Mate fiskene - hvor ofte?

Overskriften sier det meste. Leser her at folk mater dem én gang om dagen, men på boksen min står det "2 ganger om dagen, ca. så mye at alt blir spist opp i løpet av 2-3 minutter". Er i så fall ca. hver 12. time optimalt? Før jobb og på kvelden f.eks. (maten består hittil av saktesynkende flak som jeg knuser litt i hånda)

Ser for meg at fisketype- og størrelse har litt å si; det er her snakk om noen platyer, guppyer og et par algetyggere (pansermalle?). Alle er 2-4 cm. lange. Pluss et par Marmorguramier som heller ikke er mer enn 3-4 cm.
jeg mater kl 12 på dagen og har en til to dager i uka fôr frie.

Da renskes det opp i sanden.

L mallene er alge spisere
Og vanlige alge spisere som du finner ved og skrive algespiser(eter).

Pansermaller er egentlig ikke alge spisere i det forstand.
Selv om dem har navnet malle i seg, men om du kan legge ut bilde av den hadde du vært greit for da finner vi det fort ut om det er L malle eller pansermalle du har.

Ancistrus sp. oppdretsvarianten
er en super algespiser i mine øyne.

Har ca 16 stk i 270l min. di fleste er små enda da siden det er et kull jeg selv fikk i april. Det er bare moren og onkelen som er voksne.
Klausenfisk
Overskriften sier det meste. Leser her at folk mater dem én gang om dagen, men på boksen min står det "2 ganger om dagen, ca. så mye at alt blir spist opp i løpet av 2-3 minutter". Er i så fall ca. hver 12. time optimalt? Før jobb og på kvelden f.eks. (maten består hittil av saktesynkende flak som jeg knuser litt i hånda)

Det er vanlig at nybegynnere overfôrer veldig. Det er hevet over enhver tvil. Jeg gjorde det nok selv også, da jeg var nybegynner.
Det er større risk for at en fisk dør av overfôring enn at den dør av sult.

Inntil du føler deg trygg og har lært nøyaktig hvor mye som er passe, vil jeg si at det er best å fôre en gang i døgnet. Gjør det gjerne på kvelden når du har god tid og kan sette deg ned og se på

Klausenfisk
Ser for meg at fisketype- og størrelse har litt å si; det er her snakk om noen platyer, guppyer og et par algetyggere (pansermalle?). Alle er 2-4 cm. lange. Pluss et par Marmorguramier som heller ikke er mer enn 3-4 cm.


Pansermaller er ikke alge-etere. Pansermaller (Corydoras) skal ha vanlig fiskefôr, like mye som dine andre fisk, ellers sulter de. Pass på at det faller ned nok mat til dem.
Tror det er viktig at du tar rede på hva slags fisk det egentlig er, sånn at du kan gi dem riktig mat.
Er det ancistrus du har muligens? Selges stort sett overalt i zoobutikkene, som oftest under navnet "algespiser" eller "alge-eter".
B. Andresen
L mallene er alge spisere


Alle L-maller er slett ikke algespisere!

Foruten alge og vegetar spisere, har vi L-maller som er altetende, trespisere og kjøttetere. Det er viktig å gi hver enkelt art en balansert og riktig diett, feil diett kan over lang tid forårsake alvorlig sykdom med skade på indre organer.

Sitat va janne
Alle L-maller er slett ikke algespisere!

Til Janne
Jeg sa ikke at alle er det. Jeg sa mine var det. men dem spiser også malletabletter jeg gir dem. og agurk.

Kjøtt spiser dem ikke!
B. Andresen
L mallene er alge spisere


Det skrev du.
Men det du sikkert mente var "L-mallene MINE er algespisere"
Liten skrive-misforståelse her.
Jeg oppfattet også det du skrev som at "alle L-maller er algespisere", ikke at du mente at bare de du har er det

Og Ancistrus spiser kjøttbasert føde som artemia og mygglarver også. Ikke kjøtt som i "biff" som du spiser, men "kjøtt" fra insekter.

Saken oppklart nå.
Dette hadde jeg fint klart å svart på selv, Mona
OK, ut i fra bildene her er det ikke en pansermalle, de ligner mer på Ancistrus typen (og det var de jeg fikk da jeg spurte om noe som kunne ete alger, vet ikke helt hvor jeg fikk "panser" fra. En eller annen på butikken nevnte noe om det, var sikkert noe annet). Jeg har heller ikke sett noen av dem ikke sutte på noe. Er av typen som henger på glasset, blader, steiner etc. og sutter og sutter og sutter.

Satser på én fôring om dagen da, så fikk de heller bli litt bortskjemt i helga som var, med nytt hjem og alt (fikk hele gjengen på Fredag).

Nu er det tilbake til hverdagen og slettes ikke tid for slikkerier hele tiden
OBs! ser feilen mine selv nå. takk til mona.

Dette skulle det ha stått. massa av teksten kom ikke med.

L mallene er alge spisere her hos meg iallefall. jeg fôrer med malle tab og agurk itillegg til at dem tar algene.
Det finnes jo l maller som trenger før i tillegg til og spise på alger siden dem ikke er reine algespisere.

Jeg sitter gjerne og skriver en del del ig så går jeg over og finner ut at det er ting som skal flyttes på og så blir det gjerne noen ord som blir borte.

Pansermaller er egentlig ikke alge spisere i det forstand.
Selv om dem har navnet malle i seg, men om du kan legge ut bilde av den hadde du vært greit for da finner vi det fort ut om det er L malle eller pansermalle du har.

Ancistrus sp. oppdretsvarianten
er en super algespiser i mine øyne.

Har ca 16 stk i 270l min. di fleste er små enda da siden det er et kull jeg selv fikk i april. Det er bare moren og onkelen som er voksne.

Sorry!
Tilfeldig bekjentskap
© Chris Aron Edvardsen
Reklame for plussmedlemskap