Fjerne sand

Jeg tenkte jeg skulle spørre dere her inne, om hvordan dere fjerner siste rest av sanden i akvariumet. Feks hvis man bytter sand. Tidligere har jeg brukt en slikkepot fra ikea til og ta opp resten, men den metoden tar så (sensurert) lang tid. Har tilslutt brukt støvsugeren. Jeg tenkte på løsningen med et øsekar fra biltema eller lage seg et ved å skjære ut en del av en tom plastkanne.
Vil jo ikke ha riper på sideveggene.

Hva bruker dere? Det finnes jo garantert en lettere løsning.
Jeg bruker hevertmetoden og suger ut sanda sammen med vann med slangen jeg bruker til vannbytter. Funker som gull og ingen riper
Men da har du bare vann og sand igjen? Men får du opp siste rest av de små sandkorna da? Jeg har en del sandsnegler og posthorn snegler som er et mareritt og se når man tapper ut vannet. Har også noen fisker som har angst for hoven. Har noen ganger laget en "grop" midt i akvariumet (flyttet sand til sidene, og lagd et hull. Som en vulkan) og fanget de siste fiskene oppi hullet.

Har et tomt akvarium stående på gulvet med sand i nå, og vil jo ikke akkurat helle sanda i en tom plastboks. Liker ikke riper *ler* Kanskje jeg skal fylle det med vann og ta hevert metoden for å få ut sanda?
Godt mulig det ligger igjen 10 sandkorn, men de merkes ikke når ny sand tømmes i. Da jeg har gjort dette, har jeg kun hatt sand og vann i karet, ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap