- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Kongotetra
Kongotetra
Da er jeg midt i et nytt akvarie-prosjekt.
Akvariet er på litt over 200 liter, og er opprinnelig laget som et elveakvarium.
Det er 1.3m langt, men ikke så bredt.
Mitt spørsmål er da rettet mot kongotetraen.
Jeg har veldig lyst på kongotetra, men i basen står det at den trenger minst 250 liter. Er dette fordi rasen krever mye svømmeplass, eller fordi de er territoriale?
Hadde førstnevnte vært grunnen, tenkte jeg at siden akvariet er ganske langt at det kunne gått med en liten stim.
Eller er dette fy-fy? * forbereder meg på å bli kraftig bitt*
Akvariet er på litt over 200 liter, og er opprinnelig laget som et elveakvarium.
Det er 1.3m langt, men ikke så bredt.
Mitt spørsmål er da rettet mot kongotetraen.
Jeg har veldig lyst på kongotetra, men i basen står det at den trenger minst 250 liter. Er dette fordi rasen krever mye svømmeplass, eller fordi de er territoriale?
Hadde førstnevnte vært grunnen, tenkte jeg at siden akvariet er ganske langt at det kunne gått med en liten stim.
Eller er dette fy-fy? * forbereder meg på å bli kraftig bitt*
Postet 03.08.10 kl 16:33
Postet 03.08.10 kl 16:41
Selv om det står 250 liter i basen, så er det vel bare en anbefaling og ikke en lov hugd i stein 200 liter med ekstra lang lengde, hele 130 cm, skulle vel duge fint for en stim Kongotetra. I et så langt kar kan de cruise frem og tilbake. En standard 250 liter er jo "bare" 100 cm!
Jeg ville iallefall prøvd dem i det karet du har! Det er en flott tetra.
Sanne nevner at de blir ganske store til tetra å være med tiden, men det står 8 cm i basen? Hva er riktig vet jeg ikke. Men...om de skulle bli 10-12 cm når de er gamle, så kan du jo inntil da nyte synet av dem lenge før de blir så store.
OM de skulle vise seg å bli for store (det ser man jo) så får du vurdere:
a) selge dem til noen med større kar
b) kjøpe deg et større kar selv, hehe
Jeg ville iallefall prøvd dem i det karet du har! Det er en flott tetra.
Sanne nevner at de blir ganske store til tetra å være med tiden, men det står 8 cm i basen? Hva er riktig vet jeg ikke. Men...om de skulle bli 10-12 cm når de er gamle, så kan du jo inntil da nyte synet av dem lenge før de blir så store.
OM de skulle vise seg å bli for store (det ser man jo) så får du vurdere:
a) selge dem til noen med større kar
b) kjøpe deg et større kar selv, hehe
Postet 03.08.10 kl 17:57
Endret: 03.08.10 kl 18:00
Postet 03.08.10 kl 19:40
Kongotetraen er en flott stimfisk, og jeg har hatt en gjeng med disse i både 129 L, 160 L (med 1 meters lengde) og en 325 L. Som du kan tenke deg flyttet de inn i større bolig etterhvert som de ble større Men jeg kan bekrefte at det gikk helt fint i meters-karet på 160 L og da var de oppe i rundt 7 cm tenker jeg. Større ble de ikke hos meg, og da var de nok minst et par år gamle. Så bare skaff deg denne livlige, flotte tetraen du Opplevde aldri noe krangling her hos meg ihvertfall. Vil også si at jeg synes du er grundig og ansvarsfull som spør før du kjøper! Tenk om alle gjorde det.....
Postet 03.08.10 kl 20:50
Postet 03.08.10 kl 21:13