Vurdere å gjøre om på karet, tips

Hei

Vurdere å gjøre om på karet mitt litt, er et 100Liter.
har ca 3 cm med småstein nedi der nå, noen steiner røtter og masse planter som har spredt seg og vokst over det meste, men ser ikke (pent) ut.

Det jeg kunnet tenkt meg er bytte ut småstein(grus) bunn med sand. framgangsmåte her?

og så innredet karet på nytt.

spørsmålet er jo da, hvordan få dette til.
Er jo fisk nede i karet, så regner med dem må ut og ned i en bøtte? dette er vel en operasjon som vil ta noen timer?

Og hvordan skal jeg gjøre det med sanden? vil ikke det bli mye grums når jeg heller vann over sanden?

Her trenger jeg litt hjelp
Ta en titterunde på bilder av andres akvarier og se hva du liker av oppsett. Du kan få mange ideer om hvordan du vil ha det ved å se på andres kar.

Det finnes flere typer sand. Selv har jeg sand fra Biltema, i likhet med mange andre akvarister. Har også brukt Rådasand. Rådasanda må skylles før den has i karet, hvis ikke blir det veldig støvete. Biltemasanda trenger ikke skylling, men jeg bruker å skylle den et par ganger likevel.

Vet ikke hvor mange og store fisker du har, men en plastbalje på 40-50 liter med lokk (kjøpes bl.a. på clas ohlson) rommer fisk, pumpe og planter mens du holder på i karet. La pumpe gå i baljen/bøtta med fisk, så holdes filteret ved like.

Syns det er greit å ta ut bunnlag med en bred lekespade etter at vannet er tappet ut. Ikke dra grusen oppover sidene, da får du riper i glasset. Når karet er tømt, ta jeg gjerne med i dusjen / ut i hagen og spyler det rent innvendig og gnir vekk alger med en dott filtervatt. Når det først er tømt er det lett å gjøre det skikkelig rent for alger og skitt.

Hvis sanden skal skylles, fyll en bøtte halvfull med sand. Stikk dusjhodet ned i sanden og rør lett i bøtta mens den fylles med vann. Pass på at ikke all sanda forsvinner ned i sluket ;o)

Hell sanda over i karet, og fyll opp med vann. Innred karet med planter og røtter, og sett fiskene tilbake i sitt nyinnredede hjem :o)

Hvis du fyller vannet med kaldt vann, la det temperere over natten, før du har i planter, filter og fisk.



Et greit utgangspunkt hvis man ikke har en klar visjon over hvordan akvariet skal bli, er å hente inspirasjon til nytt oppsett på akvariet ved å bla gjennom bildegalleriene over medlemmenes akvarier her på AF
For eksempel finner du oversikt over alle selskapsakvarier her (de er gruppert etter hvilken type kar man har registrert det som, f.eks. biotop-kar, yngelkar, artskar, selskapskar osv).
takk for svar.
Skal se mer på de akvariuma
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap