- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Få snegler i akvariumet.
Få snegler i akvariumet.
Postet 31.07.10 kl 18:58
Postet 31.07.10 kl 19:18
Først: hva heter sneglene du har kjøpt deg? Det finnes veldig mange ulike typer til akvarium.
Og nei, de drukner ikke Da hadde du ikke kunnet ha dem i akvariet til og begynne med
De bør nok helst tilvennes vannet ditt litt og litt, men hvis du fikk dem bare med deg i en pose uten vann i, går jo ikke det. Da må du nesten bare slippe dem oppi akvariet.
Og nei, de drukner ikke Da hadde du ikke kunnet ha dem i akvariet til og begynne med
De bør nok helst tilvennes vannet ditt litt og litt, men hvis du fikk dem bare med deg i en pose uten vann i, går jo ikke det. Da må du nesten bare slippe dem oppi akvariet.
Postet 31.07.10 kl 21:14
Postet 31.07.10 kl 21:48
Postet 31.07.10 kl 21:53
La sneglene våkne først
Hvis det er eplesnegler du har kjøpt, bør du la disse våkne på et lokk, et blad som flyter på overflaten e.l, og la dem krype ut i selv, ellers kan de faktisk drukne. De lever under vann, men har lunger og må opp til overflaten og puste innimellom. Du kan lese om dem her.
Jeg snakket med innehaveren av en zoo-butikk her om dagen, og han sa det var stor forskjell på eplesneglene de fikk fra Sverige, som lå tørt (med fuktig vatt) og de som kom fra Singapore i poser med vann. De sistnevnte hadde stor drukningsprosent.
Hvis det er andre snegler du har, så er min erfaring at de klarer overgangen til nytt vann bra, men jeg pleier allikevel å legge dem slik at de har halvparten av kroppen under vann og halvparten over, så de får en myk overgang. Da er du i hvert fall på den sikre siden!
Sneglene dine vil reagere på nitritten i akvariet, og kan dø slik som fisk, men de forurenser ikke så mye i en oppstartsperiode, samtidig som de vil holde unna alger.
Lykke til med en morsom hobby!
Jeg snakket med innehaveren av en zoo-butikk her om dagen, og han sa det var stor forskjell på eplesneglene de fikk fra Sverige, som lå tørt (med fuktig vatt) og de som kom fra Singapore i poser med vann. De sistnevnte hadde stor drukningsprosent.
Hvis det er andre snegler du har, så er min erfaring at de klarer overgangen til nytt vann bra, men jeg pleier allikevel å legge dem slik at de har halvparten av kroppen under vann og halvparten over, så de får en myk overgang. Da er du i hvert fall på den sikre siden!
Sneglene dine vil reagere på nitritten i akvariet, og kan dø slik som fisk, men de forurenser ikke så mye i en oppstartsperiode, samtidig som de vil holde unna alger.
Lykke til med en morsom hobby!
Postet 31.07.10 kl 22:07
Hvis det er eplesnegler du har kjøpt, bør du la disse våkne på et lokk, et blad som flyter på overflaten e.l, og la dem krype ut i selv, ellers kan de faktisk drukne. De lever under vann, men har lunger og må opp til overflaten og puste innimellom.
Det stemmer at de har en lunge, men de har også en gjelle, så de drukner ikke.
Når jeg flytter mine mellom kar, slipper jeg dem rett oppi. Aldri noe problem med det.
Postet 01.08.10 kl 03:55
phuh, nå ble jeg nesten litt stresset her. kjøpte to eplesnegler selv idag og fikk beskgjed at de kunne man bare putte oppi. så jeg tok dem utav posen med vann og slapp dem nedi jeg(uten tilvenning sånn som med fiskene. heldigvis kravler de rundt nå og er veldig levende...
veldig greit å vite hvordan man "egentlig" skal gjøre det til neste innkjøp av snegler .
veldig greit å vite hvordan man "egentlig" skal gjøre det til neste innkjøp av snegler .
Postet 03.08.10 kl 23:07