Skum på overflaten.

Jeg har fått skum på overflaten av vannet i min 200L. Som filterpumpe har jeg en Eheim 2226 (utvendig) Det er god sirkulasjon i vannet. Nitrit og nitrat verdiene er fine.
Hva er det som gjør dette ? Kan det være sånn ?Hva gjør jeg med det?
Hvor er dette skummet? Over hele overflaten eller bare i et hjørne?
Har du noen fisk i akvariet?

Litt viktig:
Når man er ute etter å få hjelp med problemer og skal opplyse om forholdene i akvariet og da spesielt vannverdiene, så si ikke:
"de er fine"
eller
"ok"
eller
"der de skal være"...

Alt dette er totalt intetsigende og ikke noe hjelp i det hele tatt for andre.
Konkrete tall og fakta må til Opplys alltid hvordan det er målt (strips eller dråpetester) og når siste test ble gjort.

Det har vært mange tilfeller her på forumet der trådstarter har skrevet "fine" og at alt var "bra" med vannet. Så spør man nærmere, og det viser seg stadig vekk at enkelte vannverdier er helt på trynet og krever straks-tiltak. Men trådstarter TRODDE de var fine...

Alltid opplyse så konkrete fakta som mulig i innlegg er bra, det gir kjappere og bedre info til de som vil hjelpe
Hei ..
Det er i hjørnene på karet. Ja , jeg har fisk der.

Jeg brukte en strips for å måle rett før jeg skrev innlegget.
Der står det bare "Safe" og =0. :o)
Jeg forutsetter at du ikke har fisk av typen som bygger skumrede, for da har kanskje skummet sin åpenbare forklaring.

Om pumpen din bringer luftbobler ned i vannet kan bipolare organiske forbindelser danne skum ( Lipider, aminosyrer og slikt, nøyaktig hva er ikke så godt å si). Fenomenet kan du ofte se om du går tur langs et vann en dag det blåser litt.

Er det litt skum er det ikke så mye å bry seg om. Men disse organiske forbindelsene som er med på å danne skummet vil måtte brytes ned og kan da gi forhøyete nivåer av avfallsprodukter. Vannbytte kan være lurt selvom du f.eks ikke har fått en høyere nitrat verdi foreløpig.
Er nok bare luftbobler fra filteret, eller en fisk som bygger skumrede.
Du har vel ikke en kampfisk da? De lager skumreder for å trekke damene, så vidt jeg vet..
Skum på overflaten kan i verste fall bety at vannet er forurenset med noe som skummer....Såpe er det verste.
Men jeg har også brukt vannforbedringsmiddel (a la Aquasafe) som skummer skikkelig faktisk. Tror det var merket Sera som jeg brukte for noen år siden som skummet så voldsomt i vannet. Kutta det ut pga det, jeg ble nervøs av å se skummet, det minnet om såpe :p
Nei, jeg har ikke kampfisk.Har noen scalarer og ciklider og noen bunnfisk.

Bruker AquaSafe fra Tera. Har også opplevd at det skummer litt i 180 literen etter vannskifte. Kan det komme av denne?
Hadde et vannbytte i 200L på søndag.
Du skriver Tera, men mener du Sera....?

Hvis du bruker Sera sin utgave av Aquasafe, altså vannforbedringsmiddel, da tror jeg vi har svaret Den skummer!
Skummet noe veldig hos meg iallefall, og det var altså grunnen til at jeg kuttet ut deres vannforbedringsmiddel og tok i bruk et annet merke (JBL).
ups, skrivefeil.... Men det er Tetra. :o)
Ok, Tetra sin variant Aquasafe, altså. Men den har jeg ikke hørt at skal skumme før...? Har du kanskje hatt litt mye oppi...?
Skum hos meg i dag også, rart. Tror det bare er luftbobler fra pumpen, fordi jeg har armaturet helt åpent for at temperaturen skal holde seg på 26 grader, og da fordamper det vann.

Nå er utblåsningen på filteret litt høyere enn vannstanden, slik at det blir ekstra mangel uftbobler nedi. Har ikke fått etterfyllt vann enda.

Såpe tviler jeg på at det er, luktet ikke såpe, og var ikke "reflekser" i boblene.
Jeg har også utblåsningen på filteret litt i overkant av vannoverflaten for å få mye sirkulasjon i overflaten. Har også luktet på skummet og det lukter ingen ting annet en en svak lukt av akvarievann. Men tar tester igjen om et par dager å ser. Hvis det er noe da får jeg ta et nytt vannbytte.
Ja, Tetra Aquasafe inneholder stoff som gjør at vannet skummer mer. Dette er ikke farlig. Du kan eventuelt bruke mindre dosering eller kutte ut vannforbedringsmidlet helt. Kommer jo an på hvordan vannet er der du bor.
Så bra det ikke er farlig da, Stig.
Da tror jeg at jeg skal prøve å redusere mengden aquasafe i vannet ved neste vannskifte. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap