Grønn alger

Hei.
Nå har jeg i lengre til slitt med grønn alger i 43l min. Den blir brukt til opp foring av guppyer. Jeg har satt inn alge spisende fisk snegler å hurtig voksne planter. Men uten det store resultatet, jeg forer også minimalt. Lyset tennes 12.00 å slukker 21.00. Er det noen som har noen lure forslag.

mvh
joj
Har du siamesisk algespiser? den elsker grønne trådalger.
Event. mener du grønne sveve alger, så bruk kull filtrering.
ilder-lady
Har du siamesisk algespiser? den elsker grønne trådalger. Eventk. mener du grønne sveve alger, så bruk kull filtrering.

Jeg har to stykker. Det er alger som legger seg som ett teppe over steiner og på bunnen.

joj
j.o.j
[QUOTE=ilder-lady]Har du siamesisk algespiser? den elsker grønne trådalger. Eventk. mener du grønne sveve alger, så bruk kull filtrering.

Jeg har to stykker. Det er alger som legger seg som ett teppe over steiner og på bunnen.

joj
varierer litt men mellom 6-8 kommer litt an på når jeg måler i forhold til vann skifte. skifter ut ca40% hver uke, vasker filter ca hver fjerde uke. Bruker fluval 2.
joj
...Ikke der heller.`)

Brunnvann?
j.o.j
varierer litt men mellom 6-8 kommer litt an på når jeg måler i forhold til vann skifte. skifter ut ca40% hver uke, vasker filter ca hver fjerde uke

Jeg håper du skrev feil her nå...? Du mener ikke seriøst at du virkelig har så enorme svingninger i ph som det? Mellom 6 og 8....? Uff, det var det verste jeg har lest om i ustabil ph! Du bør absolutt gjøre noe for å stabilisere den.

Det er nesten litt rart men.. dette overlever alle guppy-ynglene dine i? Hva er overlevelsesprosenten på kullene dine?

Hva måler du ph med forresten...? Dråper eller sånne strips?

Når du beskriver algene i karet ditt som et "teppe", så tenker jeg på BGA med en gang. Når du slamsuger f.eks., løsner det da lett store "biter" av det teppet og forsvinner inn i slamsugeren?
Den typen alge vokser utrolig hurtig. Den er tilbake etter få dager om man fjerner den, men det hjelper ikke så lenge man ikke finner årsaken. For dårlig sirkulasjon og stillestående områder på bunnen er en vanlig årsak til BGA.

Kan du ta et bilde av det karet med algene i, så kan vi se om det er den algetypen eller ikke? Hvis det er BGA, finnes det noen tiltak du kan gjøre.
mona o
[QUOTE=j.o.j]varierer litt men mellom 6-8 kommer litt an på når jeg måler i forhold til vann skifte. skifter ut ca40% hver uke, vasker filter ca hver fjerde uke

Jeg håper du skrev feil her nå...? Du mener ikke seriøst at du virkelig har så enorme svingninger i ph som det? Mellom 6 og 8....? Uff, det var det verste jeg har lest om i ustabil ph! Du bør absolutt gjøre noe for å stabilisere den.

Det er nesten litt rart men.. dette overlever alle guppy-ynglene dine i? Hva er overlevelsesprosenten på kullene dine?

Hva måler du ph med forresten...? Dråper eller sånne strips?

Når du beskriver algene i karet ditt som et "teppe", så tenker jeg på BGA med en gang. Når du slamsuger f.eks., løsner det da lett store "biter" av det teppet og forsvinner inn i slamsugeren?
Den typen alge vokser utrolig hurtig. Den er tilbake etter få dager om man fjerner den, men det hjelper ikke så lenge man ikke finner årsaken. For dårlig sirkulasjon og stillestående områder på bunnen er en vanlig årsak til BGA.

Kan du ta et bilde av det karet med algene i, så kan vi se om det er den algetypen eller ikke? Hvis det er BGA, finnes det noen tiltak du kan gjøre.

hei-
det var dessverre en skrive feil. mellom 7,5-8. Jeg bruker dråpe måler. Skal prøve å ta noen bilder i løpet av dagen. Jeg har 17 leverings klare guppyr. Det har dødd 3 stk. Muligens noen fler, det er ikke enkelt å telle før mann plukker ut til levering.

joj
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap