- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Flyndrer
Flyndrer
Postet 08.08.10 kl 19:09
Endret: 08.08.10 kl 19:10
Postet 08.08.10 kl 19:14
Postet 08.08.10 kl 19:22
Det er ikke uvanlig å finne yngel av saltvannsfisk i elver, ettersom det er et tryggere sted for dem å vokse opp enn i store, skumle havet Laks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.
Jeg tror ikke det finnes ferskvannsflyndrer i Norge, men jeg er ikke spesielt godt bevandret i saltvannsfisk :p Men jeg er nesten sikker likevel, på at småflyndrene du har funnet vil emigrere til saltvann etter kort tid.
Kanskje du bør slippe dem ut igjen... ? Det kan kanskje være vanskelig å få dem til å spise i akvarium også.
Jeg tror ikke det finnes ferskvannsflyndrer i Norge, men jeg er ikke spesielt godt bevandret i saltvannsfisk :p Men jeg er nesten sikker likevel, på at småflyndrene du har funnet vil emigrere til saltvann etter kort tid.
Kanskje du bør slippe dem ut igjen... ? Det kan kanskje være vanskelig å få dem til å spise i akvarium også.
Postet 08.08.10 kl 19:34
Fant forresten en info-side om flyndrer, der bl.a. skrubben er nevnt.
Det er en saltvannsfisk fra havet, ja, men det står :
"Skrubba er ikke bare snodig fordi den ofte påtreffes i ferskvann."
Det er en saltvannsfisk fra havet, ja, men det står :
"Skrubba er ikke bare snodig fordi den ofte påtreffes i ferskvann."
Postet 08.08.10 kl 19:40
Endret: 08.08.10 kl 19:41
Postet 08.08.10 kl 20:07
mona oLaks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.
Bare en liten korreksjon. All laks dør ikke, noen overlever og vandrer ut i havet som vinterstøing. Dersom laksen kommer tilbake som 2.gangs gytere, er det disse vi vil ha på kroken da de kan bli kjempestore!
-Tore-
Postet 08.08.10 kl 23:00
Postet 09.08.10 kl 00:31
Postet 09.08.10 kl 12:56
noe annet som var litt rart ar at når jeg fanget flyndrene i hov så hadde det fulgt med noen bittesmå reker, og de døde etter første dag i ferskvann, jeg hadde flyndrene og rekene oppi et terrarium en hel dag samtidig som jeg tilsatte litt å litt ferskvannfor å tilvenne flyndrene, flyndrene klarte se helt fint men rekene lå døde på bunn.
Postet 09.08.10 kl 13:02
mona oLaks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.
MountainBare en liten korreksjon. All laks dør ikke, noen overlever og vandrer ut i havet som vinterstøing. Dersom laksen kommer tilbake som 2.gangs gytere, er det disse vi vil ha på kroken da de kan bli kjempestore! -Tore-
Takk for infoen Det er bare hyggelig å bli opplyst på den måten
Det visste jeg ikke. De naturfilmene jeg har sett på Animal Planet og Discovery har bare sagt at laksen dør etter gytingen. Visstnok har dette en funksjon, for de nyklete smålaksene vil da bli født i svært næringsrikt vann og finne masse å leve av.
Postet 09.08.10 kl 15:36
Det finnes jo forskjellige typer laks. Den vi ofte ser på animal planet er vel den ene av de i alaska (Sockeye salmon tror jeg det er), tror det er tre typer i alaska. Der tror jeg alle dør etter gyting.
Vi har atlanterhavslaks i norge, Salmo salar, og den kan overleve etter gyting. Men er veldig tynn da, så mange dør. Det er registrert atlanterhavslaks som har gjennomgått 4 gyting
Vi har atlanterhavslaks i norge, Salmo salar, og den kan overleve etter gyting. Men er veldig tynn da, så mange dør. Det er registrert atlanterhavslaks som har gjennomgått 4 gyting
Postet 09.08.10 kl 17:20
Endret: 09.08.10 kl 17:22
Postet 09.08.10 kl 22:46
Postet 09.08.10 kl 22:47
Jan Tore OlsenJeg har fanget noen flyndrer i fra Nidelva, men jeg vet ikk hva slags art det er noen sa til meg at det kunne være "skrubbe" men jeg fant ikke noe på fiskebasen med det navnet.
Ja, det var jeg som skrev det.
Det er kjent at det finnes skrubbe i Nidelven.
Postet 15.08.10 kl 23:48
Postet 16.08.10 kl 16:11
Postet 16.08.10 kl 16:38
Endret: 16.08.10 kl 16:40
Postet 16.08.10 kl 16:40
Postet 16.08.10 kl 16:44
det er på vist flyndrer langt opp i ferskvann,faktisk så langt som i vannene der elva kommer i fra, og de flyndrene er heller ikke små, faktisk blir de fanget av å til i garn..
har selv fanget små flyndrer i ferskvann mange ganger, men de er svært vanskelige å få til å trives lenge pga at de behøver spesiellt for(mygglarver, og smådyr) og de er svært vansklige å tilvenne annet for..
dessuten er de var på vannkvalitet..
har selv fanget små flyndrer i ferskvann mange ganger, men de er svært vanskelige å få til å trives lenge pga at de behøver spesiellt for(mygglarver, og smådyr) og de er svært vansklige å tilvenne annet for..
dessuten er de var på vannkvalitet..
Postet 16.08.10 kl 21:58