Hva slags krabbe er dette?

Hei, jeg har kjøpt et pår krabber, men er usikker på hva slags krabber det er. Er det noen som kan hjelpe meg?
Har krabben din rødlige klør? Kan se sånn ut på bildet, men stemmer det?

Google-bilder av "Freshwater red-clawed crabs"

Et enkelt bilde på en info-side om Freshwater Red Clawed Crabs HVIS det er den så merk deg følgende info:

"Opinions on water salinity for this species vary. Frank Greco writes that while they range from fresh to brackish water in nature, in captivity it is best to keep them in 5-15 ppt salinity. That is 1/6 to 1/2 the salinity of seawater. My own experience agrees that keeping them in 100% fresh water is not tenable in the long term. "
Nei, det ligger et lilla skjær over hele krabben også klørene.
Lilla...ok, kan det være en type Vampyrkrabbe, dvs vampire crab?

Iflg. blant annet denne siden trenger vampyrkrabbene en land-del i akvariet som de kan oppholde seg på. De kan ikke holdes i akvarium, men må ha paludarium med egen landdel.
Sannsynligvis blir ikke krabben langlivet om den er nødt til å bo i et akvarium under vann hele tiden, uten mulighet for å gå på land.
Et bilde av et eksempel på paludarium (det finnes selvfølgelig tusenvis av muligheter og varianter)
Jeg har fått et navn på krabben, men finner ikke navnet noe sted.
"Ricefield purple". Noen som har et annet navn på den?
Krabbe
tror ikke det er en purple ricefield crab, men denne karen her:

en (Johora tiomanensis) som er endemisk til Pulau Tioman..

[External Image]

[External Image]

dette er en semi akvatisk ferksvanns krabbe, som lever i og nært små vassdrag..
Krabbene mine har et anderledes mønster på skallet. Jeg har noen bilder på mobilen som jeg skal sette inn senere. Der ser du godt mønsteret. Begge har nå skiftet skal og den ene har blitt mørk lilla og den andre mer mørk brun. Selger sa at han hadde kjøpt dem som Ricefield purple og har hatt en selv i butikken i flere år og aldri sett den krabbe opp på land selv om den hadde muligheten til det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap