Kampfisk problemer.

kan en kampfisk være uerfaren? Altså... Han har prøvd å lage skumrede i 2 uker nå. Men hver gang raserer han dt å må starte på nytt. Pluss at han jager frua si bort så fort han ser ho stikker nesa ut a sjulestede sitt. Hvorfor?? Forige paret jg hadde fikk egg, yngel tilogmd.... Men han åt dm opp. Fatter ik hvorfor disse to nye ikke får dt til.
Plussmedlem
Kan godt være den er uerfaren ja, og trenger tid på å modnes til jobben.
Vet at andre fisker hender de trenger tid før de helt forstår hva det er de skal gjøre.

Husk kampfisk er en kulturvariant og avlet mye på, så det hender at instinktene svekkes. Stort sett vil de likevel etter hvert "forstå" hva det er som må til, så jeg tror litt tålmodighet er alt den trenger.
er dt lurt å fjerne hua en stund? Han jager hu litt rundt i karret.... Nå holder ho seg gjemt i flyteplanter og huler. Ho har ingen særlig skader etter hannens jakt pga gode muligheter til å gjemme seg. Men syns litt synd på ho, at ho ikke kan svømme fritt rundt i karet. Og evt om jg må ta ho ut, hvordan vet jg når jg kan plasere ho ned igjen??
har tråla mg gjennom di fleste tråder om kampfisker her inne og lest som en gal alle spørsmål og svar. Å er mer eller mindre forvirra. VELDIG sprikende info.... Noen sier et kar på 30 er ok til et par kampfisk, noen sier 50, andre igjen sier ikke under 100 liter. Blir redd for at jeg gjør no feil. Selv har mitt kampfiskpar en 60 liter.... Lurer jo på om dette er for lite, eller om jg må slutte å spise di neste månedene for å få rå til et større hjem til dem.
Plussmedlem
Et kar på 60 liter burde holde til en kampfisk. I basen er det listet som minimum. Men problemet ditt ligger vel egentlig i hvordan denne fisken er mot sin egen art. De er ekstremt grinete mot sine egne, for som man vet heter de jo kampfisk av en grunn. De er einstøinger og trives best alene.
Derfor, har man flere enn en kampfisk må man ha et stort akvarium. Vil tippe vi her snakker om godt over 100 liter for at det skal være stort nok til at de kan dele det.
Det de fleste gjør når de vil ha yngel på de er å sette ei hue ned til en hann slik at han lager skumrede og hun legger eggene i det. Når hun har gjort dette, blir hua plukket ut igjen. Dette fordi hannen er svært aggressiv mot henne, spesielt når det er kids på gang. Men ting kan også snus på hodet, for det hender hunnene jager hannen også.

Så min anbefaling er å skille de. Hvordan du gjør dette, må nesten være opp til deg, men et ekstra akvarium i omtrent samme størrelsen som nå er nok nødvendig om du ikke skal kjøpe et stort et.
Du kan sikkert, uten at det vil gå ut over fisken for mye, i en kort overgangsperiode ha eksempelvis hunnen i noe som er mindre enn 60 liter. Til du får råd til noe som er større liksom. Vil tro fisken har det bedre alene i f.eks. 30 liter enn i en 60 der den blir jaget hele tiden.

PS:
Uansett fiskeart så kan man aldri ha for stort akvarium. Det folk kjekler om er minimumsstørrelsen. Personlig vil jeg heller spart litt lenger og heller kjøpt et som er godt over minimum. Ingen ting som sier at man ikke kan ha en kampfisk i en 540 liter f.eks. Tvert i mot tror jeg den ville stortrivdes.
Viktor
De er ekstremt grinete mot sine egne, for som man vet heter de jo kampfisk av en grunn. De er einstøinger og trives best alene. Derfor, har man flere enn en kampfisk må man ha et stort akvarium. Vil tippe vi her snakker om godt over 100 liter for at det skal være stort nok til at de kan dele det.


Skal man ha to voksne hannkampfisk i samme akvarium, trenger man et akvarium på flere meters lengde, noe som gjerne betyr flere tusen liter.

Hunnene er litt enklere, men disse trenger også en del plass og en del gjemmesteder hvis man skal sette dem sammen med andre kampfisk.
hua pleier å gå i ett karr på 100 sammens med noen andre fisker. Å hannen i det på 60 sammens med en grenmalle. Men han begynte å lage skumrede, så putta dama oppi. Men ho er tydligvis ikke klar, å han bare jager ho, mens han fortsetter å bygge å rasere og bygge og rasere osv. Skal mest sansynlig hente et kar til før helga. Vet ikke hva som er best, putte ho tilbake der ho kom fra eller di di to det nye sammen. Hvordan vet jeg når dama er klar? Så jeg kan putte ho oppi igjen?? Ja lære den harde måten at di måtte skilles etter egglegginga til mitt forige par. Der spiste hannen opp fruen sin ble unger av det. Men hannen tok kvelden her for litt siden etter et slagsmål med den nye fruen jeg gav han.
Plussmedlem
Kampfisk
[QUOTE=Viktor]De er ekstremt grinete mot sine egne, for som man vet heter de jo kampfisk av en grunn. De er einstøinger og trives best alene. Derfor, har man flere enn en kampfisk må man ha et stort akvarium. Vil tippe vi her snakker om godt over 100 liter for at det skal være stort nok til at de kan dele det.


Skal man ha to voksne hannkampfisk i samme akvarium, trenger man et akvarium på flere meters lengde, noe som gjerne betyr flere tusen liter.

Hunnene er litt enklere, men disse trenger også en del plass og en del gjemmesteder hvis man skal sette dem sammen med andre kampfisk.

Vel, jeg tippet altså feil, men poenget er det samme. To hanner er nesten utelukket med andre ord.
Viktor
To hanner er nesten utelukket med andre ord.


Ja. For alle "normale" akvarister er det helt utelukket.
2 hanner? Hvem har nevnt at jeg har 2 hanner? Har en han og en ho.... Kjøpte en ny hanne når den gamle døde pga den nye hoa tok livet av den..
men fikk aldri svar på når jeg skal ta hoa opp til hannen? Hannen er nå alene i sin 60 liter. Slik han til vanlig er. Md untak av en grenmalle, som jeg oxo nå har flyttet til en a di andre karrene. Hannen har nå endelig fått taket på skumreiret sitt, kanskje pga jeg fjernet hoa. Men som sagt. når skal jeg putte ho tilbake?? Det forige parret la egg med en gang, så var ikke no problem. Men ho her var tydligvis ikke klar. Er det en måte å se når ho er klar og kan puttes tilbake til han?
fikk ikke svar på når jeg kan putte hoe tilbake til hannen? Finnes det noe måte å se når hu er klar? Hoe er nå tilbake til karret ho opprinnelig var i. Å hannen er nå alene.
ble no feil når jeg la ut svar. Di dukka ikke opp før en evighet etterpå. Så skrev det på nytt... Men da dukka vist svara opp. Derfor flere svar med samme innhold.
Hjelp
jeg trenger hjelp jeg har en kampfisk som ligger på bunn heller tia jeg har alt man trenger mne den pbare ligger på toppen og på bunn. jeg har tre andre fisk som er glade. men plisss hjelp meg
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap