Sissis våte drømmer (side 10)

Inaktiv bruker
sissimor
[QUOTE=Charlotte Ødegaard]Kjempe fin lotus, ønsker meg også en sånn, hvor kjøpte du den?


Jeg er så heldig at jeg har to Kjøpte dem av Maren B her på forumet. Flotte planter ;D



Ok, Tusen takk!


Har du lyst til å ta en titt på min personlige tråd?
Har testet vannet i Asylet, og alt så bra ut. Klart for fisk i morra!!! ;D
Inaktiv bruker
sissimor
Har testet vannet i Asylet, og alt så bra ut. Klart for fisk i morra!!! ;D



Kult! Hva slags fisker har du tenkt å ha? ( hvis du ikke allerede har svart på det da
Storauksjon!
I dag har jeg vært på min første storauksjon ;D Koselig var det, men ikke en eneste malawi??? Hørte at det var nesten bare det sist... Gjør ikke meg noe det, men var synd det ikke var noen store kar... Håpet å finne et flott som jeg bare måtte ha, og igjen håpet at min kjære ville tilgi meg

Fangsten ble ikke så stor; ei pumpe, ei rot, og et reservearmatur jeg fikk. Plantene ble litt dyre syntes jeg (bare to aktuelle), og det kom desverre ingen aktuelle fisk. Men sjokoladekaka var god!

Fra Maren derimot, der fikk jeg med meg litt av vært; et par Betta Channoides, en liten lakrisgurami og 3 kirsebærreker. Og ei luftpumpe! Supert! Men da ble det ingen beboere i Asylet i dag, men påfyll i Juwelen istedet. Lakrisen svømmer freidig rundt, rekene er i gang med arbeidet, mens bettaene er litt mer forsiktige. De titter skeptisk fram fra bak/under rota...

Rota jeg kjøpte ble satt i Asylet, og det syns jeg ble mye bedre enn den som var der. Blir vel en tur til Tropehagen i morra tenker jeg, de har fine honningguramier... Etterhvert håper jeg det blir pygme-coryer i Asylet, og kanskje en flott, liten stimfisk? Om det ikke havner som kampfisk-bolig hos mamma da

Maren kjøpte et kjempefint kube-kar av Rune Nøsen, skulle ønske jeg hadde plass til et sånt...
Delvannsbytte og flørting...
I dag har jeg byttet ca 15% vann i begge karene med fisk. Har bestemt meg for å ta to små vannbytter i uka istedet for et stort. Dette både for å holde gjevnere vannverdier, og får å gjøre jobben mer overkommelig. Har såpass lite krefter at store vannbytter blir et tiltak. Dagens bytte gikk strålende, så fortsetter sånn..

Etterpå ble det servert røde myggiser, og det falt som vanlig i smak Så ikke ut til at Bettina og Channy (ja, jeg vet at det er lite fantasifult) hadde tid til å spise. De holder seg sammen baki hjørnet, og er så vakre at jeg blir helt rørt! Nydelige i leksdrakt ;D Regner ikke med at det blir noe tygging med det første, men arti å se dem sånn.

Var en tur på Akvasia i dag. Hadde tenkt å kjøpe honningguramier og kanskje ei amanoreke, men det ble ikke sånn. Hun i kassa hadde ikke tid til meg, og det gikk flere typer guramier sammen, så er ikke helt sikker på om de hadde det jeg skulle. Ingen med svart buk ihvertfall... Bare gullvariant kanskje? Vet de har flotte på Solsiden, så det blir vel handel der, selv om de er en del dyrere.

Men jeg fant tre potter med anubias i "restekaret" deres. 20,- pr stk, og flere små i hver potte. Blir vel fordelt mellom Rio`n og Asylet...

Lakrisen har jeg ikke sett siden i morres, men sånn er det med karet fult av planter og røtter... Håper den har det bra :/
Klubbmøte
I kveld har jeg vært på månedens møte i akvarieklubben, og der var det faktisk mer interessant som ble auksjonert bort enn det var på storauksjonen! Kjøpe en windeløv, og en pose med 5 jegersnegler. Maren fikk en av dem, så bare 4 ble med hjem

Slapp to jegere i Rio`n, og to i Juwelen. Det er en del små skivesnegler i begge karene, og Juwelen er breddfull av sandsnegler, så mattilgangen skal være bra.

Legger ved noen bilder fra foringa i ettermiddag...
Rundtur...
I dag har Maren og jeg tatt oss en liten "akvarie-ekskusjon". Må jo titte på masse fisk og planter før en finner ut hva en skal ha

Først var vi på Marit Zoo. Marit selv var ivei for å hente masse fisk, så der var vi litt tidlig ute. Men planter hadde de fått inn! Kjøpte en rosa, flott en, og noen bittesmå festet på ei rot. Hun i butikken kunne ikke fortelle meg hva det var, så la ut en tråd her... Fikk tips om at den rosa var papegøyeblad, og om det er det skal jeg nok streve med å få den til å trives... Rota med småttisene satte jeg i Asylet, mens jeg fordelte den rosa på Asylet og Juwelen. Men er det papegøyeblad, så burde den vært i Rio`n, siden det er en sør-amerikaner. Men der er jo lotusene blikkfanget...

I kveld var Dina her og hentet noen sandsnegler, for dem har jeg nok av kan en si. Trivelig jente

Liv er så innpåsliten på bettaene, kanskje hun savner de store? Bestemte meg for å flytte henne over i Rio`n til mor og co. Skjønner at h*n som er så stor synes det er kjedelig med bare småbarn rundt seg...
Beboere j asylet, og yngel faktisk...
Da er jeg tilbake etter fire døgn på fjellet. Og her har det skjedd ting!!!

I Juwelen har platy-yngelen blitt dobbelt så store, ihvertfall føles det sånn ;D Bettina og Channy ser ut til å trives, og viste seg godt fram for meg. Ikke i leksdrakter lenger, men veldig vakre alikevel...

På vei hjem kjøpte jeg med to damer av wagtail-platy (de heter vist det når de har svarte finner); en hvit på Tropehagen City-syd, og en grønnaktig på Akvasia. Disse to har nå flyttet inn i Asylet, og er foreløpig ganske skeptiske til sitt nye hjem. Testet vannet (ingen utslag på ammoniakk eller nitritt), og byttet halvparten av vannet, før jeg gav dem god tilvenningstid.

Men det spørs om det blir veldig mye platy på meg nå plutselig, for da jeg stirret irritert på alle skivesneglene i javamosen i Rio`n, så jeg plutselig yngel!!! Telte ihvertfall 5-6 stk, fordelt på begge sider, men regner med at det gjemmer seg flere der. Men hva gjør jeg ved vannbytte nå da? Mosen sitter jo på røttene, så om jeg tar ut masse vann vil yngelen bli tvunget ut i åpnere lende. Ja,ja... Lurer på om Liv er en han forresten, ser litt ut som om ting endrer karakter under der.

Men nå skal jeg spise sushi...
Det er ihvertfall 11-12 yngel, og en av dem er bak blåfiltermatta! Ikke klarte jeg å fange den heller... Har sett 2 gule yngel på h-side, resten er grå...

Bettina satte stooor pris på frossen artemia i kveld. Channy så jeg ikke, men slapp litt mat bak der han pleier å stå, så håper han fikk i seg litt
(I kveld var Dina her og hentet noen sandsnegler, for dem har jeg nok av kan en si. Trivelig jente )

så kosli! har ikke sett nokka te sneglan siden æ putta dem oppi, men regne med dem e der en plass:P hehe
Dro på tam lade å spurt etter aeneus i dag. Deeet had dem ikke sa hu, men etter hvert fikk a visst rota litt rundt i hode sitt å fant ut at aeneus ikke va det samme som adolfoi, så kom hjem med to han fisk av aeneus, men da va det allerede ca 300(!!!!!!) egg på glassan. Hæli.

Intressant å les tråden din forresten siden æ har sett karan dine
Hei dina!
Aneusene heter bare "metallpansermalle" på TAM, så kanskje hun ikke koblet med det samme

Så arti med egg da! Håper du får oppdrett på dem ;D
Dina Holand
(I kveld var Dina her og hentet noen sandsnegler, for dem har jeg nok av kan en si. Trivelig jente ;) ) så kosli!:) har ikke sett nokka te sneglan siden æ putta dem oppi, men regne med dem e der en plass:P hehe Dro på tam lade å spurt etter aeneus i dag. Deeet had dem ikke sa hu, men etter hvert fikk a visst rota litt rundt i hode sitt å fant ut at aeneus ikke va det samme som adolfoi, så kom hjem med to han fisk av aeneus, men da va det allerede ca 300(!!!!!!) egg på glassan. Hæli. Intressant å les tråden din forresten siden æ har sett karan dine:)


De har fryktelig mye corydoras på tropehagen på City syd for tiden, så finner du ikke det du vil ha på TAM så ville jeg prøvd der, for å fylle ut stimen litt.
300 egg+6 voksne:P ska klar mæ fint no trur æ x)

Vill itt ha nån fler Cory etterhvert du da sissimor?:p
Dina Holand
300 egg+6 voksne:P ska klar mæ fint no trur æ x) Vill itt ha nån fler Cory etterhvert du da sissimor?:p


He, he... Vurderer å få tak i noen svarte fra Molde, ihvertfall om de ikke stammer fra Erik de også... Føler jeg har plass til litt flere enn ni

Og så har jeg veldig lyst på pygmèer...

Honningguramiene jeg bestilte har nå kommet til Microfisk, og jeg gleder meg enormt til å hente dem. Vet ikke hekt når det blir, men de må vel slappe av litt etter reisen. De skal i Asylet en periode når de kommer hit, før de skal flytte inn i Juwelen. Skal også skaffe amanoreker fra Rune. Og etterhvert en gjeng med lakrisguramier, men det blir etter at platy-yngelen har flyttet ut, og forholdene er lagt helt tilrette for skjøre labyrinter

Har skiftet 10 liter i begge karene i dag. Turte ikke mer i Rio`n pga de nyfødte ynglene. De er så nusselige der de roter rundt i javamosen etter mat ;D Gav dem noen dråper Liquifry, og håper de klarer seg oppi der...
Cory med skade på halen...
Oppdaget i kveld at en av de mellomste coryene mangler en del av den nederste halefinna. Den virker helt frisk ellers, og det ser egentlig ut som biten driver å vokser ut igjen. Får følge nøye med... Lurer på hvordan det har skjedd?

Det er fortsatt mange yngel, ihvertfall 15! Og den i filteret ser ut til å vokse fint. Men den er helt umulig å fange...
Coryen ser heldigvis fortsatt frisk ut, sånn bortsett fra skaden, og slurpet i seg myggiser med stor iver. Det gjorde Channy også! Har ikke sett ham siden mandag, så ble nesten litt bekymret. Han holder stort sett til under "mosesvampen", mens Bettina trives best i rota. Og så kommer hun fram når jeg roper på henne; søte fisken...;D

Skiftet 10 liter i Rio`n i dag igjen, er skikkelig redd for å tørrlegge yngelen... Dette tenkte jeg desverre ikke på da jeg innredet. Ja,ja, man lærer underveis... Får ta et skikkelig vannbytte når de blir større, og ikke så lett blir spist
Kanskje noen har terga henne? Flott å lese at den ser frisk ut nå da Hadde vært litt trist hvis "befolkningen" hadde gått fra 10 til 8 cory på så kort tid.
"livets dans"
Sitter i sofaen og hører på regnet, med katt på fanget, kaffe i koppen og vakker dans som underholdning. Betta Channoidesene leker!!! De er så vakre der de viser seg fram i sine flotteste farger, mens de danser elegant rundt hverandre. Dette er virkelig en flott opplevelse ;D

Coryen med halv hale er veldig aktiv i dag, og mumset frossen artemia med stor iver. Den svinser rundt i åpent lende, og ser ikke ut til å ha en bekymring i hele verden I skrivende stund sjekker det et lotus-blad for eventuelle matrester, så det ser ut til at den klarer seg helt fint...

Har telt ca 15 mini-platy i dag også. Så ingenting til den i filteret, men godt mulig den er der lell. Blir spennende å se hvor mange som vokser opp. Registrerte oppdrett på platy i går kveld, siden Liv har vokst opp, og gjengen i Juwelen bwgynner å bli store... Godt jeg har mulighet for å levere dem i butikk. De vil ha minst 15 om gangen, men regner med at det overlever minst tre av de små, så da blir det nok. Det er så gøy med yngel ;D
Innbygde akvarier
Har jo helt glemt å legge ut bilder etter at jeg bygde inn akvariene! Her kommer de ihvertfall... Bare nattlys da jeg kom på det, men stilig det å

Lokkene er hengslet, og holdes oppe med stormkroker beregnet for vinduer. Fungerer fint
Ser du har skrevet at butikken tar inn minst 15 fisker i gangen. Hviken butikk er det? Får du tilgode lapp der da eller?

Var karene slik da jeg var innom å? Så litt anderledes ut. Kult med nattlys
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap