Bør jeg flytte yngelen?

Inaktiv bruker
Har ukesgamle yngel av sort paradismakropode gående i karet hvor pappaen hørte til - et 43 liter med filter, stabile vannverdier, sandbunn og litt vegetasjon.

Etter at jeg fikk yngelet har jeg skrudd ned farten på filteret - pumpa er ellers så kraftig at jeg er redd for at den skal trekke inn yngel (den er dessverre ikke yngelsikker, og er vanskelig å gjøre den det). Jeg har etterfylt med vann men har ellers ikke tatt vannbytter.

I løpet av uka har det begynt å danne seg proteinhinne på vannflaten. Jeg vet årsaken - mindre sirkulasjon i overflaten kombinert med overforing - men kan lite gjøre med begge pga. yngelet. Så det får meg til å spørre meg om dette karet var optimalt for yngel i første omgang. Jeg har en liten plaststamp jeg kan ha de i, og den vil være optimal for de i noen uker. Har også en luftpumpe jeg kan sette i.

Bør jeg flytte de over? Proteinhinne er spesielt lite gunstig for denne arten, med tanke på at de skal utvikle labyrintorgan osv. De er så små fortsatt at jeg lurer fælt på hvordan flytting skal gå, i så fall. De er frittsvømmende og ser ut til å navigere fint.

På forhånd takk
Hva slags filter er det? Er det ikke mulig å få det litt lenger opp i akvariet, slik at utløpet fra filteret er enten akkurat i vannskorpa eller litt over...? Så kan vannet renne ut fra filteret og ned mot overflaten, noe som er til hjelp mot overflatehinne.

Jeg ville ikke flyttet dem, de tåler dårlig forandringer i den alderen. Det beste er et godt innkjørt akvarium pga alle microorganismene som finnes der.
Det enkleste du kan gjøre, er å koble en luftpumpe til en brusestein og legge den i akvariet (luftesteinen altså, ikke pumpa, hehe). Brusestein fjerner overflatehinne, selv den seigeste, på få minutter. Så lenge brusesteinen er der, vil det ikke dannes ny hinne.
Inaktiv bruker
Takk:)
Pumpen er en Fluval 2. Har økt hastigheten nå, ser ut til at det gjør noe nytte. Det står allerede rett under overflaten men har en rot som stikker opp litt og bryter overflate-"stormen" for de små.
Legger oppi brusesteinen fra luftpumpa i kveld tror jeg, så vil det sikkert ordne seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap