på å tilpasse en eller to av steinene slik at jeg kan ha huler i bakveggen. Kommer i så fall til å skjære disse til på mål som er optimalt for plecoer. Jeg skal helt sikkert skjære til noen huler i steinene som skal ligge på bunnen men vil også bruke kjeramikkhuler som jeg smører med silikon på utsiden og ruller i elvegrus for estetikkens skyld. Så er det opp til mallene å velge om de vil være i bakveggen eller på bunnen. Jeg er ikke sikker på om de liker det ene eller andre best...


Jeg er litt usikker på hvilke maller jeg skal ha der ennå, har en gruppe L202 som jeg mulig overfører til dette karet. Men jeg har også L128 i kikkerten hvis jeg finner nok VF eksemplarer i butikkene. Skal også ha en gruppe stimfisk som "pynt" og renholdere av vannmassene. Siden det blir ganske sterk strøm i karet så må disse være gode svømmere. Mosquito tetra (Boehlkea fredcochui) eller rødmunnstetra (Hemigrammus rhodostomus) er mulige alternativer.

Prøvde meg med tapetkniv men kom ikke til. Brukte til slutt relativt tykk fiskesene som jeg tredde mellom glasset å pumpehuset til å skjære silikonen med. Den skar egentlig veldig lett så problemet var å få tredd den rundt silikonfestene. Tidkrevende men gikk til slutt.
Nærmer meg ferdig med mallekaret nå...
Nå er bakgrunnen ferdig. Steinskjæring tar utrolig med tid , men å silikonere går raskt. Silikonerte med karet posisjonert sånn at bakveggen lå vannrett. Da ligger steinene trygt mens silikonen herder. Jeg håpet å få innsuget til filteret er skjult i bakgrunnen, dette ser ut til å ha lykkes bra!

Har nå begynt på sideveggene, her er det mer kreative tiltak som brukes for å holde steinene posisjonert under herdingen. Store bøker og gaffateip som støtte fungerer utmerket selv på ganske store steinformasjoner, da jeg skal skjule sirkulasjonspumpe filterslange og varmekolbe bak stein.




Wobbler
Endelig vann i karet
Har nå satt opp et prøveoppsett på det nye mallekaret. Blir nok litt justeringer før jeg er fornøyd men flott å endelig ha vann i karet. Innkjøringsperioden går nok med til å prøve ut oppsett. Fylte opp den nye pumpa med slam fra en annen pumpe så regner med at jeg har vannverdiene under kontroll på relativt kort tid.


Wobbler
Ville bare si at jeg følger med på mallekarprosjektet ditt og er veldig imponert! Du inspirerer, og jeg ser for meg dette bli "Månedens akvarium" når det er oppe og går med fisk
Hyggelig Anna!


Går å grubler på hvilke maller jeg skal ha og hvilken stimfisk. Vet ikke helt ennå....
Ble innkjøp av fisk i går.

Har en stim på 23 stk Boehlkea fredcochui eller Moskuitotetra. Kom også over 6 små flotte eksemplarer av L066 Hypancistrus sp. L066. Disse går nå i karet. Skal etter hvert overføre en gruppe på 6 stk voksne L202 Peckoltia lineola som jeg har i et annet kar. Med 12 maller og tetraene så tenker jeg at karet er fylt opp.

Tetraene synes å takle kraftig strøm godt og mallene roter rundt i karet å gjør seg kjent.
Moddet litt på noen steiner å tester diffusoren. tar nok noen "skikkelig bilder en av de nærmeste dagene å registrerer kart på forumet. Godt å være i gang etter mye steinkutting i vinter.
Dette ser meget bra ut syns jeg! Gleder meg til flere bilder.
Nå er karet registert på forumet, noen flere bilder der.


Mallehuler
Har drevet litt med mallehuler i helga. Har noen keramikkhuler tilpasset plecoer som jeg har klint skikkelig inn med silikon og rullet godt i samme grusen som er i karet, håper jeg disse hulene skjules greit med dette. Planen er å legge disse på steder der det ikke er så godt å skjule de, mens jeg har spart noen andre som jeg gjemmer bort under stein etc og derfor ikke trenger å kamuflere med grus. Skal greie å få inn en 7-8 huler i litt forskjellige størrelser iallefall.

Wobbler
Bilder av hulene etter "kamuflering"
Sånn ble det. Har satt inn 6 stk i karet, de går i et med resten av innredningen sånn som jeg håpet. har to til som jeg skal kamuflere. Da har jeg 8 keramikkhuler totalt i karet og det får holde. Det er endel skjulesteder blant steinene også.
Vil bare si flott jobbet.
Liker naturutsende bedre enn terrakottafargen.
Gjerne bilder av de i akvariet også.

Espen
Karet nå
Nå er nok mallekaret omtrent sånn jeg ønsker. Måtte prøve meg litt fram med stein innredningen. Her er et bilde av hvordan det ser ut i dag. Mange kilo stein!

Det er noen flere bilder av karet her på hvis noen har lyst til å se:

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=18414


Wobbler

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap