mat til sugefisk (malle)

hei,har to spørsmål ang.mat til sugemaller(?) hva er det de spiser?hvor ofte mater men dem? hadde vært fint å få svar på dette før jeg skaffer mag noen
Spørs hvilken art det er.
dem spiser det dem får her hos meg i allefall. det går i Røde mygglarver plecomin tab. en annen type tab jeg ikke husker navnet på det er i allefall avbildet en pansermalle på boksen. dem liker også godt agurk.

Legger ved noen bilder av matboksene jeg fôrer med.
Plussmedlem
Hvis det her er snakk om ancistrus, så eter de det meste av fór. Hvor ofte man mater avhenger kanskje litt av hvor mye alger som er tilgjengelig i karet, hvor mange man har og hvilke andre fisk man har sammen med de.
Hos meg eter ancistrusen når de andre får mat, som da vil si hver dag.

Hvis man har en del alger i karet og den er den eneste algespiseren/bunnfisken og ønsker at den skal holde algeveksten i sjakk, er det nok lurest å ikke fóre den mer enn et par ganger i uka. Ancistrus blir fort late når de merker at de slipper å jobbe for føden. Min har oppdaget dette, og bruker tiden sin til å oppføre seg grinete mot andre fisker og å henge på glasset og se kul ut i påvente av at jeg skal fóre dem.
Ancistrus setter pris på det meste av usprøytete grønnsaker og frukt, er min erfaring. Malletabletter, mygglarver, artemia, rekegranulat og det meste andre typer fór går også ned, så de er ikke særlig kresne i matveien.
Guppy-Fan
hei,har to spørsmål ang.mat til sugemaller(?) hva er det de spiser?hvor ofte mater men dem? hadde vært fint å få svar på dette før jeg skaffer mag noen ;)


Det kommer helt an på hvilken art du skaffer deg. "Sugemaller" er en stor, stor slekt med fisk som har hundrevis av malle-arter. Avhengig av art, varierer det hva de vil spise.
De kan deles inn i tre grupper:

Noen av dem er omnivore, det vil si at de spiser både grøntfôr og kjøttbasert fôr (med "kjøtt" menes insektsbasert føde som artemia, mygglarver osv)

Noen av dem er herbivore, det vil si de spiser kun grøntfôr (alger, algetabletter og grønnsaker)

Noen av dem er carnivore, det vil si de spiser kjøttbasert føde
(samme som ovenfor; med "kjøtt" menes insektsbasert føde som artemia, mygglarver osv)

Den vanligste sugemallen i zoobutikkene er Ancistrus sp. Oppdrettsvariant. Den er omnivore, og derfor enkel å ha med å gjøre i matveien.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap