Døde killier

Hei!

Plutselig dør mine relativt nye (og forhåentligvis dertil unge) killier raskt og uten noen synlig grunn. På et døgn har 3 av 9 stykker plutselig lået med buken i været.

- Hvordan fisk er det?
Epiplatys sexfasciatus

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Jeg fikk fisken i mai som fullvoksen, har ingen opplysninger om hvor gamle de er, men de er kjøpt fra butikk, så det er neppe veldig gammel fisk.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Kuhliåler og noen få ottoer

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kjøpte nettopp noe få kuhliier til, de har gått i karet i omtrent 1 uke.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
pH: 6,5
KH: 2
GH: 5
temp: 25*C (var oppe i 28*C for to dager siden pga. sommervarmen, men det var mer enn et døgn før den første fisken døde)

Vanbytter: 30-40% vannbytte med vann rett fra springen (har ingen muligheter for å lufte vannet slik jeg bor nå), Byttet 25% i lunsjen i dag når jeg så at det var døde fisk, renere vann skader aldri.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Killiene har oppført seg helt normalt, men kuhliene har rast rundt på samme måte som de pleier når de er stresset. Jeg regnet med det var fordi jeg nettopp hadde kjøpt noen flere og fordi hele karet ble tømt og ominnredet for 2,5 uke siden (flyttet til ny leilighet), men nå når annen fisk i karet stryker med så vet jeg ikke helt.
Og jeg ville vel egentlig forventet at ottoene var de første til å stryke med om vi hadde fått med noe sykdom fra butikken, de er erfaringsvis langt skjørere enn killiene.

Så det er mye som kan være grunnen, både den ukjente alderen, stress etter flytting, høy temperatur, sykdom fra de nye kuhliiene.
Hvilken ende starter man i for å nøste opp i dette her da?
Jeg tenkte å prøve meg med esha 2000 siden den er ganske bredspektret, bare i tilfelle det er noe sykdom fra zoobutikken, men jeg har ikek veldig lyst til å medisinere uten godt grunnlag, eller i værste fall med helt feil medisin (og er det noe annet som dreper fisken så trenger de ikke ekstra stress av medisinering på toppen av det hele)

Ganske så vanlig spørsmål, men har du sjekket nitritt? Siden du flyttet for 2,5 uke siden er det alltids en sjanse for at filterbakteriene ikke overlevde flyttingen. Eneste tingen jeg la merke til som kunne ha noe med saken å gjøre, uten at jeg vet hva du gjorde med filteret under flytteprosessen.
0 nitritt, flyttingen ble gjort raskt med filteret i vann hele veien (og avskrudd i litt over en time omtrent).
Hadde det vært nitritt pga. flyttingen så regner jeg med fiskene ville dødd av amoniakk-forgiftining for 1-1.5 uke siden.

Jeg startet med Esha2000 i går, så får vi se hvordan det går. har ikke mistet noe mer fisk siden da, men ene ottoen min er blitt gulaktig i fargen sammenlignet med resten. *bekymret*
Meh, nå dør det mer fisk her

Ene ottoen som så litt pjusk ut i fargen i morgest døde nettopp. Den hadde masse rare rykninger før han bare dalte ned og var død, tok bare et lite minutt

Og den ene av de nye ålene virker syk han også, napper rundt, på de merkeligste måter, og blir liggende opp ned av og til. Lurer på om jeg bare skal plukke han opp og avlive, men jeg vil gjerne finne ut hva som er feil også

Noe som aner hva dette kan være?
Og jeg sjekket vannverdiene igjen nå, fortsatt ingen nitritt og ellers alt som normalt.
Sitter og tenker og tenker på hva det kan være. Tilvenning til nytt vann ? Kaldt vann eller lunket vann rett i karet ? Noen nye pyntegjenstander som er satt i karet ? Rørt om mye i grusen/sanden ?
Kan det være uhumskheter i kranvannet, eventuelt at bøttene dine har blitt forurenset på noe vis? Veldig vanskelig å peke på noe spesielt når symptomene er så vage, men kanskje du kan prøve å tilsette aquasafe eller lignende noen dager og se om de hjelper på, men det kan du ikke bruke så lenge du medisinerer.

Sjekk også ph før og etter vannbytter slik at du kan utelate eventuelle ph-fall. Nitritt har du jo allerede sjekket ut. Krysser fingre for at du finner ut av det.
All sanden ble tatt ut av karet når det ble flyttet for 2,5 uke siden, så definitivt noe aktion der, men skulle tro at bieffekter av det hadde vist seg da, ikek så sen som dette. Sanden er uansett godt bebodd av sandsnegler, så det burde ikek være noen store gasslommer der.

Jeg bytter alltid med temperert vann, kaldt vann fra springen som varmes med vann kokt i vannkoker (siden vi har en oldtids-varmtvannsbereder i huset her). Tilvenningen til nytt vann ble også gjort over lang tid, men hadde det vært noe galt med det så skulle jeg vel sett det da? 2,5 uker senere er vel sent for å ha fått problemer med tilvenning til nytt vann.

Er ikek noe nytt i karet annet enn noen få nye planter (for over en uke siden), også disse nye ålene da.

Jeg er helt blank på hva dette egentlig er, oppførselen til ottoen og kuhliien som døde i dag ligner ikke på noe jeg har sett i sykdomsartiklene, og jeg finne rigjen synlige merker eller parasitter på fisken heller (annet enn at ottoen hadde litt rar farge, men jeg tror mer den var blek og utilpass egentlig). Ikek noe utstående skjell, hurtig pusting eller noe annet. Bare disse veldig rykkvise ukontrollerte bevegelsene, og så poof, død. Og hvordan killiene døde vet jeg ikke, de fant jeg bare døde med få timer mellomrom.

Blir helt utav meg, fæl å se fisk bare stryke med uten at jeg aner hva jeg skal gjøre med det
Tante Astrid
Kan det være uhumskheter i kranvannet, eventuelt at bøttene dine har blitt forurenset på noe vis? Veldig vanskelig å peke på noe spesielt når symptomene er så vage, men kanskje du kan prøve å tilsette aquasafe eller lignende noen dager og se om de hjelper på, men det kan du ikke bruke så lenge du medisinerer. Sjekk også ph før og etter vannbytter slik at du kan utelate eventuelle ph-fall. Nitritt har du jo allerede sjekket ut. Krysser fingre for at du finner ut av det.

Kranvannet er ukjent per dags dato, siden vi nettopp flyttet hit. Så langt har jeg holdt meg langt unna varmtvannet siden varmtvansnberederen her er fra 1949 *grøss*. De 3 kiliene som døde først døde dagen før jeg pleier å ta vannbytte, så jeg tror ikke det er noen direkte sammenheng der.
Bøttene er fredet, og står gjemt bak skapet, så det er tvilsomt at det har vært noe annet enn akvarievann i dem. Skal dobbeltsjekke med samboeren min når han kommer hjem, men han er grundig advart om at de bøttene ikke skal røres og hvorfor.

Liten tidslinje:
Søndag: standard vannbytte
Hele uken var det veldig varmt, temperaturen lå rundt 28*C i karet, men lørdag morgen var temp nede i normale 25 grader
Lørdag: 3 døde killier innenfor få timer, alle vannverdier normale
25% vannbytte, pH, GH og KH normale også etter vannbytte.
Mandag: Død otto, veldig syk kuhlii, alle vannverier fortsatt normale.

Jeg har bare tester for pH, GH, KH og nitritt, skulel ønske jeg hadde en for en amoniakk akkurat nå, bare for å kunen utelukke det helt sikkert. Men oppførselen på fisken ligner ikke på det jeg har lest er normalt for amoniakkforgiftning, bl.a. er pustefrekvensen helt normal og ingen fisk snapper etter luft i overflaten. Aktiviteten til de friske fiskene her helt normal, resten av kuhliiene har roet seg ned i forhold til oppføreselen de hadde på lørdag og tidligere den uken.
siande
Meh, nå dør det mer fisk her:( Ene ottoen som så litt pjusk ut i fargen i morgest døde nettopp. Den hadde masse rare rykninger før han bare dalte ned og var død, tok bare et lite minutt:( Og den ene av de nye ålene virker syk han også, napper rundt, på de merkeligste måter, og blir liggende opp ned av og til. Lurer på om jeg bare skal plukke han opp og avlive, men jeg vil gjerne finne ut hva som er feil også:( Noe som aner hva dette kan være?

Slik du beskriver atferden til fiskene før de dør, så høres det nesten ut som en form for forgiftning...? Det høres nesten ut som om fisken har kommet borti noe som er giftig for dem, de får rykninger og dør.

Er det annen vannkilde og annen leverandør av kranvannet her enn i den gamle boligen din?
Hva med oksygen mettingen i vannet?
Ingen av ottoene som skyter opp i vannflaten for å hente oksygen?
Still vannutløpet mot overflaten.

Ta med en vannprøve fra akvariet ditt og fra kranvannet og sjekk med en dyrebutikk. Er vannet på den nye plassen fra en annen kilde?
Kan det være vannrørene som avgir feks metaller som er skadelige for disse små fiskene?

Espen
Ingen ottoer som snapper etter luft, ingen fisker som gjør noe slikt i det hele tatt. Utblåset på pumpen min er vrient i tillegg, går ikek ann å rette det oppover, det er helt låst i en stilling

Så vidt jeg vet så har hele Trondheim vann fra Jonsvannet, jeg har uansett bare flyttet noen gater lenger bort enn dar jeg bodde før. Men det er et kjempegammelt hus (1700-tallet), og varmtvannsberederen er som sagt så gammel at jeg harholdt meg veldig langt unna den.

Men hva i alle dager gjør jeg om det er en forgiftning? Det er ikke satt i noe som helst nytt annet enn velkjente akvarieplanter og noe få nye fisk, så det er bare vannet som kan mistenkes for noe slikt noe.
Jeg klarer jo ikke akkurat å få vann fra et annet hus opp til 3 etasje Tar aquasafe mye rart, eller bare noen få bestemte giftstoffer?

Og siden jeg er i gang med medisinering (er bare en dag igjen), burde jeg avbryte denne ved å ta et kraftig vannbytte og tilsette aquasafe etterpå? Rekker uansett ingen butikk i kveld for å kjøpe inn, så får bare håpe resten av fisken klarer seg til i morgen tidlig.

Prøv med et vannbytte der du har hatt oppi godt med Aquasafe. Det slo meg akkurat nå, du nevnte det med gammelt hus osv... det er sannsynligvis veldig gamle vannrør også, kanskje av kobber. Og kobber avfelles i vannet. Er det kobber-rør til kaldtvannskranene også, så.... :-/

Ta og se om det hjelper med en god dose Aquasafe i vannet. Du trenger forsåvidt ikke bytte vann for å bruke det, men dosere rett i karet og gi til hele vannvolumet (ikke bare volumet på det nye vannet).
Jeg har hørt at aquasafe kombinert med medisinering kan være skummelt?

Jeg har noe aktivt kull liggende, vil ikke det også ta kobber (og forsåvidt fjerne medisin-rester)? Det kan jeg legge i filterboksen med en gang, også stikker jeg og kjøper aquasafe i morgen tidlig.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe om det med at Aquasafe og medisinering ikke skal kombineres, men... det høres jo forsåvidt logisk ut. Aquasafe binder tungmetaller og lignende i vannet, og enkelte medisiners virkestoff er jo bl.a. kobber (i svært små doser selvsagt).

Men har du medisinert i karet nå? (det har jeg ikke fått meg med i tråden)

Kullfilteret ditt kan suge opp evt giftstoffer, ja, så det kan være bra å bruke nå, absolutt. Men har du medisinert så vil det jo være bortkastet medisinering, siden kullet suger det opp.

Husk at kullfilteret ikke skal stå i mer enn noen dager før det byttes ut med nytt. Kull skal man aldri forsøke å "skylle" og bruke om igjen, det er bruk og kast!
mona o
Jeg kan ikke huske å ha lest noe om det med at Aquasafe og medisinering ikke skal kombineres, men... det høres jo forsåvidt logisk ut. Aquasafe binder tungmetaller og lignende i vannet, og enkelte medisiners virkestoff er jo bl.a. kobber (i svært små doser selvsagt). Men har du medisinert i karet nå? (det har jeg ikke fått meg med i tråden) Kullfilteret ditt kan suge opp evt giftstoffer, ja, så det kan være bra å bruke nå, absolutt. Men har du medisinert så vil det jo være bortkastet medisinering, siden kullet suger det opp. Husk at kullfilteret ikke skal stå i mer enn noen dager før det byttes ut med nytt. Kull skal man aldri forsøke å "skylle" og bruke om igjen, det er bruk og kast!

Jeg startet med esha 2000 for to dager siden, siden jeg da ikek hadde sett hvordan fiskene døde, og min sterkeste mistanke var at de nye fiskene fra butikken hadde med seg noe.

Leste på pakkningsvedlegget til Esha nå, og det kan ikke kombineres med aquasafe og lignede produkter.

Jeg vil heller sikre meg mot kobber, siden det ærlig talt virker mest sannsynlig, også får jeg helle rstarte med ny medisinering senere om det ikek funker med kull/aquasafe.

Har to ganske nye poser med aktivt kull liggende, så jeg la i den ene nå. Tenkte å bytte til det andre om noen dager, så får vi se hvordan det går.

Tusen takk for hjelpen
Bleh, mer død fisk i dag Enda en killi og fler ottoer. Nå blir det rot i killi-flokken tenker jeg, 2 hanner og 3 damer. Også bare 1 otto igjen nå

Skal innom zoo-butikken så snart det blir lunsj og kjøpe aquasafe, krysser fingrene for at resten av fisken klarer seg til da.
Slik, nå er det tilsatt vannforbedringsmiddel i karet, alle verdier er målt opp og ned i mente (særlig pH, siden dette midlet som en tilleggsbonus skulle være pH-stabiliserende, noe som gjorde meg litt mistenksom).

Ingen flere døde fisk etter lunsj, men den siste ottoen er forferdelig stresset og raser rundt over hele karet. Dør han ikek av forgiftning (eller hva det nå er som skjer i karet) så dør han vel av stress og ensomhet.

ADferden til fiskene er litt variable, kuhliiålene raser rundt på et veldig merkelig vis, ulikt hvordan jeg er vant med at de stresser (opp og ned i hjørnene). Det kan være at de reagerer på endringenei vanet, eller at det fortsatt er bieffekter av forgiftning, det kommer neppe ut av systemet helt med en gang.
Killiene er ganske fredelige i utgangspunktet, så vanskelig å se så mye endring der, men jeg bekymrer meg litt for den dominerende hannen, han har noen merkelige rykninger jeg ikke kan huske å ha lagt merke til hos killiene før.

Er ikek så mye mer å gjøre enn å vente i spenning nå, og følge med så mye jeg kan for se om vannvrdier og oppførsel endrer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap