Fange fisk i norge. og putt ei eget akvariet.

Jeg gjør ikke dette selv, da jeg bare driver med snegler her jeg bor nå.

Men er en diskusjon på facebook, hvor noen påstår det er ulovlig å fange fisk og ha de i kar..

Sett flere her på akvaforum, som har salt vann ute om sommeren, og henter i fjera bare..

Så kan ikke forstå at det liksom skal være ulovlig, da hadde de vel ikke lagt ut akvariet sitt her?

Noen som kan hjelpe meg ut her, og eventuelt linke til kilder/regelboka, så den diskusjonen kan endes en gang for alle!?
Nå har ikke jeg en haug med linker å slå i bordet med, men jo - det er ulovlig. Det har jeg lest her før, mange ganger, blant annet i denne tråden finner du lov-henvisning;
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1010&thread_id=38768

Det eneste som er lov, er å ta rumpetroll inn i akvarium "i undervisnings-øyemed" (f.eks. skoler og barnehager) og de må slippes ut i naturen igjen etterpå. Rumpetrollene altså, ikke barnehage-ungene :p

Interessant spørsmål!
Tråden det er henvist til handlet om frosker/padder. Og Nils sin henvisning til viltloven nevner "Viltloven gjelder for alle pattedyr, fugler, amfibier (padde, frosker og salamandre) og krypdyr (ormer og firfisler)." Fisk er ikke nevnt her.

Er det andre som vet om det også er forbudt å fange FISK og holde i fangenskap?
Greit at frosk er fredet, men fisk er jo ikke fredet?

Eller påstår du at det er lov å fange fisk og ta livet av dem, men ulovlig å fange fisk og ta vare på dem?
I stand corrected!

(Jeg trodde loven gjaldt alt vilt, ikke bare de med ben å gå på.)
fant denne. vet ikke im den er til hjelp.men men...
gorf
Er det andre som vet om det også er forbudt å fange FISK

I utgangspunktet er det ikke noe problem å fange, avlive og eventuelt spise fisk. Men når det kommer til å fange fisk for så flytte den er det en annen sak.

I forskrift om utsetting av fisk og andre ferskvannsorganismer jf § 1 er det et generelt forbud mot utsetting av anadrome laksefisk og innlandsfisk, herunder levende rogn eller unger av disse arter, i vassdrag, fjorder og havområder, samt andre levende organismer i vassdrag.

gorf
og holde i fangenskap?
Det som ihvertfall er klart at det ikke er lovt å holde anadrome laksefisk og innlandsfisk i dammer, hagedammer eller andre beholdere utendørs.

Når du kommer til akvarier innendørs skulle det ikke være noe problem så lenge du ikke slipper ut levende organismer i vassdrag. Og her er det ikke bare fisk, men også f eks fiskeparasitter som det er snakk om. Årsaken til dette hindre spredning av både fisk og sykdommer mellom ulike vassdrag, også innenfor sammen vassdraget. Da for å bevare det biologiske mangfoldet av ulike arter / underarter samt spesielle tilpassinger mht den biotopen dyrene lever i.
I utendørs lukkede damanlegg har man kun lov å ha gullfisk og koi.
Har man et akvarie/tank, så er det lov med norske arter. Men disse skal IKKE slippes tilbake utendørs. De MÅ avlives, om man ikke kan ha dem lengre.

Vidar-Alexander
I utendørs lukkede damanlegg har man kun lov å ha gullfisk og koi. Har man et akvarie/tank, så er det lov med norske arter. Men disse skal IKKE slippes tilbake utendørs. De MÅ avlives, om man ikke kan ha dem lengre.

Eller selges eller gis bort..
fisk fanget ute er lov å ha i akvarium, men skal ikke tilbake i naturen for å forhindre spredning av parasitter og sykdom..
samme gjelder fisk du har kjøpt i Butikken, untaket er gullfisk og koi de kan man også ha utendørs i lukkede anlegg(hagedamm,basseng etc)..

Kampfisk
Greit at frosk er fredet, men fisk er jo ikke fredet? Eller påstår du at det er lov å fange fisk og ta livet av dem, men ulovlig å fange fisk og ta vare på dem?

Er akkurat det jeg lurer på også..

Er en lik diskusjon som går om og om igjen, men bare ve då ha nevt den, så får jeg vel denne tråden min stengt. Så skal ikke gå dypere inn på det..

Men det er jo absurd om det er lov å fange og drepe, men ikke fange å beholde..

Så hele denne "loven" og diskusjonen som følger er som jeg ser det bare på grunn av folk som glemmer at fisk ikke er ett pattedyr..
filathor
fisk fanget ute er lov å ha i akvarium, men skal ikke tilbake i naturen for å forhindre spredning av parasitter og sykdom.. samme gjelder fisk du har kjøpt i Butikken, untaket er gullfisk og koi de kan man også ha utendørs i lukkede anlegg(hagedamm,basseng etc)..

Men når en bytter vann på kar inne i hus, så slår en jo ut vannet i vasken? Og det kan bære med seg parasitter?

Selv synes jeg reglene er merkelige..

Men takk for alle inlegg så langt. (Håper på flere, som kan avklare det helt bunnsolid.)
Avløpet fra vasken din går nok ikke rett i et vassdrag håper jeg...
Så om man tenker seg litt om, så er hele opplegget veldig logisk.
Du har vel forsåvidt fått svar på det du lurer på, tidligere i tråden.
Plussmedlem
Gomp
[QUOTE=filathor]fisk fanget ute er lov å ha i akvarium, men skal ikke tilbake i naturen for å forhindre spredning av parasitter og sykdom.. samme gjelder fisk du har kjøpt i Butikken, untaket er gullfisk og koi de kan man også ha utendørs i lukkede anlegg(hagedamm,basseng etc)..

Men når en bytter vann på kar inne i hus, så slår en jo ut vannet i vasken? Og det kan bære med seg parasitter?

Selv synes jeg reglene er merkelige..

Men takk for alle inlegg så langt. (Håper på flere, som kan avklare det helt bunnsolid.)

Alt vannet som går i avløpet fra hjemmet ditt, blir renset før det føres tilbake til vassdrag/sjø. Dette fordi det fører med seg forurensing i form av såper, fett, partikler, urin, avføring og gudene vet hva folk skyller ned i vasker og do over alt.
Melding til mattilsynet
Det er krav om melding til mattilsyn på fastsatt skjema, i forskrift om etablering og utvidelse av akvakulturanlegg. § 4.

Dvs at du melder fra til mattilsynet om at du har akvakulturanlegg. Dette er fordi de skal vite om det, og evnt godkjenne at det er i tråd med fiskens naturlige biotop/habitat.
Fisk du har i ditt eget akvakulturanlegg kan IKKE føres tilbake til opprinnelig fangstplass.

Dette var svaret jeg fikk fra mattilsynet her hjemme.
Akvakulturanlegg og en "hagedam" er to forskjellige ting.
Problemet med mattilsynet, er at man oftest havner hos "feil person" som henviser i alle retninger fra skrivebordet sitt.

Når en skal forstå og tolke en lov er det nok viktig å ha med seg intensjonen for denne. Tar en ikke hensyn til hensikten med loven blir utøvelsen fort absurd og meningsløs.

Jeg kommer til å slippe ut Berggylten før vinteren... sannsynligvis de andre og, selvom jeg ikke har et like godt forhold til dem. Det er ingen problematikk i forhold til det. Å hevde det er latterlig og helt absurd.
Hadde et innlegg på NA i feb. i år om dette, kanskje det kan kaste noe lys over norsk villfisk i akvarium!

-Tore-
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap