Biltemasand - petter smart-løsning ??

Hei!

Jeg lurte på om noen hadde en Petter Smart-løsning for slamsuging av biltemasanden. Hvis jeg bruker hevert så kommer det nesten like mye vann som sand, så det synes jeg ikke fungerer spesielt bra. Løsningen jeg bruker nå er å gå over bunnen med slange enden men da får jeg med meg ganske så mye sand da også. Litt engstelig for at jeg kommer til å tette alle rør, fordi den har en lei tendens til å samle seg selv med mye vanntrykk. Størrelsen på sanden er 0,1-0,7 mm.
Sandsnegler og Corydoras er den beste løsningen for ren sand
Hvis du har slange rett i sluk, kan du lage en felle for sanda, f.eks. en liten bøtte som slangen går nedi før vannet renner over kanten og ned i sluket.

Hvis du løper fram og tilbake med bøtter, er det ikke så veldig vanskelig å helle ut vannet uten å ta med sanda.

Når du har fått samlet opp sanda som ble med i slamsugingen, er det bare å helle den tilbake i akvariet.
Snegler kommer jeg aldri til å putte i akvariumet mitt så det er helt uaktuelt er heller ikke noe fan av Corydoras så en felle hørtes ikke dumt ut. Har slangen rett i sluket, men jeg er redd sanden er såpass lett at det vil virvle opp og gå ut av bøtten?

Hvordan gjør andre folk det? Sender sanden rett i sluket?
Erik Borgen
[B]Snegler kommer jeg aldri til å putte i akvariumet mitt så det er helt uaktuelt:-) er heller ikke noe fan av Corydoras[/B] så en felle hørtes ikke dumt ut. Har slangen rett i sluket, men jeg er redd sanden er såpass lett at det vil virvle opp og gå ut av bøtten? Hvordan gjør andre folk det? Sender sanden rett i sluket?

Veldig OT, men kan jeg spørre hvorfor?
Klart det Når det gjelder snegler så synes jeg rett og slett at de ikke er noen vakre skapninger, samt at de ikke har noe personlighet. Når det gjelder Corydoras så synes de er kjedlige, samt at de virker litt dumme. En god sammenligning er undulat (Corydoras) og Ara Papegøye (Discus). tråkker kanskje mange på tærne nå. Men siden du spør
Huh? 0.7mm sand???
Nei, da er det ingen overraskelse at du sliter med sanden.
Er du HELT sikker på at den virkelig er 0.7mm?

EDIT: Når det er så finkornet lenger er det vel heller ikke sand.
Det kalles støv.
Hehe Helt sikker. Har fortsatt noen sekker hjem og størrelsen er fra 0,1mm-0,7mm .
Arg, det skulle ikke stå 7, det skulle stå 0.1mm.
Jeg har aldri hørt om noen som bruker så utrolig finkornet sand i akvariene sine?
Jeg ser for meg ett mareritt med virvlende sand som fyker rundt over alt, inn i pumper og opp i heverter.
0.1mm er jo bare støvet...
Erik Borgen
Har slangen rett i sluket, men jeg er redd sanden er såpass lett at det vil virvle opp og gå ut av bøtten?


Du får nok samlet noe sand i bøtten, men sanden din høres jo ekstremt fin/lett ut. Kanskje et vortex-filter er det du trenger. Ikke spør meg hvor du får tak i det, dog. Kanskje du kan lage et selv.
Erik Borgen
Klart det:-) Når det gjelder snegler så synes jeg rett og slett at de ikke er noen vakre skapninger, samt at de ikke har noe personlighet. Når det gjelder Corydoras så synes de er kjedlige, samt at de virker litt dumme. [B]En god sammenligning er undulat (Corydoras) og Ara Papegøye (Discus)[/B]. tråkker kanskje mange på tærne nå. Men siden du spør ;-)


Ja Corydoras er nok ganske "dumme", men nå er ikke akkurat Diskus fiskenes svar på Einstein heller

Ang sandsnegler så vil du se svært lite til dem hvis du forer fiskene dine ganske normale mengder og holder vannet ditt nogenlunde rent, de er mest nattaktive og holder seg mest i sanden på dagtid - i mine ciklidekar ser jeg dem ikke på dagtid i det hele tatt, kun et eller annet tomt skall, men de jobber godt på natterstid.
Dette er jo den vanligste måten for å fjerne møkk fra sanda, gjelder bare å få taket på teknikken. Men det er jo mulig at sanden er for finkornet til at det går, jeg aner ikke. Selv bruker jeg kun den grove Biltemasanden.
Erik Borgen
Klart det:-) Når det gjelder snegler så synes jeg rett og slett at de ikke er noen vakre skapninger, samt at de ikke har noe personlighet. Når det gjelder Corydoras så synes de er kjedlige, samt at de virker litt dumme. En god sammenligning er undulat (Corydoras) og Ara Papegøye (Discus). tråkker kanskje mange på tærne nå. Men siden du spør ;-)



Har igjennom de siste årene hatt ca 20 forskjellige corydoras grupper og synes derfor jeg trenger å forsvare denne flotte skapningen opp mot deg selv. Ja... coryer kan vel på noen virke litt trauste, kjedelige og dumme. Men tror heller ikke at det var du som fant opp kruttet.... Noen Petter smart er du iallefall ikke som putter "støv" i karet ditt som bunnsubstrat. Noen som sa DUM????

Jeg bare måtte, sorry folkens
Det burde ikke være noe problem med skitt som legger seg på sanden hvis bare pumpa fungerer greit.
Den burde stå slik at den virvler opp det som havner på bunnen, slik at det kan bli sugd inn i filteret.

Fungerer ikke det, vel da får du heller gå for den "dumme" løsninga, med enten bunnlevende fisk. Synes du coryer ikke er noe for deg finnes det da andre typer, kuhliiåler feks.

Alle har vær sin smak og diskus er ei "kongen" i akvariet, det er bare en fisketype du synes er fin.
Jeg bekalger viss folk føler at tråkket på tærne av snegle og Corydoras utsagnet mitt. MEN de som spør for svar, og siden jeg fikk spørsmålet om Corydoras så svarte jeg ærlig og redlig.

Loffa: At ikke folk liker Discus er deres valg og jeg føler at det blir for dumt med personangrep av den grunn. Hehe hvis jeg er dum fordi jeg liker en annet bunnsubstrat enn deg så for det så være. Vi får heller ta diskusjonen om du er uinteligent for måte du utaler deg på (med tanke på at du er 46 år, eller om jeg er dum fordi jeg har "støv" i akvariet mitt på mensaforumet. For avslutte Loffa kjempe flotte akvarium kjempe fin sand, ser ut til at du også har noen flott planter også , men jeg liker ikke fisken sorry.

Ulvester: I forhold til Corydoras så er Discus Einstein.. ikke sant Loffa???

Stine Sofie: Takk. fin link. Har testet ut den måten og det fungerte veldig bra måtte bare ha en større bøtte enn 10 liter. Igjen takk.















I alle dager. Han skal da ikke putte støv i akvariet sitt.

Det er da helt vanlig Biltemasand! Den er 0,1 - 0,7 mm, og passer utmerket som akvariesand - det er da opplest og vedtatt for lenge siden.

Det er sand i denne kornstørrelsen som gjelder hvis det er snakk om å ha fisk som siler/graver i bunnlaget.

Og at folk liker forskjellige typer fisk skal vi bare være glad for, ellers hadde hobbyen vår bestått av lite utvalg og ditto lite spenning

EDIT: Ups, må redigere meg selv. Den biltemasanden som pleier å bli brukt er den med kornstørrelse 0,2 - 1 mm. Husket selvsagt feil :p
Erik Borgen
Loffa: At ikke folk liker Discus er deres valg og jeg føler at det blir for dumt med personangrep av den grunn. Hehe hvis jeg er dum fordi jeg liker en annet bunnsubstrat enn deg så for det så være. Vi får heller ta diskusjonen om du er uinteligent for måte du utaler deg på (med tanke på at du er 46 år:-), eller om jeg er dum fordi jeg har "støv" i akvariet mitt på mensaforumet;-). For avslutte Loffa kjempe flotte akvarium kjempe fin sand, ser ut til at du også har noen flott planter også , men jeg liker ikke fisken sorry. Ulvester: I forhold til Corydoras så er Discus Einstein.. ikke sant Loffa???;-) Hehe var ikke meningen noen person angrep, men ble bare litt.... når noen snakket mot en fisk jeg elsker og som flere og flere får i sitt eie. Dette forde prisen ikke er avskrekkende og det finnes mange FLOTTE corydoras. Ja vi liker forskjellige fisk, Erik og det må vi akseptere, selvfølgelig. At discus er EINSTEIN.... tja det er ikke jeg rette mann til å uttale meg om. Discus er en fisk som er forholdsvis dyr i innkjøp og gjøper heller en herlig gruppe med cory istedenfor 1-2 discus. Om en har discus, ja da trenger en store kar og disse trenger stor plass. Har hørt nevnt 50L pr fisk men aner ikke om det stemmer. Jeg sier ikke at jeg IKKE liker discus, men det er ikke akkurat fisken for meg. Har lest flere discut tråder her på forumet og vet jeg har MANGE medlemmer med meg når jeg sier at discus folk,,,,, ja det er et eget folkeferd. Fleste av dem kan alt, vet alt og trenger ikke råd fra noen som helst, er ofte min oppfatning. Får legge til at jeg leser en del tråder, mest for å ta lærdom av andre, øke min kompetanse på akvastik og for å se hvordan andre gjør tingene i forhold til i min egen lille verden. Jeg lærer stadig noe. For å ta det helt til slutt. Jeg sikler hver gang på discus hver gang jeg ser en, men likevel tror jeg ikke det er fisken for meg, selv om det er noe av det flotteste som finnes av fisk. End of story Erik, hehe. Ha en hyggelig kveld
0.1 til 0.2mm vil jeg vel nesten kategorisere som støv..
Men det er nå min mening.
Jeg kjøpte 0,2-1,0mm men jeg "siler" vekk "støvet" før jeg putter det oppi. Jeg hadde tatt sanden oppi før jeg silet den, jeg brukte slamsugeren til og ta ut sande og sile den, men jeg hadde ikke fisk oppi da
Loffa: Vet du hva... Jeg helt enige med deg. Jeg skjønner at fisken du har holdt på i en mannsalder betyr mye for deg, og da får det være rom for litt utblåstninger. Jeg også enig med deg når det gjelder holdningen til de som holder på med Discus de er alle "alt vitere", noe som ødelegger for de som ikke er det. Når det gjelder 50L pr. Discus så er det også noe som er avhengig av en del paramertere, men en grei pekepinn. Geir Rolfsnes har 25 Discus i et 250 Liter her. Men da har han automtisk vannbytte 2 utvendig pumper, et sandfilter og ikke noe annet i karret da. hvis du sikler etter Discus vil jeg anbefale deg å prøve Discus en gang. Det er verdt pengene. Det finnes jo mange oppdrettere i Vestold som har rimelig Discus.

Etter min mening så løses støv opp i vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap