Hva slags fisk er dette?

Hei

Nybegynnerspørsmål igjen.

Lurer på hva slags fisker jeg har i akvariumet mitt nå, slik at jeg kan få skrevet ned navet på de i fiskeboken min.

Lurer på navnet på fiskene på disse 3 bildene, det siste bilde så er det de to uklare bånn bakers jeg lurer på navnet på.

Beklager uklare bilder men er ikke lett når de beveger seg og man kun har et Iphone kamera. :p


Fisker som jeg vet er i akvariet nå.
Neon terta: 12stk
Flying Fox: 1 (vet det er stimfisk men ble lurt av butikken "nei dette går bra")
Praktbotia: 2 (Stimfisk dette også)
Kampfisk: 1 (kjærringa måtte ha, men tror den hater og være der så blir snart en bolle på den nå)
PakstanBotia: 1 (Fant også ut at dette var en stimfisk. 1-3)
Og 3 algespisere av samme art, men vet ikke navnet på de.


Dette er de jeg vet er der nå. Det er et 160l Akvarium. Kan godt legge ut bilde av det også hvis dere vil se.

Akvarumet er 2mnd gammelt.

Går disse fiskene bra sammen?
Den med striper tror jeg er danio rerio (sebrafisk). Du kan jo se om det er denne nå som du har bilder.


Tror den oransje er en molly.


Tror også at tetraen din kan være norsk flaggtetra



Du må sjekke at vannverdiene til fiskene dine stemmer overens med hva du har i akvariet ditt, samt at du har stort nok akvarium til hver art.
Det klarer du fint å sjekke selv ved å se i fiskebasen

Jeg tror du har fisk i akvariet som ikke skal ha samme vannverdi, f.eks neon tetra og molly. Den ene vil ha mykt vann, og den andre hardt.

Jeg ville levert tilbake praktbotia og heller byttet dem mot flere pakistanbotiaer.

Stimfisk som er enslige kvitter du deg enten med, eller utvid stimen.
Takk for raskt svar. Den er helt lik, og minns og huske at det stod (sebra fisk) i butikken også. Men min har sorte striper? Og uten slør.


Har vurdert ja og kvitte meg med praktbotiane men de har jo blitt så store. Går det da Ann og bytte de?

Stim fisken som flying fox fant jeg nettopp ut at trives med fler. Så er egentlig litt sur på butikken og meg selv at jeg ikke leste først. Men skal nå kjøpe 2-3 av disse til.

Ja det r en norsk flaggtetra
De har normalt ikke slør, er vel en oppdrettsvariant som har slør på bildene på basen. Jeg kan ikke garantere at din er en sebrafisk. Du kan søke på "danio" på fiskebasen, og se om du får opp en som er mer lik.

La forresten inn fler artsforslag i posten over.
Sjekket raskt for deg, og mollyene passer ikke inn med resten av artene dine.


Flying fox blir også for stor for ditt akvarium, spesielt med tanke på at den skal være i stim. Du kan jo evt prøve siamesisk algeeter istedet? Flott fredlig fisk (etter min erfaring), som også er en god algespiser.



Har du lite planter i akvariet ditt? Har du flyteplanter? Om du har lite planter kan det være grunnen til at kampfisken ikke trives. Evt kan du ha fisk som napper i den. Kampfisken liker vel også mindre strøm i vannet enn annen fisk, og jeg tror den kan bli forstyrret av fisk som er så aktive som f.eks sebrafisken.


Les om hver enkelt fisk, og prøv å legg opp akvariet etter hvordan fisken ønsker å ha det. Jeg hadde problemer med at en fisketype jeg hadde var sky, men så snart jeg la litt om på hvordan jeg hadde akvariet så ble de tøffe og sluttet å gjemme seg. Denne arten ville da ha litt flyteplanter og sjule seg under.


Første steg for deg er altså å få kjøpt noen vannverditester, om du ikke har det fra før. Test for PH, hardhet. Mål også temperatur.
De oransje er nok rimelig sikkert platy, og ikke molly.
Ja, selvsagt, flott at du rettet meg. Går litt surr i disse typene, sverddragere, platy, molly, guppy, osv.

Dog gjelder det samme med platy, denne passer ikke inn med resten av typene du har.
Takk for alle svar.

Så egentlig så burde jeg ta og kvtte meg med praktbotiane, platy og den ene Flying Fox.

Hvor skal jeg gjøre av de? de er ganske store, tar butikken de? eller burde jeg gi de vekk her på forumet.

Da blir det letig etter noen annen fisk og ha oppi der. Men først så skal jeg teste vannverdiene.
Er det slik at alle de andre fiskene jeg har oppi akvariumet passer bra sammen?
Jeg kjenner ikke adferden på alle artene du har, men i forhold til vannverdier og temperatur passer det sammen såvidt jeg kan se.

Men du må lese i forhold til om artene ønsker mye eller lite strøm i akvariet, ønsker flyteplanter, åpen svømmeplass, hvilket bunnlag, osv.


Du nevnte noe om at kampfisken din ikke trivdes. Prøv å finn ut hvorfor. Om det er pga beplantning og strøm, så er det enkelt å gjøre noe med. Om det er pga andre fisk napper i den/stresser den, så må du finne på noe annet.
Jeg tror nesten alle artene du har trives i relativt sterk strøm, med unntak av kampfisken, så mulig det er derfor den ikke trives så godt.



Men som du skriver så bør platy, flying fox og praktbotia vekk.
Du kan høre om du får bytte dem inn i butikken du kjøpte dem i, noen av kjøpene var vel pga feilinfo som du nevnte i startinnlegget. Evt legg ut annonse her på forumet.

Vet ikke hvor mange du har av norsk flaggtetra (om det var det arten var) og sebrafisk, men ville kanskje heller utvidet disse stimene framfor å kjøpe en ny type. Blir fort rotete med masse forskjellige typer fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap