Sissis våte drømmer (side 155)

Det er med skrekkblandet fryd jeg forbereder meg på å legge min første gruppe med bilineatus-yngel for salg. Men hvor mye passer det å ta for 8 nusselige bartefjes?

Dette er jo en art som ikke står på listene (jeg bestilte nanus). Foreldregruppen er artsbestemt av Ian Fuller, så da føler jeg meg sikker på at det er rett...
Er dessverre nesten tom for Amtra eikebarkekstrakt, så nå har jeg bestilt Steins fra Webzoo. Håper virkelig at den fungerer tilfredsstillende...
Håper småttingene dine finner et godt hjem! Min ble spist, så da slipper jeg problemet med den arten. Men hvor man gjør av "grå og intetsigende" Apistogrammabarn med personlighet i bøtter og spann samt sære vannkrav - føler med deg!
I dag har Trollskogen fått ny lystopp! Denne er virkelig mye mer praktisk enn løst armatur over dekkglass, og så ble det mye mer lys. Sammen med kraftig luking, så gjør dette at bunnen i karet endelig får lys igjen. Håper plantene setter såpass pris på det at de vokser utover litt...
[External Image]
Endelig matcher karet godt med Godteskåla...
[External Image]
Honningbarn!
Mens jeg rota oppi der, oppdaga jeg to vakre honningbarn! Åpenbart fra to ulike egglegginger, for størrelsen er ganske forskjellig. Den største er såpass tilvokst at jeg kan registrere oppdrett. Morro hvor mye som vokser opp i en tett jungel, for det var et par stjernedanio der også, som var misstenkelig små
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Den typen oppdrett er virkelig artig, når man bare oppdager "barna" etter at de er kommet ut av faresonen for å bli spist Jo mer planter og buskas, jo større sjanser har de for å overleve, helt klart!

Virkelig morro er det! Har ihvertfall 5 kampfiskbarn som har dukket opp i det siste også, fra 3 ulike par. Det er spennende det

Fikk forresten påfyll til brigittae-gjengen min på mandag; 7 knøttsmå. Har fra før 5 brigittae og 1 merah, så syns det var greit med litt fler. Etter at småttingene nå har farget ut, så er jeg rimelig sikker på at de er uropthalmoides, altså miniatyrrasbora. Da er det jo ikke rart de er små! Ikke meningen å blande tre arter, sor det skulle jo vært bare brigittae, men det ser ut til at de trives utmerket i hverandres selskap...
Hjelp!
Hanken på vannfyllebøtta mi røyk, og en kan trygt si at 10 liter vann utover gulvet blir skikkelig vått! Vann og dårlig laminat er en uheldig kombinasjon, så her var det bare å hive seg rundt. I panikken som fulgte (les: handklehenting og frenetisk tørking), var det ingen som tenkte på slangen ut vinduet som fortsatte å suge vann. Det blir et veeeldig stort vannbytte i Fødestua denne gangen...
Rent gulv da

Har fått forbud mot løfting 10-litere i hanken jeg. Og tusling i tøfler på is. Og avising av frysere uten hansker. Og opptørk av mindre katastrofer med oppvaskhåndklær. Og vannsøl i grenuttak. Og levende mygglarver i kjøleskapet. Laminaten her har du jo tuslet på selv, den bærer tydelig preg av sånne hankeøvelser så nå får jeg snart ikke gå barbent inne heller
Forbud mot hankløfting ja, hm...

Denne opplevelsen frister virkelig ikke til gjentakelse, så her må jeg begynne å trille tønnene rundt igjen
Ojsann... vet akkurat hvordan det er Har opplevd at hanken røk på et par-tre (fulle) vannbøtter opp gjennom årene selv, og etter tredje uhellet satte jeg stopp for bæring av fulle bøtter etter hanken! De siste årene har jeg alltid båret bøttene etter kanten, med begge hender. Så langt har det gått bra, ingen bøtter utover gulvet etter at jeg begynte med det

Nå er jeg sikker på at det er ihvertfall 4 små grønne i eb-boksen! Disse er like store som bilineatusbarna i naboboksen, selv om de er mye eldre. Disse 4 har heller ikke det prikke-mønsteret som yngel fra elegansgruppen har. Krysser fingrene for at de vokser opp
Filterflytte/byttedagen...
Syns det har vært så merkelig varmt i Byttingen. Pandabanden går her, og de trives da ikke meg 26 grader. Har tatt ut varmekolben, men det hjalp ikke. Bikuben, som står ved siden av, holder fint sine 22,5 grader, så dette syns jeg er rart. Bestemte meg i dag for å hive ut pumpa, og sette inn luftfilter istedet. Satser på at kjølig luft vil holde temperaturen nede...

Det filteret som passet best stod i Gavepakken (overdimensjonert for det karet), så da ble et av de nye fra ebay satt inn der. Fant ut at jeg trengte ei luftpumpe til, for å ikke få alt for mange forgreininger, så da ble det bytte til luftfilter i Speilsalen også. Filteret som stod der ble flyttet over i Storpoteten, som hadde et underdimensjonert filter. Når jeg var i gang, så byttet jeg til luftfilter i Småpoteten også.

Så nå putrer det overalt på kjøkkenet. Og karene er fulle av grums etter svampskvising. Ser ut til at fiskene, og særlig coryene, syns det er heeelt greit
Har lagt de eldste bilineatus-barna ut for salg i dag. Nesten litt trist...
Tigerstaden har fått nytt lys, og hylle over. Lampa er kjøpt på ebay; vanntett 10W led, 6500k...
[External Image]
Vasen er skvist inn mellom Fødestua og skjenken på kjøkkenet. Gikk akkurat...
[External Image]
I dag har den første gjengen med bartefjes (8 stk) forlatt "redet"...
[External Image]
[External Image]
[External Image]
De har virkelig flotte barter, de der!
Pandabanden leker :)
T-posisjon inni bushen...
[External Image]
Damen gjemmer eggene veldig godt; under rota ser det ut til, så jeg har kun fått plukket et eneste egg...
[External Image]
Edit: noen har spist egget i eb-boksen! Regner med det er tangloppene... Hmpf...
Tre unge betta flytter inn i Ungdomsklubben i dag:
To vakre, mørke etter Didrik og Diana...
[External Image]
Og en veldig spennende herremann(?) etter Halvor og Fiona...
[External Image]
[External Image]
Hilda (etter Halfdan og Mathilde) og Blomster-Finn (etter Nero og Mathilde) er svært spent på nykommer'ne. De store er på vei ut altså...
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap