Praktbotiaene raser opp og ned

Hei.
Mine tre praktbotiaer har den siste tiden svømt opp og ned i det ene hjørnet i karet. Dette medfører forflytting av sand, og at jeg som eier lurer...
De holder på med dette i flere timer i strekk, og det har pågått i tre uker. Jeg lurer på om de kjeder seg (sånn som enkelte dyr i dyreparken gjør) eller om de nå syns det er for lite plass i 160 literen.
Blir veldig takknemlig for svar!
det ser ut som om det er tegn på stress, mange fisker som er aktive fisker av natur blir frustrert av liten plass og svømmer opp og ned opp og ned.
dette er noe man ofte kan se på fisk i butikk, når de er i små kar.

potiaer er jo også glade i å kunne gjemme seg og svømme under ting, kanskje de trenger noen gjemmeplasser =)

de kan vist bli over 25 cm og vel så det, ville byttet de ut med noen mindre botiaer eg, eller kanskje noen cory eller noen flotte maller.
Takk for svar!

De har et slott som de pleier å ligge i. De har også noen andre gjemmesteder, men de har vokst en god del etter at jeg fikk de. Kjøpte karet brukt med fisk i.

Jeg har også tenkt at det kan være stress, kanskje det er best å gi dem til noen som har større kar, de skal egentlig ha kar i 250 liters klassen trur jeg.

et lurt valg å bytte de ut =)

det er MYE flotte fisk man kan ha i en 160 L som vil stor trivs der.

levendefødende, killier, dverg ciklider(eventuelt et par som blir ca 15 cm), tetraer, også en del tanganika og malawi ciklider som kan live opp en 160 liter, og for å ikke glemme de så altfor populære mallene =) osv

en stor fisk i et lite kar ser bare IKKE bra ut, nesten som en voksen mann på en liten ponni, eller en voksen på en liten trehjulsykkel, det ser lixom bare ikke bra ut
Ja, har egentlig mest lyst på et kar med småfisk som er litt livlige. Så blir nok bytta av både praktbotiaer og scalarer og den stakkars plecoen som bor der... Gullfisken har jeg fått adoptert bort! Mistenker at forrige eier bare syns de var litt kule i fargen, og kjøpte tre stk...uten å sjekke størrelse og om de går med resten av innholdet i karet.

Nei, stor fisk i lite kar er ikke bra. Så fullvoksen laks i et akvarium for en stund siden og det var grusomt!

Jeg sjekka ut en engelsk side om praktbotiaer og fikk sjokk, de blir jo passe store til å fore en hel familie...

Takker for tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap