Posten.....

heisann...
tenkte eg skule kjøpe et akvarie på nett fra privat person.men han sender på kjøperens risiko.men vis pakken blir ødelagt i posten.skal da ikke posten erstatte dette da?

svar blir tatt i mot me stor takk..
Jeg går ut i fra at karet sendes som pakke, og da kan man få inntil 10.000,- i erstaning ved skade eller tap. Men selger må pakke det inn forsvarlig da posten kan nekte å tilbakebetale noe hvis det ikke er pakket inn ordentlig. Det er forøvrig ikke lenger slik at posten tar hensyn til "Forsiktig" eller liknende på pakkene. Pakken sendes på transportbånd med andre pakker som kan veie langt over 20kg så den må tåle støt og lignende.
thomsen
skal da ikke posten erstatte dette da?
Joda, posten dekker hvis du har fulgt deres retningslinjer.

14.1 Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade skyldes postsendingens egen beskaffenhet og / eller utilstrekkelig emballasje.

Jeg tror (og vet) at du får ikke får dekket varer som er dårlig emballert, eller hvis du sender en vare som ikke er egnet for å sende med posten, og et glassakvarium på 100 -200 liter er vel definitiv et slikt produkt.
dette er et akvarie på 30 l
30x30x35cm det er innpakka i orginal eska...
Ville det ikke vært mye lettere og raskere å ringe Postens kundeservice? De kan priser, krav o.l. antakelig vesentlig bedre enn oss her på forumet...

Forøvrig: 81000710
Vil vel tro at god innpakning og tydelige merker om at det er glass burde fungere. Kunne også være smart om selger snakker med de ansatte på posten før pakken sendes, for å få dem til å si seg enige i at den er forsvarlig pakket. Pakk også gjerne opp pakken på postkontoret når du henter den, så du har vitner hvis det er knust.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap