Sissis våte drømmer (side 20)

Da har jeg flyttet 7 ungdommer til over i Ungdomsklubben. Den siste ville absolutt ikke være med, men det går greit, den er litt mindre enn de andre. Får lov til i være den store den da, i den neste gjengen som flytter over.

Men nå er det ihvertfall hele 32 ungdommer samlet, som snart er klare for salg. Skal si den ene knall orange skiller seg ut! Resten er blå/sølvfarget...
sissimor
Knerten (den tynne sommerfugl-frøkna) ser tufs ut i dag. Hun sitter ganske mørk i fargen og hviler oppå filteret. Håper så veldig det går bra med henne, men det er klart det er en påkjenning om hun har ormer som kjemper for livet inni seg... Hun spiste litt da, det velger jeg å ta som et godt tegn. De to andre ser ut til å ha det som plommen i egget, og leker seg i strømmen fra pumpa. Den er egentlig litt sterk, men det er ikke justeringsmulighet på den. Lurer så veldig på om det var rett av meg å gjøre dette...


Lider med deg, det der synes jeg er det aller vanskeligste med hobbyen. Er enig med deg i flyttingen, hvis det er noen trøst, er jo ikke akkurat ekspert. Men går det ikke som det skal, vet du i alle fall hvor det ble av henne, og risikrerer ikke spredning av noe forferdelig fordi hun endte som festmåltid! Alle dyr er kloke når de er syke, at hun tar det med ro burde vi se på og lære av. Krysser fingrene :o)
Åh... Tusen takk for litt støtte! Det varmer et bekymret hjerte
Jeg tror også du har gjort det rett i å flytte den syke i karantene. Kanskje skulle de to friske vært igjen så den syke fikk være i fred?
Om de spiser alle tre går det an å mose litt hvitløk sammen med foret deres. Kanskje er det bare overtro, men min erfaring er at det ofte hjelper på vitaliteten hos fisk. Dette sies også å ha god effekt på innvendige parasitter uten at jeg tror det er prøvd ut klinisk.
Om du bruker flakfor er det enkelt å putte litt i en pose sammen med hvitløksmos og blande dette godt. Klem eller kjevle posen flat som et ark, så blir det enkelt å bryte av små porsjons biter for deg.

Vet ikke hvordan du gjør vannbytter i det lille karet, men det kan vel bli en utfordring å holde disse stabile i et så lite kar?

Lykke til hilsen Ola
ohr
Jeg tror også du har gjort det rett i å flytte den syke i karantene. Kanskje skulle de to friske vært igjen så den syke fikk være i fred? Om de spiser alle tre går det an å mose litt hvitløk sammen med foret deres. Kanskje er det bare overtro, men min erfaring er at det ofte hjelper på vitaliteten hos fisk. Dette sies også å ha god effekt på innvendige parasitter uten at jeg tror det er prøvd ut klinisk. Om du bruker flakfor er det enkelt å putte litt i en pose sammen med hvitløksmos og blande dette godt. Klem eller kjevle posen flat som et ark, så blir det enkelt å bryte av små porsjons biter for deg. Vet ikke hvordan du gjør vannbytter i det lille karet, men det kan vel bli en utfordring å holde disse stabile i et så lite kar? Lykke til hilsen Ola


Skal vel ikke skifte vann på 4 dager når fiskene går i wormer plus kur.
Hvitløk er bra, men det stinker noe jævli i hele leiligheten når jeg hadde det i akvariene mine for noen uker siden. hehe, men kanskje prøve din oppskrift.

Hadde også en sommerfuglfrøken som spiste godt, men ble bare tynnere og tynnere. Jeg var for seint ute til å redde henne, men håper det går bra for deg.

Espen
Snufs...
Ble dessverre for seint ute til å redde henne jeg også...

De to andre ser ut til å ha det helt fint heldigvis, men jeg har litt dårlig samvittighet for dette prosjektet uansett. Men Knerten kunne jo ikke gå sånn, og bli tynnere og tynnere.
Men hun virket ikke syk Ohr, og svømte rundt sammen med venninnene sine hele tiden i Rio`n, så da tenkte jeg det var greit med selskap. Regner med at det er best at de to andre går kuren ut, sånn for sikkerhetsskyld?

Tipset med hvitløk skal jeg legge meg på hjertet
Channoides-flørting
Har studert de flotte channoidesene i dag. Vet jo ikke hvem av dem det var da, det er det dumme med å plutselig ha 2 par

Prøvde å ta noen bilder uten å forstyrre, og kvaliteten ble ikke noe særlig, men legger dem ut lell. Virkelig flotte fisker disse syns jeg. Men har denne hannen spyttet yngel i karet tro, eller valgte han å svelge?
[External Image]
Anna U.
Så fine! Vil ha!


Maren B har fortsatt flere hun ønsker å kvitte seg med, så løp og kjøp! ;D
Ja det skulle jeg gjerne gjort, men det finnes vel ingen enkel måte å få dem hit til kalde Tromsø på nå..
Anna U.
Ja det skulle jeg gjerne gjort, men det finnes vel ingen enkel måte å få dem hit til kalde Tromsø på nå..


Det var det da... Sånn er det å bo i Norge. Vinter er vakkert, men upraktisk
Hormonbad?
Og der var idyllen brutt i Godteskåla!

Perleguramiene krangler. Honningguramiene krangler, og Guri er sur og avreagerer med å jage stjernedanioer. Men de er i sin tur mest opptatt med å jage hverandre...

Har channoidesene sluppet en skummel hormon-coctail i vannet? Helt galskap dette her...

Bare lille Gullars bryr seg katta, og gnafser videre på rota si ;D
Plussmedlem
Ikke få meg til å få lyst på guramier også... :P Men det er jo ikke lett, du skriver jo så kult Alle de navnene liker jeg Men nei, jeg må nok holde meg til en labyrint, kampfisken Harry.
Anders Kaste
Ikke få meg til å få lyst på guramier også... :P Men det er jo ikke lett, du skriver jo så kult :-) Alle de navnene liker jeg ;) Men nei, jeg må nok holde meg til en labyrint, kampfisken Harry. :)


Guramier er jo så kule! Digger bevegelsesmønsteret deres. Og så passer de perfekt sammen med coryer vet du Anders; samme vannverdier, og svever rundt der oppe. Veldig lite aggressive, og små munner...
Plussmedlem
Tja, aldri si aldri Nå skal jeg vel selge gullfiskene også, og da må jeg, hvis jeg ikke selger akvariet, bruke det til selskapsakvarium! Masse Corydoras på bunnen, men i de andre sjiktene vet jeg ikke. Har vurdert kun Sør-Amerikanske arter, men jeg nekter nok ikke for guramier heller.
Anders Kaste
Tja, aldri si aldri :-) Nå skal jeg vel selge gullfiskene også, og da må jeg, hvis jeg ikke selger akvariet, bruke det til selskapsakvarium! :-) Masse Corydoras på bunnen, men i de andre sjiktene vet jeg ikke. Har vurdert kun Sør-Amerikanske arter, men jeg nekter nok ikke for guramier heller. :-)


Jeg ville nok blandet litt hvis jeg var så heldig; Masse coryer på bunn, en gruppe otto, smykketetra (eller annen nannostomus) og noen nydelige guramier. Et fredelig selskapskar, der det er mulighet for at yngel kan vokse opp... Drømme...
Plussmedlem
Hva mener du med "så heldig"? Du har jo nettopp fått et nytt kar på 200 liter du også
Anders Kaste
Hva mener du med "så heldig"? ;) Du har jo nettopp fått et nytt kar på 200 liter du også :-)


He, he, vet det, men drømmer alltid om et til ;D
Plussmedlem
Ja.. har merket det! :o)

Nå har jeg ikke lyst på større, men mindre og fler! Men så er det penger, plass og få lov da
Vannbytte i forhold til belastning?
Driver å gjør klart for vannbytt i Godteskåla, og tar meg selv i atter en gang å lure på hvor mye. Det sies jo at en skal bytte 25-30% en gang i uka, men ikke nødvendigvis vel? Nå har jeg jo tilsvarende mengde fisk i 200, som jeg hadde i 60 liter. Og filterkapasiteten er myyye større. I 60-literen bytter jeg 20 liter i uka, og da syns jeg det høres unødvendig ut å plutselig skulle bytte 60 liter nå, i et mye større kar, med samme mengde fisk? Hm... tror jeg bytter 30 liter i uka jeg, siden det er det mellomlagringsdunken min rommer. Skal følge nøye med vannverdiene, så ingen trenger å få hjertet i halsen altså
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap