Sissis våte drømmer (side 9)

Har både Blyxa japonica og lotus selv. Blyxaen vokser bare den har nok lys ovenfra, altså at ikke noe skygger for lyset. Og selvfølgelig bra nok lys. Lotusen derimot sliter jeg med. Hva gjør du for dine? Siden du sier dem trives mener jeg
Anna U.
Har både Blyxa japonica og lotus selv. Blyxaen vokser bare den har nok lys ovenfra, altså at ikke noe skygger for lyset. Og selvfølgelig bra nok lys. Lotusen derimot sliter jeg med. Hva gjør du for dine? Siden du sier dem trives mener jeg:-)


Gjør egentlig ikke noe spesielt for lotusene... Har godt lys tror jeg (et grolux og et vanlig akvarierør). Har noe torv under sanden, og la en gjødseltablett i sanda rett under hver lotus.

Det rare er at blyxan ser bra ut i Juwelen, men der er det mye dårligere lys... Bra at du får til din da, for det er flotte planter ;D
Reke!!!!!
Reka mi lever
Den satt på moseveggen og mumset ivei som om den aldri hadde gjordt noe annet. Den har blitt minst dobbelt så stor, og begynner å bli rød; helt klart kirsebærreke. Skal bli veldig gøy å få tak i flere

Var forresten innom dyrebutikk i dag (bombe!!!) Da kom det innom ei dame som ville kjøpe nye fisk til sin 120-liter, for alle fiskene bortsett fra en slørhale og en platy hadde dødd. Det skremmende var at personalet ikke stilte noen spørsmål ved dette, bare lurte på hva hun ønsket :/ Heldigvis frarådet de henne å kjøpe perleguramiene... Hun ville ha noen fargrike, ganske store... Vet ikke hvordan det endte, for jeg anså det som mest fornuftig å gå...
Glede og frustrasjon
I dag har jeg fått tak i et 6-kantet kar på 30 liter Dette skal bli karantenekar for fangsten jeg regner med blir med hjem fra auksjonen. Etterpå håper jeg å lage et lekkert plantekar ut av det, kanskje med reker i... (Dukker vel opp noen fine planter på auksjonen?)

Men det var ikke filter med, så da tok jeg meg en tur ned til Maren B. Hun driver desverre å trapper ned, så da har hun diverse til overs. Det ble en hyggelig prat, bikkjekløing og betta channoides-beundring som vanlig. Kjempekos å være på besøk der ;D Fikk med meg to små pumper, varmekolbe, noen kongler, litt løv og litt yngelfor.

Men da jeg kom hjem så jeg at lysrøret i Juwelen har gått... Æsj... Får prøve å skaffe nytt i morra. Regner med at det blir veldig vanskelig å fange platy i mørket. Har tenkt å ta den ene svampen i filteret der over i det nye karet, og sette inn en ny i Juwelen. Det er jo tre svamper der, så kapasiteten burde være bra lell; ihvertfall om platyene tas ut.

Gleder meg veldig til å innrede det nye. Har jo ikke rukket å tenke noe, før det plutselig var i hus Skal male lokket utvendig i kveld. Det er beige, og passer ikke inn her... Må jo lage en slags bakgrunn som skjuler filteret. Hm... Arti med et nytt prosjekt!!!
Kriseløsning i juwelen
Kjøpte nytt lysrør til Juwelen i dag, men det ble det ikke lys av. Det var et groluxrør. Tok derfor med meg hele armaturet til TAM Lade. Desverre produserer vist ikke Juwel lenger T8-rør, så måtte prøve noe annet... Ser ut til at armaturet er helt dødt...

Ikke går det an å åpne og sjekke det ut heller. En elektriker titta på det og rista på hodet...

Så da ble det kriseløsning. Rev av lokket på toppen, og la ei glassplate over. Så monterte jeg et enkelt kjøkkenarmatur fra IKEA under platetoppen (har på en måte bygd akvariene inn om noen lurte... Legger ved et dårlig bilde) Lyset ble veldig orange, og fargene rare, men bedre enn ingenting. Er 13W T5-rør i dette armaturet, og det finnes vel ikke akvarie-rør av denne typen? Clas Ohlsson hadde bare gigantiske armaturer inne, så må ta en tur til Biltema i nærmeste framtid... Sukk...
Vanntesting/ filterskjul til lillekaret.
I dag har jeg testet vannet i karene, for å se hva inventaret gjør med ph, og hvor mye nitrt det blir.

Rio Fantasia;
Ph: ca 6,7
Nitritt: ca 15

Juwelen;
Ph: ca 6,5
Nitrat ca 30

Heldigvis ingen nitritt i noen av dem... Målte ph på kranvannet også, og der var ph nesten 7,5!!! Det var pussig... For sist jeg målte var den ca 7,1. Hm... Har vel noe med høst og nedbør å gjøre...

Ellers har jeg laget "filterskjul" til lille-karet. Brukt litt styrofoam, og siliconert fast flate steiner. Tror det blir ganske bra
Så bra! Jeg regner med at du mener nitrAt i Fantasia også? Og for å få det inn med teskje, lager du en bunn i styrofoam og stabler stein oppover, eller lager du hele saken i styrofoam og klistrer stein utapå? Jeg bare avskyr blåsvampfargen, hvilken fargeblind tulling fikk ansvaret for fargevalget? Og det gir meg en ide til (det er jo det som er så supert med disse personlige trådene), kanskje jeg rett og slett skulle bruke hammeren på en stor terrakottapotte som filterskjul i Karantenen...

Når det gjelder Blyxa-mysteriet ditt - var det i karet du sydde røttene fast i torv det går sånn passe? Min Blyxa har så stusselige røtter at den tar til flukten, kanskje torv blir litt for tøft for svake røtter? Jeg har egentlig ventet med å gjøre noe til jeg så hvordan det gikk hos deg, og nå er alt håp ute her. Så det er bare for future reference...

Følger stadig med, skjønner du, selv om jeg ikke knastrer innom så ofte ;o)
Så koselig at du følger med ;D

Mente nitrAt i Fantasia også ja, heldigvis ingen nitritt... Er så lett å skrive feil, for det er jo nitrittverdiene jeg har vært vant til å måle

Sydde torv på all blyxa`n jeg, så det er nok ikke det... Den ene som er i Juwelen står fint, men i Rio`n ser en ganske bra ut, en er skikkelig tassen, og en har smuldra bort. Skjønner ikke helt det der... :S

Blåfilter er ikke akkurat pent nei, så derfor lagde jeg en slags vegg i dette karet også. Laget bunn og vegg i styrofoam, og limte tynne steiner oppover. De nederste hviler delvis på bunnplata.
Asylet
Da har 30-literen fått navn; Asylet. Et litt pussig navn kan en vel si, men det passer, siden betydningen er som følger;

asyl () [??sy?l] oppholdssted som skal gi beskyttelse mot en fare, fristed

Siden dette karet skal brukes til karantene for ny fisk, yngeloppforing (forhåpentligvis) og sykestue (forhåpentligvis ikke), så passer det jo fint. Et fristed, der en er beskyttet fra farer
Den o store akvariedagen
I dag har jeg tatt store vannbytter i begge akvariene. Samtidig tok jeg avleggere av diverse til det nye karet. Tok ut den midterste svampen i juwel-filteret, og satte inn en ny av tilklipt blåmatte. Den jeg tok ut har nå havnet i et modifisert fluvalfilter, og skal brukes i Asylet. I mellomtiden står filteret og putrer i ei bøtte.

Siden kapasiteten i juwelfilteret ble en smule redusert, så flyttet jeg noen fisk over til Rio`n; ancistrusen Jonathan og tre platy. Babs ville virkelig ikke være med, og gjemte seg helt bort. Så da får hun bare gå der, sammen med Liv og småyngelen... Har planer om å flytte over alle sammen når yngelen blir større.
Vann i asylet
Da er asylet i drift

Ser litt tomt ut enda, men det blir bedre når det blir flere planter. Håper å få tak i det på storauksjonen. Mye filtergrums i karet, det er innkjørt svamp i filteret som slapp gruff under overflyttinga. Har delt algekulene i Juwelen i to, og "restene" ble lagt utover som "mose" mellom steinene i Asylet. Ser greit ut da...

Reka og yngelen ser ut til å føle seg veldig trygge nå som bestanden av voksen-platy er sterkt redusert. De freser rundt og er godt synlig. Babs derimot, gjemmer seg godt, og kommer bare såvidt fram ved foring. Ser ut til at hun har mistet all tillit til meg. Synd, for vennene hennes ser ut til å stortrives i Rio`n, der de svømmer rundt side om side med sommerfuglciklidene...
Salmi og bilder
Har hatt 1 ml salmi oppi Asylet, slik at filterbakteriene har mat mens de venter på fisk

Og så har jeg lekt meg litt med bildeinnstillinger på mobilen... Blir absolutt ikke bra... Vil ha speilrefleks!!!

Har faktisk ikke sett Babs i hele dag... Begynner å bli litt bekyra her :/
Misunner deg den lotusen altså!

Speilrefleks er tingen! Det åpnet seg en helt ny foto-verden for meg da jeg fikk mitt i sommer!
20% vannbytte
Tatt et litt mindre vannbytte i dag, siden belastningen på begge filtrene har økt. Reiser bort i dag, så samboeren skal fore litt. Tar ikke sjangsen på at yngelen ikke får mat hver dag...
Vel hjemme hos pusene og fiskene.

Har ynglene virkelig vokst så mye på to dager? Syns de er mye større jeg? Babs gjemmer seg fortsatt, delvis under filteret, men myggiser ville hun ha ;D Regner med at hun vil føle seg tryggere når ynglene blir større, og at hun føler hun har selskap av samme art igjen. Men da skal de jo fanges og flyttes, så da kommer den forhatte hoven tilbake... Hun skulle bare visst hvor fint vennene hennes har det i Rio`n

Skal si det har blitt varmt i Asylet! Kolben stod på 26, men det er 30 grader oppi der. Bra for bakterieveksten da, men må finne rett innstilling før det skal fisk i. Målte ammoniakk og nitritt, og begge testene ble blanke! Så da hadde jeg oppi 0,6 ml salmi. Regner nesten med at det kommer fisk på søndag (storauksjon), så da mater jeg filteret litt nå, og skifter masse vann på søndag før jeg drar. Håper dette blir bra...

Gleder meg veldig til min første storauksjon, men er redd jeg blir fristet til å kjøpe alt for mye... Heldigvis kan Maren passe på meg Skal skrive ei liste på forhånd over hva jeg har plass til, og være streng med meg selv... Har jeg tenkt...
Håp for blyxa lell?
Var jo ganske frustrert over at blyxa`n bare visner, men da jeg rusket godt i en i stad (og visne blad for alle veier), så så jeg små skudd. Det kommer nye!!! Da er det håp ;D Kanskje de bare syntes miljøforrandringen ble så stor at de bestemte seg for å begynne på nytt? Skal bli spennende å se framover...
Er røttene hele klarer de seg. Opplever akkurat det du sier, planten visner ned og kommer med blader tilpasset karet det blir plantet i. Har Cryptocoryner fra samme moderplante som utvikler seg nokså forskjellig i de tre karene, både i størrelse, bladfasong og farge. Utrolig spennende :o)
Babs...
Takk for oppmuntring Linda! Krysser fingrene for blyxan

I dag gjorde jeg meg klar for fullstendig rasering av Juwelen. Hverken samboeren eller jeg hadde samvittighet til å la Babs sture under filteret lenger. Veldig tydelig at hun absolutt ikke hadde det bra. Men det gikk overraskende bra; "fanget" henne i handa, og ledet henne inn i den ventende håven. Bare en vasspest-stilk som løsna, ble ikke kaos i det hele tatt jo!

Vel ute i Rio`n gjemte hun seg under ei rot et par minutter for å få overblikk. Nå svømmer hun rundt i åpent lende, som om hun aldri hadde gjordt noe annet. Godt å se... ;D

Tittet litt på Asylet i dag, og bestemte meg for å måle det. Synes nemmelig det ser ut til å være mer enn 30 liter. Med en omkrets på 123 cm, og en høyde på 35 cm, vil det med mine rustne mattekunnskaper bli 48 liter. Karet er 6-kantet, så da regnet jeg ut fra sylinder. Delte omkretsen på 3,14 og så på 2, for å få radien i en cirkel. Så ganget jeg radien med seg selv, og igjen med 3,14. Og så ganget jeg med høyden. Har jo ikke regnet volum på gud vet hvor mange år, men tror det blir sånn, eller? Veldig god nyhet om det er 48 da, siden det øker mulighetene mye. Syns jeg tok oppi litt vel mange bøtter til at det skulle være bare 30 liter...

I morra er det storauksjon... Lurer veldig på om jeg skal ta med en "dunge" sandsneler, eller om det ikke er noe vits i...
Inaktiv bruker
Kjempe fin lotus, ønsker meg også en sånn, hvor kjøpte du den?
Charlotte Ødegaard
Kjempe fin lotus, ønsker meg også en sånn, hvor kjøpte du den?


Jeg er så heldig at jeg har to Kjøpte dem av Maren B her på forumet. Flotte planter ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Andre Ottesen
Reklame for plussmedlemskap