Flyndrer

Hei!

Jeg har fanget noen flyndrer i fra Nidelva, men jeg vet ikk hva slags art det er noen sa til meg at det kunne være "skrubbe" men jeg fant ikke noe på fiskebasen med det navnet.
Fiskebasen her på forumet inneholder hovedsaklig tropiske ferskvannsfisk som er vanlige i akvarier. Ikke norske saltvannsfisk (for jeg antar det er det de er, småflyndrer som vandrer fra elven og ut i havet etterhvert?) Derfor vil du ikke finne fisk fra norske habitater der.
jeg er ikke helt sikker på om det er saltvannsflyndre, fant dem på en starnd godt oppe i elva men det kan jo være at de vandrer ut i havet etter hvert
Den største av dem er ca 3cm(øyemål)
det finnes også sørv og ål i området.
Det er ikke uvanlig å finne yngel av saltvannsfisk i elver, ettersom det er et tryggere sted for dem å vokse opp enn i store, skumle havet Laks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.

Jeg tror ikke det finnes ferskvannsflyndrer i Norge, men jeg er ikke spesielt godt bevandret i saltvannsfisk :p Men jeg er nesten sikker likevel, på at småflyndrene du har funnet vil emigrere til saltvann etter kort tid.

Kanskje du bør slippe dem ut igjen... ? Det kan kanskje være vanskelig å få dem til å spise i akvarium også.
Fant forresten en info-side om flyndrer, der bl.a. skrubben er nevnt.
Det er en saltvannsfisk fra havet, ja, men det står :
"Skrubba er ikke bare snodig fordi den ofte påtreffes i ferskvann."
tusen takk for svarene mona

men det er kanskje ikke så lurt å slippe de ut igjen? folk frarådes jo å gjøre det hvist de først har hatt en fisk i akvarium, men jeg har jo bare hatt de i akvariet i noen dager.
og de er vanskelige å få til å spise
mona o
Laks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.

Bare en liten korreksjon. All laks dør ikke, noen overlever og vandrer ut i havet som vinterstøing. Dersom laksen kommer tilbake som 2.gangs gytere, er det disse vi vil ha på kroken da de kan bli kjempestore!

-Tore-
Men om du får de til, vil vi gjerne høre fra deg
ja hvist dette fungerer skal jeg skrive i fra;P
noe annet som var litt rart ar at når jeg fanget flyndrene i hov så hadde det fulgt med noen bittesmå reker, og de døde etter første dag i ferskvann, jeg hadde flyndrene og rekene oppi et terrarium en hel dag samtidig som jeg tilsatte litt å litt ferskvannfor å tilvenne flyndrene, flyndrene klarte se helt fint men rekene lå døde på bunn.
mona o
Laks for eksempel, lever hele livet i saltvann, men svømmer opp og gyter i ferskvann og lever kun sin første barndom i ferskvann. Etter gytingen dør laksen.

Mountain
Bare en liten korreksjon. All laks dør ikke, noen overlever og vandrer ut i havet som vinterstøing. Dersom laksen kommer tilbake som 2.gangs gytere, er det disse vi vil ha på kroken da de kan bli kjempestore! -Tore-

Takk for infoen Det er bare hyggelig å bli opplyst på den måten
Det visste jeg ikke. De naturfilmene jeg har sett på Animal Planet og Discovery har bare sagt at laksen dør etter gytingen. Visstnok har dette en funksjon, for de nyklete smålaksene vil da bli født i svært næringsrikt vann og finne masse å leve av.
Det finnes jo forskjellige typer laks. Den vi ofte ser på animal planet er vel den ene av de i alaska (Sockeye salmon tror jeg det er), tror det er tre typer i alaska. Der tror jeg alle dør etter gyting.

Vi har atlanterhavslaks i norge, Salmo salar, og den kan overleve etter gyting. Men er veldig tynn da, så mange dør. Det er registrert atlanterhavslaks som har gjennomgått 4 gyting
i dag så jeg flyndrer lengre oppe i elven som jeg har fanget i de må svømme veldig langt for å komme til sjøen derfra.
jeg tor det er en laksetype som er i candada som heter noe som "Ironhead" eller no sånt.
Plussmedlem
Jan Tore Olsen
Jeg har fanget noen flyndrer i fra Nidelva, men jeg vet ikk hva slags art det er noen sa til meg at det kunne være "skrubbe" men jeg fant ikke noe på fiskebasen med det navnet.

Ja, det var jeg som skrev det.
Det er kjent at det finnes skrubbe i Nidelven.
ok takk for informasjonen

Bare lurer, er det du som kjører den varebilen med navnet Loomis på??;P
Plussmedlem
Hehe...Nei, verditransport driver jeg ikke med - de har i tillegg mange slike biler
Loomis-navnet har også noe med fisk å gjøre.
Har sett den bilen på veien jeg også, så du kan jo gjette hvilken forumbruker jeg tenkte på da jeg så det suste en "Loomis" forbi Hehe
Plussmedlem
Jeg burde egentlig skifte forumnavn. Fiskestengene mine støver ned. Et par av dem er også ubrukte.
det er på vist flyndrer langt opp i ferskvann,faktisk så langt som i vannene der elva kommer i fra, og de flyndrene er heller ikke små, faktisk blir de fanget av å til i garn..

har selv fanget små flyndrer i ferskvann mange ganger, men de er svært vanskelige å få til å trives lenge pga at de behøver spesiellt for(mygglarver, og smådyr) og de er svært vansklige å tilvenne annet for..

dessuten er de var på vannkvalitet..
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap