Sissis våte drømmer (side 2)

Skal være helt sikker på at alt er som det skal før jeg setter fisk oppi, ikke vær redd!!! Men har så lyst til å følge med!!! Har kjøpt tester og alt... Karret får ikke sol der det står, men kanskje jeg stilte timeren på for lang dag? Ja, ja, får se på onsdag...

Skal starte med sugemalle, eplesnegler og sandsnegler.... Så blir det vel ca 8 coryer etterhvert; adolfi eller panda tror jeg, og muligens en gruppe platy.. Tror jeg nå da. Men skal "spørre" fiskebasen når jeg ser hva vannet ender på... Ciclider er jo fine da, så kanskje det blir et par istedet for platy... Vi får se...

Den lange oppramsinga mi var forbundet med det laaaaange drømmekarret, ikke 60-literen altså!!! Ca 1cm fisk pr liter, er det ikke ca sånn en skal beregne?
sissimor
Ca 1cm fisk pr liter, er det ikke ca sånn en skal beregne?


Nei. Det er GALT. Hvem i alle dager er det som har satt den ideen i hodet på deg? Dyrebutikken? Joda, det skulle blitt spennende å se...
Spar til drømmekaret ditt du!
Sparesset
[QUOTE=sissimor]Ca 1cm fisk pr liter, er det ikke ca sånn en skal beregne?


Nei. Det er GALT. Hvem i alle dager er det som har satt den ideen i hodet på deg? Dyrebutikken? Joda, det skulle blitt spennende å se...
Spar til drømmekaret ditt du!

Selvfølgelig var det dyrebutikken!!! Skal slutte helt å høre på dem jeg, de sa jo også at jeg kunne sette inn fisk etter 4-5 dager, så jeg burde skjønt tegninga. Sukk...
Altså... Hvis du har fisk på 1 cm da, vil det i praksis si at man kan ha 60 fisk i en 60 liter? Da har du ikke plass til pumpe :p

Du får heller sette opp en sammensetning og spørre hva folks på akvaforum synes Hvis jeg uttaler meg for høyt om dette får vel jeg det rett i fleisen at jeg har for stor tetraflokk i min 95liter...
Men du kan jo titte her og se om du finner noe du liker
En fin dag på fjellet
Dette innlegget handler vel ikke så mye om akvarium egentlig, men er man bortreist, så er man bortreist...

I dag har jeg hatt en herlig tur på fjellet, i strålende sol!!! Men hjernen min er tydeligvis vasket, for jeg så bare etter fine steiner til akvariet, og ikke på den flotte naturen. Men det finnes grenser for hvor langt en kan bære stein, så det ble bare en liten en... Og så mange, flotte røtter!!! Men jeg tror einer i karret er en dårlig idè.

Ellers sitter jeg mye her på forumet og leser den ene tråden etter den andre. Skal bare lese litt på sengekanten, men jeg får jo aldri lagt fra meg pcèn!!! Er jo så mye å lære, så mye interessant, og så mye morsom!!!!!

Hurra!!! Fikk rapport fra samboeren, og akvariet ser perfekt ut, ingen alger enda alså. Han er egentlig ikke spesielt interessert, mener det er tull å ha pynt som må fores, men siden det var dette jeg ønsket meg til bursdagen så... Virker egentlig som om han blir mer og mer engasjert etter som prosjektet skrider fram...
Ciklidepar?
Har etter oppfordring fra Sparesset tittet masse på ciklider, og de er herlige!!! Går det an å ha et slikt par i tillegg til 6 platy, 6 cory og en ancistrus? Har ikke lyst til å overbefolke akvariet heller... Men siden Cory er en bunnfisk, og platy holder seg øverst, passer det kanskje fint med 2 ciklider på mitten? Har sandbunn og masse planter, så kanskje?
Jeg ville vært litt skeptisk til å putte et par dvergciklider eller ciklider generelt i et såpass lite kar. Det er bare på 60 liter, og ciklider blir svært territoriale når de yngler. Og vanlige ciklider i hobbyen som f.eks. palettciklide eller Apistogramma-ciklider, de leker og legger egg i et sett. Og da blir det bråk, de kjeppjager og banker opp de andre fiskene som våger seg inn på deres territorium. F.eks. står Corydorasene i fare for å få hakket ut øynene da.
Siden en 60 liter er så liten, blir hele karet ciklidenes territorium... så du ser problemet?

Dvergciklider er store fisk i små pakker Det er masse flotte arter, men som sagt; de krever en del plass mer enn man skulle tro.
I min link er det listet opp flere arter som passer til et kar på 60 liter

Men selvfølgelig er jo arter som blir aggressive rundt lek noe å ta i betraktning.
Hva med honninggurami?
Sparesset
I min link er det listet opp flere arter som passer til et kar på 60 liter :)


Det du har listet opp tar jo ikke andre fisk med i betraktningen. Så listen kan være ganske misvisende, siden den overhodet ikke tar temperament og territorial atferd med i betraktningen

De fleste nybegynnere setter opp selskaps-akvarie, så de nøyer seg ikke med kun et par fisk, de vil gjerne ha flere. Og da blir det veldig ofte trøbbel med ciklider i en liten 60 liter. Hadde ciklidene vært helt alene der, kunne det kanskje gått, men... det hender det skjærer seg da også (jeg har prøvd...) For av og til vil "ekteparet" krangle så busta fyker også, og da er det ikke mulig for den jagede å komme seg langt nok unna. Plassen er for liten rett og slett.
Ikke ciklider altså, vil absolutt ikke at min kommende "saueflokk" (altså corydorasene) skal bli jaget rundt!!!

Honninggurami var jo veldig fine, så vi får se...
hei, har rigga opp ein 180 liter i stova. Etter å å lest gjennom denne tråden lurer eg litt på kva fiskar ein kan ha i lag med t.d. kampfisk som har slør. Er det ikkje nokre fiskeartar som nappar på sløret? Eller har dette for liten plass og gjere. Har tenkt å ha ein eplesnigel oppi eit par maller. Lurte også på nokre guppyar i fyrste omganng.
Har i andre akvarie sett ein slange som bles bobler/luft i akvariet, kva heiter dette? Kva hensikt har den? syns det ser dekorativt ut og må jo være bra for sirkulsjonen i karet.
Hm... Tror ikke min personlige tråd er rett plass å spørre hva du skal ha i karret... Lag en tråd i fiske-forumet med spørsmål om hva som kan gå sammen med kampfisk, så er det nok mye større sjangs for at du får gode råd. Lykke til!!!
Haha, så det AT det finnes ciklider som kan være litt grettne betyr at ALLE er det? :p Jaja. Derfor jeg la til en link, så du kunne snoke litt rundt og lese om fiskene som passet til akvariet ditt. Sats på Guramiene du

Btw tenkt på hva slags planter du vil ha i karet? (:
Har tittet på mange av siklidene, men er litt usikker der. Men det haster jo ikke å bestemme seg. Har tenkt litt på kampfisk også; har sett dem i karr med mye annet på dyrebutikker.

Har en del planter; vasspest, algeballer, og tre typer til. Tror jeg har funnet de rette om du titter innom akvariesiden min... Tar gjerne imot gode forslag om planter også jeg, og innredning!!! Skal prøve å ordne noen mallehuler altså...
Sparesset
Haha, så det AT det finnes ciklider som kan være litt grettne betyr at ALLE er det? :p Jaja.

Sparesset, vi skal ikke bruke den personlige tråden til Sissimor å diskutere det på Men jo, jeg vil påstå at alle ciklider kan "være litt gretne". Alle sammen. Ciklider ER territoriale når de yngler, det er deres natur. Noen er verre enn andre selvsagt, og går på med mord i blikket, mens andre nøyer seg med "litt kjeppjaging" for syns skyld.

Dette at ciklider passer på avkommet sitt så til de grader er jo nettopp en av de tingene ved atferden deres som gjør dem så interessante for mange akvarister (meg inkludert)
Da er jeg tilbake hos akvariet mitt et par dager!!!

Vannet har blitt litt brunere, men det skyldes vel rota. Plantene har vokst masse, untatt "gresset", som har blitt en smule gjennomsiktig...? Går vel dukken det da kanskje.

På vei hit i dag var jeg innom hele 5 butikker og tittet på fisk, pg fikk selvfølgelig lyst på mange, nå med en gang!!! Men skal vente... Så noen corydoras adolfi, og de er fantastisk nydelige, men dyre.... 179,- stk. Da blir det kanskje heller pandaer, siden de kosa "bare" 89,-

Og så ble jeg forelsket... Svarte fantomtetra... De var kule de!!! Og så smeltet jeg fullstendig for honningguramiene. Må nok skaffe et akverium til ganske fort ja.

De tre akvariebøkene jeg bestilte kom i dag, og jeg har kost meg med dem ute i sola. Men stusset litt på noe i den ene;
"forslag til oppsett i 60-liter:
3 flying fox
1 antennemalle
7 neontetra
5 fantomtetraer
5 kileflekk rasboraer
2 dvergguramier
3 pansermaller
4 guppy eller platy"
Var ikke dette veldig mye? Og bare 3 cory?
Det er ei snegle på Anubisen jeg kjøpte i dag, det er litt alger på den også, så snegla er jo egentlig nyttig nå. Men overlever den salmien jeg hadde i?

Kjøpte dråpetest for ammonium også i dag, og på komfyren står det ei rot og putrer.

Testet med dråpetester, og både den for NH3 og NO2 fikk et snev av farge, men ikke så mye at det egentlig var målbart. PH: ca 6,5. Peisa oppi 2 ml salmi, venta litt, og målte NH3 til 5,0 mg/l. Tror mengde ble ca rett, etter det jeg har lest i andre tråder. Blir spennende å se hva som har skjedd til i morra.
sissimor
"forslag til oppsett i 60-liter: 3 flying fox 1 antennemalle 7 neontetra 5 fantomtetraer 5 kileflekk rasboraer 2 dvergguramier 3 pansermaller 4 guppy eller platy" Var ikke dette veldig mye? Og bare 3 cory?


Jeg stusser ved 3 Flying Fox og 3 pansermaller jo...
Men sånn ellers, så er vel dette mengden fisk som "vanlige" hobbyakvarister holder i karene sine. Litt mye fisk i midt og toppsjiktet men..
sissimor
De tre akvariebøkene jeg bestilte kom i dag, og jeg har kost meg med dem ute i sola. Men stusset litt på noe i den ene; "forslag til oppsett i 60-liter: 3 flying fox 1 antennemalle 7 neontetra 5 fantomtetraer 5 kileflekk rasboraer 2 dvergguramier 3 pansermaller 4 guppy eller platy" Var ikke dette veldig mye? Og bare 3 cory?


Syns også dette var mye fisk i en merkelig blanding. Både neontetra, fantomtetra og kileflekkrasbora må jo bli et temmelig uryddig syn? Og personlig syns jeg stimfisk bør være minst 10 stk sammen, helst flere om man har plass nok.

Minst 6 - 8 coryer, og ville nok ha valgt enten dverggurami eller guppy/platy, ikke begge deler. Og ff er vissnok noen kranglefanter deluxe.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap