Sissis våte drømmer (side 6)

Nå skjer det mye rart her!!! Målte NH3, og ble skuffa da da vannet ble skikkelig gult, fortsatt masse ammoniakk i vannet altså... Men de andre testene ble rosa! Skjer alt på en gang her???

NH3: 4,0
NO2: 1,0 (eller ihvertfall nesten så mye; skikkelig bringebær)
NO3: 10!!!!!!! (Allerede????)
PH : 7,6 (regner med at ph er så høy pga salmiakken?)

Hadde oppi 2ml salmi for å holde prosessen igang...

Spennende å se hvor lang tid dette vil ta denne gangen ;D
Det var da voldsomt!!!
Skikkelige utslag på alt her gitt;
NH3: 4,0
NO2: 10 (dæven, det var høyt!!!)
NO3: 50 (wow! Godt det er en del planter der...)
PH : 6,8

Ganske ekstreme verdier her, i alle retninger.... Lar det stå uten mer innblanding noen dager til, så får vi se hvordan dette utviker seg videre...
Da er NH3 nede på 1,0!
Godt at den går ned endelig, for jeg ble nesten litt bekymra her...

Ser ut som det har kommet noen knall-orange flekker på den ene rota. Er dette en form for sopp? Får sjekke det i morra, og evt prøve å ta en bilde å legge ut i egen tråd... Må jo være sikker på at det ikke er noe farlig i karret... Har kommet en del brune alger også, spesielt på den store rota.

Hornblad og vasspest vokser så voldsomt i Juwelen, at her må det klippes ned en del snart.

Er en del kranglig mellom de to største ancistrusene, og den ene har blitt litt blek(?) Den er aktiv og spiser godt, så jeg håper det går bra med den. Blir jo overflytting etterhvert...
Koselig besøk hos maren b
I dag har jeg vært en tur hos Maren; hovedsakelig for å kjøpe 2 flotte lotus, men også for å skravle litt fisk...

Har tenkt å skaffe meg kuhli-åler, og etter møtet med hennes er jeg helt sikker; jeg skal ha kuhli! I akvariet over stod det en meget sjarmerende gjeng og stirret på meg; betta channonides.... Forelsket meg helt i dem også jeg!!! Har jo tenkt at Juwelwn skal bli asia-kar, så...

Fikk med noen vallisneria, og noe jeg tror er en form for cryptocoryne (glemte å spørre, så må forske mer på den...) To av vallisneriaene har knoll, så kanskje dette heller er crinum thaianum? (enda mer å forske på...) Og så sendte hun med meg noe bunnæring, slik at lotusen ikke skal dø med en gang. Skal prøve å få ned noe torv samtidig også.

Får ta noen bilder underveis og legge ut...

Og så venter jeg spent på planter i posten! Håper virkelig de kommer i morra, slik at jeg kan ha storplanting da...
Nitritt!!!!
Testet ammoniakk, og den er nå helt fin. Men nitritten!!! Testen ble veldig mørk, og nærmest grumsete? Hjelpe meg... Tåler plantene dette?
Jada, det går nok bra med plantene, det meste har overlevd hos oss i alle fall. Om de blir litt sjabre tar de seg opp igjen så sant røttene er fine (de fleste kjøpeplanter skal jo visne ned og få undervannsform uansett...), og de verdiene du ender opp med passer, dessuten har jo mor natur laget det så enestående flott at enkelte planter snapper NH3 før bakteriene får tak i dem, andre synes nitritt er smaskens, mens feinsmeckerne velger nitrat. Det står endel å lese på Aquatic Plant Central, hvis man har ledige stunder AF ikke får fyllt :o)
Omorganiserin
Det kom ikke planter i posten i dag... Og jeg som hadde gledet meg til å få alt på plass... Satte igang med det hadde lell jeg ;D

Plantet de flotte lotusene i Rio`n, og byttet noen planter mellom karene. De to plantene jeg tror kanskje er crinum, fikk plass i Juwelen, siden det isåfall er en asiatisk plante. Prøver nå å gjøre det nogenlunde geografisk korrekt. Ja da, jeg vet at lotusen er fra Afrika, men de er så fine!!! Cuba`n får bare stå i potta si til blyxa er i hus, så det ikke blir dobbeltarbeid...

Legger ved 3 bilder:
1. Rio Fantasia etter omorganisering. (Blir ny ommøblering så fort plantene kommer...)
2. Hjørnefilter-løsning i Rio`n. Slangen ut fra pumpa stopper rett over vannflaten, slik at det blir luftbobler med ned i akvariet. Dette ble løsningen siden jeg ikke fikk diffusoren til å virke.
3. Crinum?
Nye målinger
Endelig er nitritten på vei ned!!!
NO2: 2,0 (litt over 1, men godt under 5)
NO3: 50
PH : mellom 6 og 6,5 (har dråpetest, men med litt for store sprang tror jeg...)

Fant den første snegla i rio`n i dag. Hva slags snegler er orange? Hadde fasong litt som posthorn...

Og i dag kom plantene!!!! Står i bøtte på kjøkkenet foreløpig, og det er ikke tull at blyxa har oppdrift!!! Spent på om jeg på noe vis får dem til å feste seg...

Var innom zoo på Byhaven i dag, og forelsket meg helt i sommerfuglsiklidene de hadde fått inn; skikkelig vakre!!! Og så har de fått inn honninggurami... Sånne skal jeg ha
Kan det være vanlig skivesnegle du har fått deg? Syntes den var så fin at jeg lot den være da den snek seg inn under innkjøring, det var jo artig med liv, nå har jeg veldig mange skivesnegler og en fet og fornøyd Anentome helena i Lykkelandet. Den er grei når man vet det ikke skal andre kjøpesnegler inn, og pestsneglene er mange nok til at den ikke sulter. Pestsnegler og pestsnegler forresten, de spiser jo alger. Men jeg knuser de jeg finner...
Det var nok en skivesnegle ja. Ganske pen, men den havnet alikevel i sneglehimmelen. Skikkelig hardhaus må jeg si, siden den har overlevd de enorme ammoniakk og nitrittmengdene. I Juwelen var det damsnegler som dukket opp i begynnelsen, derfor jeg stussa litt over denne. Ganske stor var den også.Tror den kom i hornbladen, for der plukket jeg mange bittesmå da jeg skyldte den før planting.

Har masse sandsnegler i Juwelen, og de produserer nye i et rasende tempo, så mange vil om kort tid lempes over i Rio`n. Kan nok hende jeg bør skaffe en jegersnegle snart, før sandsneglene tar fullstendig overhånd. Ellers kan jeg jo gi bort en drøss da, eller ta med på auksjon
Alle planter på plass!!!
I dag har alle plantene endelig kommet på plass i Rio Fantasia.

For å få gjordt alt jeg skulle, bla skru to røtter fast i hverandre, valgte jeg å ta ut halvparten av vannet. Nitritten er bare nede på ca 3, men det er mye lettere å feste små planter med mye oppdrift (les blyxa og cuba), når det er mindre vann i karret.

Synes selv jeg hadde en god idè for planting av blyxa; Jeg sydde dem fast i en bit torv, så nå sitter de godt i sanda. (legger ved bilde av patenten)

Synes det har blitt ganske fint om jeg skal si det selv ;D

Et yngel!!!
Hadde foret, og stirret på en liten snegle som åt alger på det jeg tror er crinum. Plutselig stirret en bitteliten fisk meg rett i øynene! Jeg ble skikkelig overrasket, og faktisk veldig rørt. Mitt første yngel!!! Håper veldig at den overlever..... Hadde gjemt seg godt i hornbladen, så kanskje?
Sommerfuglciklider!!!
I dag har jeg fått meg sommerfuglciklider; 2 flotte gutter kjøpt gjennom rubrikk her på forumet. Det hastet for eieren å bli kvitt dem, så nå går de i plastboksen min. De har fått mye av fargene tilbake allerede, og gjemmer seg ikke en gang under rota de har fått.

Har egentlig ikke lyst til å ha dem opp i Juwelen, i tilfelle det kommer flere yngel der straks. (Ser desverre ikke mer til den lille fra i går...)

Sjekket vannverdiene i Rio`n for sikkerhetsskyld, og fikk følgende:
nitrat: ca 15
nitritt: ca 0,1 (bare en bitteliten rosa antydning...)
ph : ca 6,9

Kan jeg ha dem oppi da? Om jeg ikke forer dem?
Rådvill!!!
Yngelen er der alikevel!!! Kjempesøt!!!

Men da har jeg enda mindre lyst til å ha Romeo og Clive (sommerfuglciklidene) oppi... Rådvill her nå altså... Hvor lenge kan gutta gå i plastkaret, det er jo ikke filter der?
Jeg har hatt Sverddrager og Molly i karantene i 5-liters bokser i flere dager, med luftestein og daglig vannskift. Importerte fisker må jo klare seg nokså lenge i posene sine, så boks med friskt vann jevnlig (fra karet de skal gå i, selvsagt, etter vanlig tilvenning til vannet) må da kunne gå bra? Dine er vant til akvarium, er ikke stresset mer enn nødvendig fra før, og havner i de beste hender, så jeg hadde holdt dem i boksen til jeg hadde tenkt ferdig. Uten filter i lite vann er det renhold som gjelder, og veldig sparsommelig mating...

Grattis med yngel, forresten! Våre første har fått egne barn som har fått barn, det er jo så moro at det blir helt fullt i akvariene :o)
Tusen takk for godt råd!!! Bare et yngel enda, men blir jo så rørt av lille Liv...
Da har gutta fått litt mer vann, og brusestein. Håper det går bra med dem i natt. Temperaturen i stua er 23, så da bør det ikke bli for kaldt heller...

Skal måle nitritt i Rio`n igjen når jeg står opp. Håper den er fin da, slik at jeg kan slippe dem oppi...

Lagde egen tråd med spørsmål om hva jeg skulle gjøre, og fikk da til svar at jeg bare kunne ha dem oppi nå, siden sommerfuglciklider ofte fanges i små dammer i jordruksområder. Dermed bør arten tåle en del nitritt. Venter til i morra tidlig lell, for sikkerhetsskyld...
Better safe than sorry! For hva om dine ciklider er født på en kjøkkenbenk på Bjølsen? Forsto ikke hvorfor min Blåpannede Amazonpapegøye la seg flat i bunnen av buret da jeg satte henne ut i hagen i skyggen av et epletre. Hun var norskavlet, og var vettskremt av taket som plutselig viftet i en vind hun ikke skjønte noe av :o)
Sommerfugler i rio fantasia
Da er nitritten vekk, og Romeo og Clive er på plass i "storkaret". Herlig!!!

De holder seg foreløpig rundt cabomba`n helt på høyre side, men finnene er oppe. Ser litt ut som om de prøver å tøffe seg for sitt eget speilbilde. ;D
Sommerfuglciklidene har nå begynt å utforske karet mer, istedet for å holde seg helt inntil høyre side. Og så har de begynt å sile sand! Ganske arti å se på ;D

Romeo begynner å få ganske fine farger, men Clive er fortsatt veldig bleik desverre. De føler seg vel ikke helt trygge der, for de så faktisk flottere ut da de gikk i en lille boksen... Og i natt, da lyset var av, da var de faktisk skikkelig turkise, med tydelig svarte felter! Ikke mørkredde altså...

De blir gående aleine noen dager til, mens jeg er borte. Platyene skal jo over etterhvert, men velger å vente til jeg kommer tilbake. Håper Babs ikke føder de første dagene da, slik at de spiser all yngelen... Tror Liv er såpass stor nå, at hun er trygg. Lurer på når hun ble født?

Begynte å bygge lokk over akvariene i går, slik at inntrykket blir mer ryddig. Bilder kommer når jeg er ferdig.

Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap