Sissis våte drømmer (side 157)

Ove og Rikke har jammen blitt par ja! Nå passer de både egg og yngel

Ellers har jeg endelig kommet igang med kuben jeg fikk i oktober, så nå får jeg snart se om poseholder-filter var en god idé.

Den gamle vaskarstolen til oldemor tålte godt vekten av Asylet, men nå som det skal dobbelt så mye vann oppå, fant jeg ut at det var best å forsterke skikkelig...
[External Image]
Kommet litt lenger...
[External Image]
[External Image]
Dette blir lekkert tror jeg! Fester du poseholdenren med sugekopper så hele stasen bare kan tas ut? Vet du har bilder lenger bak i tråden, men akkurat nå står jeg her med en poseholder som ikke får lov til å irritere meg mer...
Festet med sugekopper ja; her skal det være fleksibelt
Så gøy å se at du har starta med ditt poseholderfilter! Hehe, jeg har starta mitt! Ser man bort ifra at jeg har litt for sterk pumpe (tsunami nærmest) så syns jeg det virker veldig stabilt. Jeg fuget to eheim sugekopper på baksiden, men jeg tror kanskje ikke jeg hadde trengt det. Hele rakkelet sank og stilte seg oppetter glassvegen før jeg fikk summet meg. Jeg la en bit med filtermateriale under pumpen også i tilfelle den kom til å slå i bunnen.

Min er ikke like fansi som din med stein og røtter da, hehe!
Pumpa mi tar tusen liter timen og det ble for kraftig for min del. Bunnen er fin og rein, men det er rett og slett storm. Flyteplanter og alt nekter å være med på dette.

Skal heller ha en som tar neseten 600 liter istede.


Har du funnet ut hva du skal ha i dette karet?
Har powerhead som kan stilles mellom 400-1200 l/t, og har den på det laveste nå. Har tykk matte i bunnen av poseholderen, og alle vegger er "bemattet", slik at ingenting skal dure.

De skjønne, grønne skal flytte inn hit har jeg tenkt. Risfiskene kanskje, og så blir det garantert kampfisker. Det vokser stadig til nye her, og det er morro å sette sammen par av eget oppdrett.
Oi så gøy! De risfiskene virket veldig stilige! Hvor var det du skaffet de fra igjen?
Kjøpte de av Terje (Tropefisk). Han bestilte de direkte fra Imazo, og lurte på om jeg var interessert, siden jeg er så glad i småfisk...
Har luka litt i Trollskogen, så nå er de første plantene på plass i kuben... Og to røde posthorn...
[External Image]
[External Image]
Arg...
Tilbake etter ei uke hos familie, så kommer jeg hjem til kaputt luftpumpe (Eheim)! Fire småkar og to EB-bokser har da knapt luft. Hmpf!!!!

Alt for dårlig til å gjøre noe særlig med det i kveld, men i morra blir det masse vannbytting. Fant ei mindre luftpumpe, og koblet fra EB-boksene (som det ikke er fisk i), så nå funker det ihvertfall for i kveld. Må bestille meg kraftig Schego-pumpe...

Ser både BGA, diverse alger og sopp i den nyoppsatte kuben, så oppstarten gikk ikke helt problemfritt...
Juhu! Minst to søte på ca en cm hos Nero og Nora

Og så er det noen knøttsmå yngel i den minste Barnehagen. Tok oppi en dott ferskvannstang fra Trollskogen for ei uke siden, så da er de vel stjernedanio?
Ny ungdomsklubb
Skjer litt her i dag. Har byttet til meg en 60-liter mot en eb-box og en bolle, så nå har jeg en ny Ungdomsklubb. Den gamle heter nå Juwelen igjen, og vil på sikt bli lagt ned.

Den nye ungdomsklubben står på kjøkkenet, der det en periode har vært en plastbakke. Oppi den bodde Nero og Nora, som nå flytter hver til sitt; Nero skal over i Godteskåla, sammen med Mathilde og Hilda (begge HM som ham, og mor og datter). Nora flytter tilbake til Geir i Byttingen, der Hilda til nå har vært.

Ved tømming av plastbakken, så fant jeg ut at det var hele 4 yngel på 1-1,5 cm! Men ikke nok med det; det var hele 11 minier! Disse små er egentlig alt for små til å flyttes, så de introduseres til den nye Ungdomsklubben via en EB-box. Der skal de få fete seg opp på micro-orm, før de flytter sammen med sine større søsken.

Og så har jeg virkelig slått på stortromma, og kjøpt skjønne bartefjes...
Bilder
Hasteoppsatt ny Ungdomsklubb:
[External Image]
8 nydelige weitzmani! Jeg er så fornøyd
[External Image]
De unge kampfiskene er litt overveldet over all plassen tror jeg, men utforsker alt med stooor nysgjerrighet...
[External Image]
Så søte coryer.
Er nok masse plass å forske ut for en liten kampfisk ja Gammel er den?
Weitzmani er er av mine favoritter ,en nydelig cory
Var en snartur innom Marit Zoo i dag, og der hadde de plutselig et nano-kar med kampfiskdamer! To av disse var skikkelig fine i fargene, og ble med meg hjem.

Den ene er gul med lillaskjær på siden (perfekt for Bjarte?) og den andre er knall orange (perfekt for Edvald?).
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Gratulerer med Weitzmani, kjempeflott art
Ble litt stiligere ditt filter, med de steinene limt på. Hadde lyst å gjøre det samme men så var det å finne passende steiner i nærområdet UTEN glitter. Akk og ve! Store kampsteiner ble liksom ikke helt det samme, haha. Går forsåvidt greit, jeg har lett for å "se forbi" slikt.


Grattis med hokampfisk! Hvilke kar skal de gå i? Måtte jaggu ta meg en runde og kikke på akvariene dine. Fulle av inspirasjon og med fiiiin fisk! Ahh, misunnelig.
De nye damene går nå sammen med Edvald i Speilsalen, og den orange blir nok boende der hos han. Den gule skal etterhvert over i Trollskogen sammen med Bjarte.

Poseholderfilteret ser ut til å funke aldeles utmerket, og er helt skjult bak stein, mose og javabregner
Kampfiskflytt...
De to gutta i Juwelen har vokst med rasende fart i det siste, så nå var det virkelig på tide å skikke dem! Har ikke vært noe slossing enda, for Ulrik har vært helt sjef, men "better safe than sorry"...

Tror Ulrik og Mari kan få veldig vakre barn, så nå skal de gå sammen i Stor-Poteten. Halvor (som er veeeldig lik Ulrik) flytter derfor over i Lekegrinda til Laila. Hun har vært enke siden Reidar døde, så jeg håper de vil nyte pensjonisttilværelsen sammen...

Her er noen bilder av Ulrik og Mari:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap